מערכת מודיעין גלוי לנמלי ים

אורי בורוס מנכ"ל ומייסד שותף Bler systems. צילום: אייל פרידמן

ב-14 במרץ 2004, חדרו שני מחבלים פלסטינים חגורים בחגורות נפץ לנמל אשדוד, למרות סידורי הביטחון. המחבלים הצליחו לחדור מהרצועה כשהסתתרו בתוך מכולה עם דופן כפולה, ועברו דרך מעבר קרני אל תוך נמל אשדוד. מעוצמת הפיצוץ נהרגו 10 נפשות. מדובר בפיגוע מחריד, אשר זעזע מדינה שלמה באותם ימים.  

מאז אותו פיגוע חלפו 16 שנים, ועדיין גופים כגון נמלי ים שונים, או בסיסי צה"ל ומתקנים אסטרטגיים הפזורים ברחבי הארץ וחשופים למתקפה דומה של מחבלים מארגוני טרור שונים או כאלו הפועלים עצמאית וללא תלות בגורם חיצוני, מחפשים פתרונות מיגון, על מנת למנוע פיגועים דומים.

כיום, בשנת 2020 נראה כי התרחבות נמלי הים בעולם ועלייה במספר הנופשים אשר בוחרים לצאת לחופשות "קרוז", מצריכה עוד יותר מציאת פתרון לאבטחתם בפני טרור, גניבות וכו'. ברחבי העולם קיימים אלפי נמלי ים, בהם עוברים מדי יום אלפי ספינות (תיירות ותובלה) צוותים, נוסעים, קונטיינרים, מכוניות, נהגים ועוד, מה שמצריך פתרון ייעודי להגנה על נמלי הים, עובדיהם ועוברי האורח.

לאור האתגר, פיתחה חברת בלר (BLER SYSTEMS) מערכת מודיעין גלוי לנמלים. לחברה פתרון ייעודי לאבטחת נמלי ים - מערכת הבונה פרופיל ומספקת אבטחת 360 לנמל. הפלטפורמה מקבלת מידע על כל מי שנכנס לאזור (דרך הים והיבשה) מהרשתות החברתיות השונות ומספקת שכבת אבטחה מודיעינית לנמל 24\7 באמצעות פתרונות טכנולוגיים מתקדמים (שירותי זיהוי וניתוח הנוסעים, צוות האונייה והיא עצמה, הקונטיינרים וכו').

כיום אי אפשר להסתמך אך ורק על בדיקת דרכונים, כדי למנוע פיגועים אופציונליים בנמלי הים. הפלטפורמה של בלר, מהווה שכבת הגנה נוספת ומדויקת יותר, מפני חדירה מבחוץ, בעזרת מיידעים הגלויים לכולם ברשתות החברתיות. לדוגמא, אם אדם עובר בנמל מסוים, עשה צ'ק אין במדינת אויב או הצטלם עם נשק, העלה פוסט שנאה - המערכת יודעת לזהות ולהתריע מפני הסיכון שהוא מהווה.

בנוסף, אם מפגע פוטנציאלי שרוצה לחדור לנמל ים יעלה סרטון באחת הרשתות בו הוא מספר על הכוונות שלו, המערכת  תדע לאתר אותו ולמנוע את הפיגוע עוד לפני הגעתו לנמל. בין היתר, המערכת יכולה לבנות פרופיל לאדם חשוד בתוך דקות ספורות ומאפשרת סגירת מעגל מהירה ומעצר שלו לפני שהספיק לבצע את תוכניתו. 

אם בעבר היה קשה מאוד לאבטח ולמגן אזורים אסטרטגיים המועדים לפורענות, כדוגמת נמלי ים, כיום בשנת 2020 הצלחנו לפתח טכנולוגיה, העונה על הצורך לייצר עבור מקומות "רגישים" שכבת אבטחה נוספת, במטרה לאתר את המפגע הפוטנציאלי הבא, עוד לפני שהוא מגיע לנמל הים לבצע את הפיגוע.

הכותב הוא אורי בורוס, מנכ"ל ומייסד שותף Bler systems.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית