אקונומיקה ואלכוהול: בחזית המלחמה של הצבא בקורונה

פיקוד העורף עוסק בחיטוא חללים ומשטחים במסגרת המלחמה בהתפשטות הנגיף. החיטוי נעשה בעזרת אלכוהול ואקונומיקה, וכרגע לא ידוע על שימוש בחומרי הדברה

אקונומיקה ואלכוהול: בחזית המלחמה של הצבא בקורונה

צילום אילוסטרציה: רויטרס

בעקבות משבר הקורונה, פיקוד העורף נדרש לחטא חללים ומשטחים ברחבי הארץ בהתאם לצורך. על פי הוראת מקרפ"ר ובאישור משרד הבריאות, החיטוי נעשה באמצעות אקונומיקה ואלכוהול. ככל הידוע לכותב שורות אלה, הצבא אינו משתמש בחומרי הדברה כמו סימקסין, סודיום היפוכלוריט או אמוניום רבעוני, בהם נעשה שימוש על ידי מדבירים ורשויות מקומיות בישראל.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בתגובה לכתבה באתר "הארץ", אומרים במשרד להגנת הסביבה כי בקרוב יפרסם משרד הבריאות הנחיות לגבי פעולות חיטוי, אך הן יתייחסו רק לסוגי משטחים ספציפיים. כמו כן, המשרד הבהיר שפעילות החיטוי אינה מוגדרת כפעילות הדברה תברואתית, ולכן אסור למדבירים מורשים להשתמש בציוד שיש להם למטרה זו.

"בישראל אין כיום רישום והסדרה של שימוש בחומרי חיטוי, והפעולות שנעשות כעת בשטח אינן מרוכזות בידי אף גורם. זו אחת הסיבות לכך שאין למשרד להגנת הסביבה מידע על החומרים שבהם נעשה בימים האחרונים שימוש לחיטוי משטחים ציבוריים", נכתב בכתבה.

בכתבה נכתב בנוסף כי "פרופ' חגי לוין, מומחה לבריאות הציבור מהאוניברסיטה העברית, אמר גם הוא כי צריך להתבסס על צעדים המבוססים על מדע ועל ראיות ולא על פחדים. לדבריו, יש להתמקד במה שמועיל - היגיינה אישית וריחוק חברתי - ולהימנע מצעדים שהתועלת שלהם מפוקפקת והנזק שלהם אפשרי, כמו חיטוי המוני במקומות ציבוריים".

תגובת המשרד לאיכות הסביבה

"בתקופה האחרונה מתרחשות פעולות ניקוי וחיטוי נגד נגיף קורונה במרחב הציבורי. המשרד להגנת הסביבה מזהיר, כי שימוש עודף בחומרי חיטוי במרחב הציבורי עלול לגרום לסיכון מיותר לבני האדם, לזיהום סביבתי ואף מעלה חשש לזיהום מקורות מים. פעולות חיטוי במרחב הציבורי - הכולל רחובות, גנים ציבוריים, שטחים פתוחים וכדומה - לא הוכחו כיעילות או נדרשות למניעת הדבקה בנגיף קורונה.

"ההמלצות מגופי בריאות בארץ ובעולם מתרכזות בעיקר בשיפור ההיגיינה אישית: שטיפת ידיים במים וסבון, והיגיינה סביבתית המבוססת על שימוש במים וסבון, ובמקרה הצורך בניקוי וחיטוי משטחים ספציפיים. ניתן לנקות ולחטא משטחים בהתאם להנחיות משרד הבריאות בלבד, כך גם לגבי ניקוי וחיטוי של מבנים וחללים סגורים. משרד הבריאות בישראל לא ממליץ לרסס חומרי חיטוי, גם לא בתוך מבנים סגורים.

"לשם מזעור סיכונים, המשרד להגנת הסביבה מדגיש כי אין כל המלצה לרסס חומרי חיטוי במרחב הציבורי ובשטחים הפתוחים, וכי אין להשתמש בכלי טייס לריסוס חומרי חיטוי. שימוש בציוד אחר, כגון מרססת או מערפל, אינו מומלץ אף הוא במרחב הציבורי. כמו-כן, אין להשתמש בציוד הדברה לטובת פעולות ניקוי וחיטוי כנגד נגיף קורונה, מחשש לשאריות חומרי הדברה. ככלל, כל פעולה של ניקוי וחיטוי אינה יכולה להיעשות במרססים או בציוד ששימש בעבר להדברה."

אולי יעניין אותך גם