רויטרס: מתנגד משטר איראני שנרצח באיסטנבול נפגש לפני כן עם גורם ישראלי

על פי דו"ח של משטרת טורקיה, שני קציני מודיעין איראניים אחראים לרצח מתנגד משטר איראני ברחובות איסטנבול ב-2019. על פי מקור שדיבר עם סוכנות רויטרס, הנרצח, מומחה לסייבר ולכטב"מים, נפגש לפני מותו עם דיפלומט ישראלי

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. צילום ארכיון: AP

שני קציני  מודיעין איראנים ששירתו בקונסוליה האיראנית באיסטנבול אחראים לרצח מתנגד משטר איראני ברחוב באיסטנבול בנובמבר 2019. הרצח בוצע מכיוון שהקורבן מתח ביקורת על המשטר בטהרן, ובהיותו באיסטנבול נפגש עם דיפלומט ישראלי ועם דיפלומטים אמריקנים.  

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מקורות ממשלה טורקיים מסרו לסוכנות רויטרס כי הפרשה ללא ספק תגרום למתיחות רבה בין אנקרה לטהרן. מסעוד מולאבי וראדניאני נורה למוות ברחוב באיסטנבול בשעת בוקר ב-14 בנובמבר  2019, שנה אחרי שעזב את איראן והתיישב בטורקיה. דו"ח המשטרה הטורקית על הרצח קבע שהנרצח עסק בביטחון סייבר במשרד ההגנה האיראני ונהפך למתנגד מושבע של השלטון האזרחי והצבאי. שלושה חודשים לפני שנרצח פירסם ברשתות החברתיות התקפה על משמרות המהפכה וכתב בין היתר: "אני אעקור מן השורש את מפקדי המאפיה. התפללו שהם לא יהרגו אותי לפני כן".

בסוף השבוע ניסו כתבי רויטרס בטורקיה לקבל תגובה משגרירות איראן על דו"ח החקירה, ללא הצלחה. שבוע אחרי הרצח אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו שמדובר "בעוד דוגמה טראגית לחשדות בדבר מעורבות איראנית בניסיונות חיסול של מתנגד משטר".

המתנקש במתנגד המשטר וכמה אנשים נוספים, בהם טורקים ואיראנים, נעצרו והעידו כי פעלו על פי פקודה של שני קציני מודיעין איראנים בקונסוליה האיראנית. החשודים נשאו דרכונים איראניים, ומשטרת איסטנבול זיהתה אותם בשמותיהם הפרטיים בלבד.

המקורות הטורקיים מסרו לרויטרס כי הנרצח הפר אזהרות שנשלחו אליו ממשמרות המהפכה שלא לשתף פעולה עם חברות טורקיות בנושא כלי טיס בלתי-מאויישים, וכי האיש הציע שיתופי פעולה עם חברות אירופיות ואמריקניות. אחד המקורות האיראניים מסר שהאיש נפגש עם דיפלומטים אמריקנים ועם דיפלומט ישראלי, אך לא נמסרו פרטים נוספים.

אחרי  הרצח שודר בטלוויזיה הטורקית סרטון וידיאו שבו נראה אדם חמוש באקדח רץ לעבר שני הולכי רגל ברחוב באיסטנבול, ברובע סיסלי. המתנקש ירה כמה יריות לעבר אחד משני הולכי הרגל, שנפל על הקרקע, בעוד השני תופס מחסה ברחוב. האדם שצעד עם וראדניאני זוהה על ידי משטרת איסטנבול כעלי אספנג'אני, שנמלט אחרי הרצח לקונסוליה האיראנית. לדעת משטרת איסטנבול, אספנג'אני היה מפקד חוליית החיסול, ואחרי הרצח הוא נמלט לקונסוליה האיראנית, ומשם נסע באוטובוס בשם בדוי לאזור הגבול אגרי שבמזרח טורקיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית