אוסטרליה הלוך - חזור

טיסת ההצלה של אלעל להטסת 280 ישראלים שנתקעו באוסטרליה ובניו זילנד הייתה חידוש עבור החברה. "טיסה ארוכה מעל מים, כמו כל טיסה, דורשת הכנת נמלי תעופה אלטרנטיביים. אפוא תנחית את המטוס אם תהיה לך תקלת מנוע?", מסביר הקברניט אייל רובין שניהל את ההכנות לטיסה

www.facebook.com/ELALGlobal

בעגת הטייסים מוגדרת אוסטרליה גיאוגרפית בהשוואה לישראל DOWN UNDER – "מטה  דרומה". על כן טיסת ההצלה של אל על להטסת 280 ישראלים שנתקעו באוסטרליה ובניו זילנד, שנחתה בנתב"ג ביום ששי בבוקר, היתה חידוש עבור החברה וטיסה אתגרית שדרשה הכנה מקצועית מרובה וקפדנית.

מי שהכין את הטיסה היה מנהל צי מטוסי בואינג B787 DREAMLINER ומטוסי B777, קברניט אייל רובין, שסיכם בשיחה מיוחדת לישראל דיפנס: "הכל פעל כמו שעון שוויצרי, ויש לי הערכה עצומה לצוות ולכל מי שעשו במלאכה".  הצוות שביצע את הטיסה מנה שמונה קברניטים ו-11 דיילות ודיילים. בטיסה למלבורן הקברניט היה יהודה גפן ובחזור ממלבורן לתל אביב קברניט רוני שוב. סביב הטיסה עצמה פעלו כמובן אנשי תחזוקה, ביטחון, מבצעי אל על, מנהלה ולוגיסטיקה.

קברניט אייל רובין: "נתחיל בקברניטים. לא פשוט להיות כולם יחד בקוקפיט או בתא המנוחה שלידו במשך קרוב ל-40 שעות. יש תנאים אטמוספריים שמשפיעים, יש עייפות, הם היו כמעט כמו אסטרונאוטים יחד בתא צפוף זמן רב, התחלפו כל כמה שעות וחילקו ביניהם את שעות ההטסה, ההמראות והנחיתות. זה גם לא סוד שבקרב שמונה קברניטים יש גם אגו".

הנתיב: חלקו לא מוכר לטייסי אל על. הם רגילים לטוס מעל ים סוף, מעל קרן אפריקה וסומליה, באזורי גבולות שבין מצרים לסעודיה. אבל דרומית מים סוף הטיסה התבצעה שעות רבות מעל מים, אוקיאנוסים. אייל רובין: "טיסה ארוכה מעל מים, כמו כל טיסה,  דורשת הכנת נמלי תעופה אלטרנטיביים. אפוא תשים את האווירון אם תהיה לך תקלת מנוע? אז למדנו להכיר מקומות כמו קוקוס איילנד וכריסמס איילנד. היינו צריכים לבדוק כל שדה כזה, חוזק המסלול, התאמה למטוס 787, אישורי נחיתה, אפילו מלונות למקרה הצורך". אחרי הטיסה מעל הים הגיע המטוס לאזור שבו מדינות שאינן מקיימות קשרים עם ישראל ולא נתנו אישורי נחיתה, למקרה חירום, ולכן נבחר נתיב יותר דרומי.

מזג אוויר: "חציית קו המשווה פירושה שינויים במדיניות הרוחות, עננות מפותחת גבוהה מאוד, 50-60 אלף רגל שיוצרת ממטרים וסערות ברקים שהמטוס לא אוהב. צריך לעקוף, וכל עקיפה פירושה צריכת דלק, ובטיסה ישירה ללא חניות ביניים בת יותר מ-17 שעות שיקול צריכת הדלק הוא קריטי. אין עודף במכלי  המטוס, וצריך לדאוג שתהיה כמה שפחות רוח באף המטוס", מסביר רובין.

היעד: מסתבר שהאוסטרלים קשוחים בדרישות התעופתיות שלהם. בטיסה מיוחדת כזו ביקשו שלטונות התעופה שלהם פרטים על החברה, על הטייסים, אישורים מרשות  התעופה הישראלית ועוד. אייל רובין, שהיה קברניט טיסת הבכורה של אל על לנמל התעופה נריטה, טוקיו, לפני כמה חודשים, מעיד שהאוסטרלים יותר מקפידים אפילו מהיפנים. "אבל עמדנו בכל הדרישות במלבורן. חייבים לשבח את הדיילים שפעלו בשני כיווני הטיסה בהצלחה רבה בתנאים מיוחדים".

מגבלות קורונה: צוות הדיילים הצטייד בחליפות הגנה. אולם מכיוון שהטייסים בקוקפיט אינם יכולים ללבוש חליפות הגנה, הוכן עבורם בקדמת המטוס אזור סטרילי מופרד, שם הם שהו במהלך הטיסות ללא מגע עם הדיילים ועם הישראלים שטסו בחזור הביתה. שמונה הטייסים קבעו משמרות: שנים מטיסים ליד ההגאים, שנים יושבים ונחים במושבים שמאחורי מושבי הקברניט וטייס המשנה בקוקפיט, שנים במיטות בתאי המנוחה, וארבעה במושבים הקדמיים באזור הביזנס. 

המטוס וציוותו לא נשארו במלבורן ללינת לילה, אלא מיד אחרי שהתיישבו במקומותיהם 280 הישראלים החוזרים הביתה מטיוליהם, המריא המטוס בדרך הארוכה חזרה הביתה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית