נחתם חוזה לאספקת טילי ים חדשים לצי ארה"ב

הצי האמריקני הזמין לאחרונה טילים נוספים מחברת Kongsberg, בעסקה שהיקפה כ-21.2 מיליון דולר. הבחירה בטילי ה-NSM מצביעה על שינוי התפיסה המבצעית בצי האמריקני

ספינות הצי האמריקני

הצי האמריקני פועל באינטנסיביות מבצעית גבוהה בשנים האחרונות במפרץ הפרסי ובים סין הדרומי מול חילות הים של איראן ומול כוחות הים של סין. מתארי הפעולה המבצעיים בזירות אלו של הצי האמריקני הם מגוונים, מלחימה בים הפתוח ועד לחימה בקרבת החוף ובין איים. מתארי פעולה הללו, כולל לחימה מול כלי שיט קטנים ומהירים, דורשים מהצי יכולות תקיפה מיוחדות.

הצי האמריקני עושה עד היום שימוש בטילי הים מדגם Harpoon שברשותו, טילים אשר נכנסו לראשונה לשימוש מבצעי בשלהי שנות השבעים ומאז עברו שדרוגים שונים. טילים אלה מבוססים על ראש ביות מכ"מי, שיעילותו, בלוחמה ימית בקרבת החוף או בין איים, מוגבלת.

לאחר מכרז שארך כשנתיים ובמסגרתו נבחנו טילים נוספים (כולל טילי Harpoon משודרגים), חתם הצי האמריקני במהלך 2018 על חוזה לאספקת טילים מדגם NSM (Naval Strike Missile) מול חברת Raytheon האמריקנית. חברת Raytheon תתקין ותשלב את מערכות הנשק והטילים תוצרת חברת Kongsberg הנורבגית בכלי השיט השונים של הצי האמריקני, כתחליף לטילים מדגם Harpoon.

טילי ה-NSM של Kongsberg הם לטווח של 100 מייל ימי (ה-Harpoon לטווח של כ-80 מייל ימי) ומצוידים בראש ביות אלקטרו-אופטי. ראש הקרב של הטילים הוא מודולרי, וניתן לשלב בטילים ראש קרב המתאים למטרות ימיות או כזה המתאים למטרות יבשתיות. ב- 2019 ספינת LCS (Littoral Combat Ship) של הצי, המיועדת ללחימה באזורי החוף, ביצעה ירי ראשון (ומוצלח) של הטיל.

לאחרונה, הוזמנו טילים נוספים מ-Kongsberg להצטיידות נוספת עבור הצי, בעסקה שהיקפה כ-21.2 מיליון דולר. עסקת ההצטיידות הכוללת במערכות והטילים הינה בהיקף של כ-850 מיליון דולר.

הבחירה בטילי ה-NSM, לרבות הזמנת הרכש הנוספת שבוצעה לאחרונה, מצביעה על שינוי התפיסה המבצעית בצי האמריקני, הדורשת יכולת מבצעית לפגיעה במטרות ימיות קטנות ומהירות מחד, ויכולת תקיפה בקרבת החוף ובין איים, יכולות אשר טילי ה-Harpoon מוגבלים בהן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית