ההסכם בין ארה"ב לצפון קוריאה תקוע - וקים עוקף סנקציות אמריקניות

דו"ח של האו"ם וניתוחים שונים של אנליסטים חושפים כי צפון קוריאה ממשיכה בייצוא מוצרים כדי לגייס מימון לתוכנית הגרעין ופיתוח הטילים הבליסטיים שלה. זאת, למרות הסנקציות הכלכליות שמוטלות עליה

קים וטראמפ. צילום: AP

דו"ח של האו"ם שצפוי להתפרסם בקרוב יחשוף כי צפון קוריאה מוכרת פחם וחול לחברות סיניות כדי לגייס מיליונים עבור תוכנית הגרעין שלה. המדינה גם מייבאת מוצרי יוקרה עבור האליטה השלטת. זאת, כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך לשדר שהוא מעוניין בהסכם. "צפון קוריאה התחמקה מסנקציות של האו"ם במשך חודשים רבים על ידי ייצוא פחם, חול ונפט, וייבוא מוצרי יוקרה כולל מכוניות משוריינות, אלכוהול ורובוטים לתעשייה. הממצאים מבוססים על דו"ח שיפורסם בקרוב באו"ם. הערכות אחרות מתבססות על תמונות לוויין, נתוני משלוחים ימיים וראיונות עם אנליסטים", נכתב בפרסום בניו יורק טיימס.

האנליסטים טוענים כי פעולות אלו מספקות לצפון קוריאה כסף להמשך פיתוח הנשק הגרעיני ותוכניות הטילים הבליסטיים שלה. יבוא מוצרי יוקרה משמש ערוץ לרכישת מוצרים דו-שימושיים עבור אותן תוכניות. המאמצים לגיוס כסף נעזרים גם בפשעי אינטרנט הממוקדים במוסדות פיננסיים ומסלקות מטבעות וירטואליים. ועדת האו"ם ביצעה חקירה משלה והגיעה למסקנה כי מכוניות היוקרה נשלחו מחברה אירופאית לאחר שהיו ברשותן של שתי חברות איטלקיות. ככל הנראה תחילת שרשרת האספקה, כך על פי טיוטת הדו"ח שנראתה על ידי העיתון. האו"ם צפוי לפרסם את הדו"ח החודש.

בנוסף לדיווח זה, דו"ח חדש נוסף של מכון Royal United Services Institute, קבוצת מחקר בבריטניה, חשף כי אוניות של צפון קוריאה מעבירות פחם לאזור האיים הסיניים ז'ושאן. הספינות החלו בפעילות זו בינואר 2019, והן משדרות נתונים כוזבים באמצעות משדרי AIS. "צי הפאנטום", כפי שקורא לו הדו"ח, עושה זאת ב"מספרים חסרי תקדים".

באוקטובר האחרון כתבה סטפני קליין-אהלברנדט, חברת ועדת המומחים של האו"ם בין השנים 2014-2019, באתר האינטרנט 38 North כי קמפיין "הלחץ המרבי" על צפון קוריאה היה שגוי. "ממשל טראמפ נושא באחריות מיוחדת למצב זה", כתבה. "צפון קוריאה הייתה האויבת הגדולה ביותר שלו תחת קמפיין לחץ מרבי. טראמפ לא מוכן להודות באשמה או בכישלון ההתקדמות בניסיון הפירוז של צפון קוריאה או בשינוי גישת ארה"ב למשא ומתן עם המדינה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית