המלצות חברת ESET לעבודה בטוחה מהבית

מערך הסייבר הזהיר בסוף השבוע שעבר כי חברה ישראלית מתחום הפיננסים חוותה ניסיונות תקיפה באמצעות טלפונים של מתחזים שביקשו מהם שם משתמש וסיסמה במטרה להתחבר מרחוק באמצעות VPN (מתקפת VISHING). קמפיינים של פישינג מנצלים את התקופה, כמו למשל קופונים מזויפים לקניות בשופרסל. הודעות שרשרת מזויפות מזהירות מפני הסכנה בשימוש באפליקציית "המגן" של משרד הבריאות וקוראות להסיר את האפליקציה במיידי.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) כבר הספיק לחוות ניסיונות תקיפה ואף ציין כי הוכפלו כמות הניסיונות לפריצה ולהתחזות במטרה לגרוף רווחים. גם פלטפורמת "זום" לביצוע שיחות וידאו מרובות משתתפים אשר זוכה כעת לפופולריות רבה, מעלה שאלות בנוגע לפרטיות המשתמשים ואף חוותה בעבר פירצות אבטחה. רק השבוע נחשף כי השירות משתף נתוני משתמשים בגרסת iOS עם פייסבוק, גם במידה ולא התחברו לשירות באמצעות החשבון שלהם.

בכל הקשור לאבטחת מידע, חשוב מאוד לשמור על מודעות העובדים בתקופה זו. בעוד רבים מתייחסים לגורמים עוינים כגורם המשמעותי ביותר לדליפת מידע בארגונים (47%), גם לכשלים במערכת (25%) ולגורם האנושי, העובדים עצמם (28%) קיים חלק בלתי נפרד בכל הקשור לאבטחת המידע העסקי בארגון. אלה הדברים שחשוב כי תדאגו שהעובדים מכירים כדי לשמור על המידע העסקי.

נוזקות - בנוזקות אפשר להידבק הן בדסקטופ והן במובייל. הדרכים העיקריות הן באמצעות הקלקה על קובץ או קישור זדוני שנשלח במייל, הורדת תוכנה זדונית, חיבור התקן חיצוני למחשב או התקנה של אפליקציה מהאינטרנט ולא דרך חנות האפליקציות הרשמית

מה אפשר לעשות? להתקין תוכנת אנטי וירוס על כל המכשירים, כולל מובייל ומחשב איתו עובדים בבית, לשים לב לחיבור התקנים חיצוניים שאינם מוכרים ולא ללחוץ על קישורים חשודים.

פישינג – הונאה והתחזות לגוף מוכר ולגיטימי, בדרך כלל מופצת באמצעות מייל המבקש לעדכן פרטי חשבון או פרטים אישיים ואז הקלקה על הקישור ומילוי פרטים שמגיעים ישר לעברייני הרשת. מה אפשר לעשות? לבחון האם השולח מוכר לכם, לחפש שגיאות כתיב במייל, לבדוק את ה-URL מבלי ללחוץ עליו (במעבר עם העכבר) ולא ללחוץ על קישורים לא מוכרים.

הנדסה חברתית – מניפולציה על אנשים במטרה להשיג מידע רגיש, בדרך כלל מבוצעת באמצעות מיילים, אך גם באמצעות הרשתות החברתיות, מסרונים ושיחות טלפון. מבחינה ארגונית, האקרים יכולים להתמקד בעובדים בדרגים גבוהים, להתחזות לאנשי מקצוע ולחדור לארגון ולגנוב מידע. מה אפשר לעשות? לשים לב למידע אותו חושפים לגורמים מחוץ לארגון, לאמת זהות של ספקים ואנשי מקצוע, ובמידה ומתעורר ספק לגבי זהות המתקשר, לנתק את השיחה ולהתקשר בעצמכם בכדי לוודא כי אכן יצרו עמכם קשר.

סיסמאות – האם ניתן למצוא תשובות לשאלות הבאות בחשבון הפייסבוק שלכם? באיזו עיר נולדת, שם חיית מחמד? שם התיכון בו למדת או תאריך לידה? גורמים עוינים יכולים לעשות שימוש במידע מהמדיה החברתית שלכם כדי להשיב על שאלות אימות זהות במטרה להשיג את סיסמאות או גישה לנתונים. חשוב להתייחס לתשובות אלו כסיסמאות לכל דבר.

HTTPS – פרוטוקול לחיבור אינטרנט מאובטח. חשוב לשים לב שכאשר מבצעים תשלומים באתר, הכתובת תופיע בצבע ירוק והכיתוב HTTP.

רשתות Wi-Fi ציבוריות - חשוב להימנע מכניסה לרשת ה-Wi-Fi של השכנים, בית קפה, אוניברסיטאות, ספריות אשר אינן דורשות סיסמה. יש להיכנס רק לרשת מאובטחת. לרשת ציבורית יש להתייחס כרשת שאינה מאובטחת.

IOT – חיבור בין מכשירים, בית חכם, רכב חכם. גם המכשירים החכמים נתונים לסיכונים של פירצות אבטחה. חשוב לשמור על כך שלכל המכשירים יהיו הגרסאות הכי מעודכנות. חשוב לבדוק כי הראוטר אליו המכשירים החכמים מתחברים הוא מוגן בסיסמה קשיחה ומורכבת וגם כי הוא מעודכן בגרסה האחרונה.

אימות דו-שלבי – הגנה על סיסמאות באמצעות שימוש בשני אלמנטים, מידע שיש למשתמש, כמו סיסמה או קוד זיהוי, ומכשיר פיזי. תיבת המייל כוללת הרבה מידע רגיש ולכן חשוב מאוד להגן עליה. במידה ומישהו מקבל גישה למייל שלכם, הוא יכול לנצל זאת כדי לאפס סיסמה ולקבל גישה לשירותים נוספים. אימות דו-שלבי הוא דרך מצוינת להגן על המייל ולאחר התקנה של אמצעי אבטחה זה, התוקף יהיה צריך גם את הסיסמה וגם את הטלפון הסלולרי שלכם כדי לפרוץ למייל שלכם.

שחזור סיסמה – כאשר שוכחים סיסמה, האפשרות לשחזר אותה היא פשוטה. אם שחזור הסיסמה לא מוגדר נכון, ניתן בקלות להשתלט על המייל. אתרים רבים אינם דורשים שאלת אבטחה או מידע נוסף פרט למייל במטרה לשלוח אליכם מייל לשחזור סיסמה. חשוב מאוד לעקוב אחר מיילים אלו וליצור קשר עם שירות ששלח את המייל במידה ולא אתם ביקשתם לשחזר את הסיסמה.

דואר זבל – כולנו מקבלים דואר זבל ולפעמים גם עם ההגנות הטובות ביותר, יהיו כאלו שיעברו את הסינונים. לעולם אל תפתחו דואר זבל, גם אם הוא נראה מעניין ומצחיק. מוצר אנטי ספאם משלים יכול להוסיף סינון נוסף לזה של ספקית המייל וכך להקטין את כמות דואר הזבל.

קבצים מצורפים – קבצים מצורפים הן אחת הדרכים הנפוצות להפצת נוזקות ווירוסים. גם קובץ שנראה כ-PDF יכול להכיל נוזקה. אם אתם רואים קובץ מצורף חשוד, אפילו קצת, שילחו אותו למנהל הקשת או אבטחת המידע שלכם כדי שיבדוק שהוא תקין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית