בדרך ללוב: ספינת סוחר טורקית נעצרה על ידי חיל הים הצרפתי

הסטת ספינת הסוחר הטורקית בלב ים על ידי אוניית המערכה הצרפתית מהווה גורם נוסף במתיחות הגוברת בלוב בין הצדדים

בדרך ללוב: ספינת סוחר טורקית נעצרה על ידי חיל הים הצרפתי

Rafael Ramirez Lee\bigstockphoto

המתיחות והמאבק על ההשפעה והשליטה בלוב ממשיכים. לאחרונה דיווחתי על כך שהקומנדו הימי המצרי אימן כוחות קומנדו לוביים של ארגון המורדים, ה- LNA, לתקיפת ספינות טורקיות שינסו להגיע לחופי לוב, ועל הפגזת משלוח אמצעי לחימה מטורקיה לממשל הלובי בנמל טריפולי.

במהלך השבוע האחרון, ובצל המתיחות באזור, נעצרה בים בקרבת לוב ספינת סוחר טורקית על ידי פריגטה של הצי הצרפתי. אוניית המלחמה הצרפתית אשר פעלה באזור הסיטה את ספינת הסוחר הטורקית ממסלולה לאחר שזו נחשדה בכך שמטענה כלל אמצעי לחימה, כולל טילים נגד מטוסים, לשלטון הלובי, בו תומכת טורקיה.

השלטון הלובי הזמני, ה- GNA, אשר הוקם בחסות האו"ם נתמך רבות על ידי טורקיה באמצעות העברת כספים, נשק, אמצעי לחימה ואלפי שכירי חרב, הפועלים בשמה של טורקיה לשימור שלטון ה- GNA. תמיכת טורקיה בשלטון הלובי הינה חלק מתפיסה אסטרטגית כוללת של טורקיה, המכונה דוקטרינת המולדת הכחולה, במסגרתה נחתם בשלהי 2019 חוזה בין טורקיה וה- PNS, המאפשר לטורקיה לשלוט בשטח הימי שבין טורקיה ללוב. הסכם זה גרם למורת רוח גדולה במצרים, יוון, קפריסין וצרפת, אשר הביעו מחאתם באו"ם. 

הארגון המורד בשלטון, ה- LNA, נתמך על ידי מצרים ורוסיה, עניין המגביר את המתיחות הקיימת ממילא בין טורקיה ורוסיה ובין טורקיה ומצרים. הסטת ספינת הסוחר הטורקית בלב ים על ידי אוניית המערכה הצרפתית מהווה גורם נוסף במתיחות הגוברת בלוב בין הצדדים, המנסים ללא הצלחה להגיע להסכם ביניהם. סביר יהיה להניח שאירוע זה לא יישאר ללא מענה מהצד הטורקי.

אולי יעניין אותך גם