שירות ותמיכה: כך מתמודדת תעשיית הסייבר הישראלית עם משבר הקורונה

חברות הסייבר הישראליות פועלות בעיקר מול שווקי חו"ל, העיקריים ביניהם הם ארה"ב, אירופה ואסיה. ככאלו, הגבלות טיסה וסגמנטציה חברתית פוגעות בפעילות העסקית

facebook.com/zoom

משבר הקורונה העולמי היא לעצירה כמעט מוחלטת בפעילות העסקית סביב מוצרי סייבר. מדינות שלמות נמצאות בעוצר,  שמיים נסגרים וטיסות מבוטלות, וחלק ניכר מהמדינות והארגונים נוקטים בסגמנטציה חברתית על מנת לצמצם מגע בין בני אדם. שינויים אלו שהתרחשו בחודשיים האחרונים הציבו את מרבית חברות הסייבר בעולם ובישראל בפני שוקת שבורה.

חברות הסייבר הישראליות פועלות בעיקר מול שווקי חו"ל, העיקריים ביניהם הם ארה"ב, אירופה ואסיה. תמהיל הלקוחות כולל לקוחות עסקיים, ביטחוניים וממשלתיים. על מנת להתמודד עם המצב, חברות הסייבר נוקטות בצעדים שונים. בהיבט כוח האדם, חלקן מפטרות או מוציאות לחל"ת את מי שאפשר. "מקצצים בעיקר את מי שאינו בציר הקריטי של הפעילות", אומר גורם בכיר בתעשיית הסייבר הישראלית. את אלו שרוצים לשמר, מעבירים לפעילויות שוטפות של תמיכה ושירות או פיתוח "קרוב" לשנת 2020 בלבד. "כל תכנית הפיתוחים לשנתיים הקרובות נכנסה למצב המתנה", מסביר הגורם.

פעילות התמיכה והשירות עברה מצוותי תגובה (IR) לצוותי תגובה מרוחקים. חלק מהחברות הקימו או הרחיבו מוקדי תמיכה ושירות קיימים, ועברו לספק תגובה לאירועים על בסיס תוכנות שיחת וידאו כמו זום ואחרות. צוותי תגובה פיזיים אינם יכולים לטוס, ואלו שכן, אינם מורשים להכנס לאתרי הלקוחות מחשש להפצת הוירוס. חלק מהחברות הגדילו לעשות ושמרו צוותי תגובה במדינות יעד איפה שישנם הרבה לקוחות. עם זאת, היות ומרבית המדינות הולכות למידה מסוימת של סגר אזרחי, גם פתרון זה אינו יעיל לטווח הארוך.

בקרב לקוחות ביטחוניים, כולל צה"ל בארץ, הבסיסים סגורים לקהל. הנחיות אלו חלות גם על צוותי תגובה בסייבר. הלקוחות ממשיכים להשתמש במוצרים והתמיכה כאמור ניתנת מרחוק על בסיס טכנאים של הלקוח הנמצאים כבר באתר. בחלק מהמדינות, כמו ארה"ב, עברו חלק מהארגונים הממשלתיים לתצורת ענן. חברות סייבר שהשכילו לקבל הרשאות לעננים ממשלתיים בארה"ב יכולות עדיין לספק שירותים על בסיס שירותי ענן אלו. אם כי, הזמנות של הרחבת שירותים מעוכבות בשל הקורונה.

בהיבט מכירות, לקוחות עוצרים הזמנות חדשות בשל האי וודאות הפיננסית מתי יעבור המשבר. הזמנות קיימות של לקוחות ממשלתיים שכבר הוקצה להן תקציב, מבוססות על אבני דרך שהספק צריך לעשות כדי לקבל כסף. בגלל עוצר הטיסות והסגמנטציה החברתית במרבית המדינות, חברות הסייבר לא יכולות לעמוד באבני דרך אלו, ולכן לא צפויות לקבל כסף עד יעבור זעם.

חלק מחברות הסייבר מנסות לנצל את המשבר לצורך קידום פתרונות הגנה על תחנות קצה או תווך התקשורת. שני מרכיבים נדרשים לעבודה מהבית. חלקן אף מציעות את המוצר בחינם במטרה לתת ללקוח להתרגל אליו עכשיו, בשאיפה שישלם עליו אחר כך. חברות אחרות מנצלות את ההפוגה בפעילות למחשבה מחדש על התכנית העסקית במטרה לצאת מוכנות ליום שאחרי הקורונה. "אין ספק כי מדובר במצב קשה לתעשייה עם אי וודאות גדולה מתי נחזור לפעילות רגילה. בינתיים מתגלגלים משבוע לשבוע", מסכם הגורם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית