הממד העסקי: השפעת הקורונה על השוק הביטחוני

כנגזרת מהמשבר הגלובלי עקב התפשטות הנגיף, גם התעשייה הביטחונית בישראל מתמודדת עם אתגרים כלכליים. החשש המרכזי הוא פגיעה בשרשרת האספקה. מה מידת ההשפעה של המצב על התעשיות בארץ? פרשנות

הממד העסקי: השפעת הקורונה על השוק הביטחוני

נגמ"ש איתן. צילום: באדיבות משרד הביטחון

בהלת הקורונה העולמית בעיצומה והיא משפיעה באופן קשה על השווקים הפיננסיים. בנוסף, עולה השאלה כיצד תשפיע התפשטות הקורונה על התוצאות הכספיות של התעשיות הביטחוניות בישראל ב-2020. ראשית, חשוב לציין כי התפרצות הקורונה החלה רשמית בסוף ינואר (על פי ה-CDC), והתפרצה בהתחלה בעיקר בסין. כך שאת ההשפעות הכספיות נתחיל לראות בדו"חות רבעון ראשון של השנה, אך את המשמעות ניתן יהיה להעריך במקצועיות רק ברבעון שני ושלישי של השנה, ככל שהמגיפה מתפשטת בעולם.

עם זאת, את ההשפעות לטווח קצר סופגות בעיקר חברות הביטחון הנסחרות בבורסה הישראלית והאמריקנית. בשבועות מאז התפרצות הקורונה הבורסות בעולם רשמו ירידות קיצוניות ומחקו ערך כמעט לכלל החברות הנסחרות, והביטחוניות בתוכן.

האתגר העיקרי: שרשרת אספקה

חשש נוסף הוא הפגיעה הצפויה בשרשראות האספקה העולמיות. כל חברה ביטחונית נסמכת על מאות ואלפי ספקים מסביב לעולם שיספקו לה מוצרים. החל מחומרי גלם ועד תתי מערכות. פגיעה בשרשראות האספקה לאורך זמן יכולה לגרום לבעיות ייצור ואספקה במפעלים ביטחוניים. פגיעה מהותית בכוח אדם מקצועי ייחודי יכולה גם היא לפגוע בפעילות מפעלים וביכולת של החברה לעמוד בזמני אספקה או בחוזי תחזוקה לאמל"ח קיים. ישנם מפעלים ביטחוניים בארץ שנסמכים בבסיס על מספר מדענים מצומצם, המהווה את השדרה המקצועית לפתרון בעיות ופיתוח.

בנוסף, מגבלות טיסות עליהן הכריזו מדינות שונות, כולל ארה"ב, צפויות לפגוע בפעילויות השיווק, הפיתוח ואולי בחלק מהפעילות הלוגיסטית של החברות הביטחוניות. עם זאת, מגבלות אלו צפויות להיות קצרות טווח (מספר שבועות), כאשר חלק ניכר מהלוגיסטיקה ממשיכה להתנהל בזירה הימית. כמו כן, חברות מסגלות אמצעי עבודה מרחוק (ועידות וידאו לדוגמא) על מנת להמשיך ככל הניתן מפגשים עם עמיתים עסקיים במדינות אחרות.  

ביקוש קשיח לאמל"ח

למרות הפאניקה בשווקים, שוק האמל"ח העולמי מתאפיין בביקוש קשיח. מדינות בונות צבא או מבצעות תכניות מודרניזציה של צבא לאורך שנים. לרוב, מדובר בתכניות תלת או חמש שנתיות מהרגע שהן יוצאות לפועל. כלומר, גם אם בטווח הזמן הזה ישנם מספר חודשים של פנדמיה עולמית, התכניות לא עוצרות, היות והכספים כבר הוקצו בתקציב השנתי. הטיפול בפנדמיה אינו צפוי לפגוע בטווח המידי בתקציבי בניין הכוח שכבר סגורים בחוזים. כמו כן, ייתכנו דחיות של פרויקטים שטרם נסגרו ונמצאים בהליך מו"מ או מכרז לתקופה של מספר חודשים עד שתתבהר התמונה העולמית.

עוד היבט לתחום הביטחוני הוא החשש מאיבוד אחיזה שלטונית עקב פאניקה ברחובות וחשש מפני ניצול טקטי של הפנדמיה לצורך בליצים צבאיים. בהיבט בטחון הפנים, מדינות דווקא צפויות להגדיל רכש בשל החשש למרי אזרחי, ולכן הם ממלאות חוסרים או רוכשות אמצעים חדשים (לרוב אל הרג) לטובת שמירה על הסדר הציבורי. בהיבט החשש לניצול מצב הפנדמיה מבליץ צבאי, מדינות צפויות לחזק את בטחון הגבולות ולבחון את עיתוד המלאים בצבא. פעילויות אלו אמורות לתרום גם הן לעקומת הביקושים בתחום הביטחוני.

על פי דו"ח של חברת המחקר דן אנד ברדסטריט, מרבית הנזק הפיננסי בעולם קשור לשרשראות אספקה שמתחילות בסין. החברה בנתה מתודולוגיה לבחינת הפגיעה על פי מודל התפרצות ה-SARS והזיקה. "בעוד שטרם ניתן לצפות את ההשפעות שיהיו לנגיף הקורונה בסופו של דבר, הצפי עבור ביצועי כלכלת סין נותר פסימי גם על רקע הביצועים שהציגה ברבעונים האחרונים", כותבים בדו"ח. "כלכלת סין צמחה ב-6.1% בשנת 2019, ירידה בהשוואה ל-6.8% בשנת 2018, ול-7.0% בשנת 2017. ייתכן שאחד הגורמים המשמעותיים להאטה הוא מתיחות הסחר מול ארה"ב".

תרחישים אפשריים

החברה מציגה שני תרחישים כתלות בהמשך המשבר. אם המשבר ימשך עד אמצע שנת 2020 או יזלוג לסוף השנה. בתרחיש הטוב (הכלת הנגיף באמצע שנה) יהיה שינוי קטן (פחות מנקודת אחוז אחת) בקצב הצמיחה הגלובלי בתרחיש זה. בתרחיש הרע (הכלת הנגיף בסוף השנה) צפויה האטה של כנקודת אחוז אחת בקצב הצמיחה הגלובלי. כך לפי הדו"ח.

"הנתונים והניתוח של דן אנד ברדסטריט תומכים בהשערה הראשונית ששרשראות האספקה הקשורות לאזור שנפגע מקיפות מספר רמות מפתח ענפיות, מה שמסכן תהליכים עסקיים ברחבי העולם. המחקר מראה שלאור החשיבות המסחרית של האזור שנפגע, התפרצות הקורונה צפויה לגרום להאטה בכלכלה המקומית ולהשפיע על הצמיחה הגלובלית", כותבים בסיכום. עם זאת, גם בתרחיש הגרוע אין מדובר ביותר מנקודת אחוז אחת בקצב הצמיחה הגלובלי כאמור.

כפי שציינתי בתחילת המאמר, עבור התעשיות הביטחוניות בישראל עוד מוקדם לקבוע מה תהיה ההשפעה. פרט לירידות הנוכחיות בבורסה המאפשרת לסכום את ירידת הערך בטווח הקצר, אין מספיק נתונים כדי להבין את ההשפעות ארוכות הטווח.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות