ניסוי ראשון לירי טיל אירופאי נגד כלי שיט

הטיל מדגם Sea Venom נועד להחליף את מערך הטילים המיושן מדגם Sea-Skua מצויד בראש ביות אינפרא-אדום לא מקורר ומנוהג ידנית מהמסוק

בשלהי פברואר 2020 בוצע ניסוי ירי ראשון של הטיל מדגם Sea Venom נגד מטרה ימית. ניסוי הירי בוצע לאחר סדרת ניסויי פיתוח שלמה, והוא למעשה ניסוי הירי המערכתי הראשון במסגרת פרוייקט הפיתוח. הטיל מפותח על ידי חברת MBDA, במסגרת פרוייקט פיתוח משותף צרפתי-בריטי, אשר החל ב- 2010, ונועד לשיגור ממסוקים ימיים. בצרפת מכונה הטיל ANL.

הטיל מדגם Sea Venom, אשר נועד להחליף את מערך הטילים המיושן מדגם Sea-Skua, מצויד בראש ביות אינפרא-אדום לא מקורר, ומנוהג ידנית מהמסוק (על ידי הטייס) אל מטרתו באמצעות ערוץ תקשורת. הטיל במשקל  110 ק"ג ובאורך 2.5 מטר, מצויד בראש קרב במשקל 30 ק"ג ונועד לפגוע במטרות ימיות בטווח מרבי של 12 מייל ימי (כ- 22 ק"מ). 

הטיל החדש נועד לשדרג לצי הבריטי ולצי הצרפתי את היכולות המבצעיות של המסוקים הימיים הפועלים מסיפון כלי השיט שלהם. שני הציים נדרשים לפעול במתארים מבצעיים מורכבים, בהם נדרשת תקיפת מטרות ימיות, קטנות וגדולות, בים הפתוח, בקרבת החוף (או באזורים בהם יש איים רבים) או במתארים בהם נדרשת תקיפת מטרות ביבשה. 

שילוב הטילים במסוקים הימיים יסייעו לציי שתי המדינות לפעול בצורה יעילה יותר אף במתארים של לוחמה אסימטרית, למשל כנגד חילות הים האיראניים במצרי הורמוז (מתאר מבצעי של הצי הבריטי) או מול ארגוני טרור ופיראטים במצרי באב אל מנדב, בים האדום, בים הערבי ובמקומות נוספים בעולם בהם פועלים הציים. 

במתארים אלו של לוחמה ימית אסימטרית נדרשות יכולות לחימה בטופוגרפיה מורכבת מול ריבוי מטרות מהירות וקטנות המאיימות על כלי השיט. שילוב מסוקים חמושים במתארים אלו עשוי לסייע רבות להגנת כלי השיט.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית