בין קונספירציה לעובדות: אין קשר בין וירוס הקורונה לרשתות דור 5

בעוד מתנגדי פריסת רשתות דור-5 בעולם טוענים כי וירוס הקורונה נגרם כתוצאה מקרינה בלתי מייננת, לטענה זו אין תמיכה מדעית. לאור הקורונה, ממשלות בעולם דוחפות לפריסה מהירה של רשתות אלו על מנת להתמודד עם עומסים

bigstockphoto

בימים האחרונים מסתובבות שמועות בלתי מבוססות מדעית כי נגיף הקורונה התחיל במחוז וואהן בסין בגלל פריסת רשתות דור 5. בעקבות גל השמועות, כלי תקשורת מרכזיים בארה"ב מיהרו לפרסם כתבות המציגות את העובדות הידועות הסותרות טענה זו. "על פי מחקר מדעי בן שבע שנים שפורסם בדיוק החודש, אין ל- 5G השפעות בריאותיות מזיקות באופן כללי", נכתב באתר usatoday. המחקר נערך על ידי ICNIRP, גוף שנועד להגן על אנשים ועל הסביבה מפני השפעות שליליות של קרינה בלתי מייננת. המחקר הוא חידוש להנחיות בריאות שניתנו ב1998 בקשר לשימוש בקרינה בלתי מייננת עם התאמות גם לרשתות דור-5.

אזכיר כי נכון לכתיבת שורות אלו, התזה המרכזית היא שוירוס הקורונה התחיל מעטלף. העטלף ככל הנראה שהה עם חיות אחרות באותו מתחם או כלוב בשוק בוואהן, ההשערה היא כי מדובר בארמדילו או חזיר, עבר אליהם, ומשם לבני האדם שאכלו אותם. לאחר מכן הוא התחיל לעבור מאדם לאדם. על פי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן ואתר ארגון הבריאות העולמי, מחקרים מתמשכים טרם סיפקו קשר ברור בין מה שמכונה קרינה בלתי מייננת על כל צורות אותות הרדיו מייצרים - מהטלפונים הסלולריים, לטלוויזיה ולרדיו המסורתי לבין בעיות בריאות.

למרות שאין הוכחות מדעיות לטענה, במחוז וואהן בסין ישנן שלוש התקנות של 5G עד היום, וזה מה שהתחיל את התזה על הקשר בין נגיף שפוגע בבני אדם לספקטרום אלקטרומגנטי. כיצד עובדת רשת דור 5? שני הסוגים הבסיסיים של תדרים המשמשים רשתות 5G מכונים "תת 6 ג'יגה הרץ" (כך נקרא מכיוון שתדרי הרדיו שבהם הוא משתמש נמצאים כולם תחת, או תת, 6 ג'יגה הרץ) ו"גלים מילימטרים", שהם 30 ג'יגה הרץ ומעלה (השם בא מהעובדה שאפשר למדוד אורכי גל רדיו בודדים במילימטרים). הסוג היחיד של אותות רדיו 5G המשמשים כיום ברשתות 5G בסין הוא ב- 6 ג'יגה הרץ.

"העניין הוא שאנחנו משתמשים באותות רדיו תת-6 GHz בכל העולם במשך מספר עצום של יישומים ללא השפעה. כל רשתות ה- 4G הקיימות משתמשות באותות בטווח זה למשל, וכך גם Wi-Fi (זכרו, היא פועלת במהירות 2.4 ג'יגה הרץ ו -5 ג'יגה הרץ) וגם בתנור המיקרוגל הביתי שלכם", כותבים באתר usatoday. גם באתר cnet יצאו במאמר תחת הכותרת "לא, 5G לא גרם למגפת הנגיף."

על אף העדר עובדות התומכות בתזה החלופית שהוירוס לא התחיל מעטלף או חיה כלשהי אלא מהשפעת תדרי מיקרוגל, ארגון בשם anti-5G - "נגד דור 5" - החל לצבור תאוצה במגוון מדינות בפלטפורמת פייסבוק, כאשר המגמה הגיעה גם לישראל. "שדות אלקטרומגנטיים בתדר גבוה הוכחו באמצעות אלפי מחקרים כגורמים נזק ביולוגי", טוען רזה גנג'אבי, ממובילי המחאה העולמית נגד רשתות דור 5. המטרה של הארגון היא לעצור את הפריסה הגלובלית של רשתות דור 5 בעולם. לצורך כך גנג'אבי מנהל שתי קבוצות בפייסבוק - Stop5G International ו- Stop5G Switzerland. אמנם יש קבוצות דומות ברחבי העולם, מניו זילנד, בריטניה ועד ישראל, אולם קבוצת Stop5G הבינלאומית נחשבת גלובלית. 

למרות המחאה, נראה כי פריסת רשתות דור 5 בעולם דווקא תקבל תאוצה לאור משבר הקורונה. הסיבה לכך היא מעבר של העולם העסקי לעבודה מרחוק באמצעים דיגיטליים בשל הריחוק החברתי הנגזר מהתפשטות הקורונה. מעבר זה מייצר עומס רב על התשתיות הקיימות, נייחות וסלולר, וצפוי להאיץ את פריסת רשתות דור-5 על מנת לאפשר רוחב פס גדול יותר שיאפשר התמודדות עם אירועים דומים בעתיד.

המגמה הייתה גם טרום הקורונה. חלק האמינו כי 2020 אמורה להיות שנת ה- 5G בארה"ב. ל- 5G יש מהירויות הורדה פי 100 מ- 4G. ספקים כולל AT&T, Verizon ו- T-Mobile החלו לפרוס אותה בשנת 2019. Vestberg של Verizon אמרה כי בשנה שעברה כי למחצית מארה"ב תהיה גישה ל- 5G עד סוף 2020. ממשלת ארה"ב עמדה גם מאחורי הפריסה המואצת. ה-FCC הוציאה את התוכנית 5G Fast בשנת 2016 כדי להאיץ את פריסת הפס הרחב המהיר ביישובי ספר וקיימה את המכירה הפומבית השלישית של ספקטרום 5G בסוף 2019.

יו"ר ה- FCC, אג'יט פאי, אמר בדצמבר האחרון כי הוא יציע מימון של 9 מיליארד דולר כדי להשוות בין החלקים הכפריים לעירוניים. בישראל אין כעת פריסה של רשתות דור 5. השנה צפוי להסתיים מכרז התדרים ל5G ואמורה להתחיל פריסה של תשתיות דור-5 בדחיפה של משרד התקשורת. מי שמעוניין יכול לבחון את מכרז התדרים הישראלי לדור 5.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית