ברבור שחור: הקורונה פוגעת בפעילות המוסד

התפשטות הקורונה בעולם היא ללא ספק פגיעה בשירות הביון הישראלי. סביר כי בשל המגבלות השונות בעולם מבצעים בוטלו או נדחו ותפוקת המודיעין יורדת. כיצד מתמודדים המוסד ושירותי המודיעין עם משבר הקורונה. פרשנות

אילסוטרציה: Bigstock

התפשטות הקורונה מעיבה לא רק על השווקים הכלכליים, עולם התיירות והכנסים הבינלאומיים, אלא גם על עולם הביון. מרגלים בשר ודם אינם חסינים למחלות ולכן רמת הסיכון לתחלואה נלקחת בחשבון בעת ייזום פעילות ביון. בעיקר במדינות בהן תפוצת הקורונה גדולה. כמו כן, הגבלת תנועה בין מדינות משפיעה משמעותית על יכולות מבצעיות ובנוסף, תמותה מהמחלה יכולה לפגוע ברשתות פעילות במדינות שונות.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מרגלים גם אינם מעל החוק. כאשר משרד הבריאות מוציא תקנות לבידוד לחוזרים לחו"ל, אלו תופסות גם על אנשי מוסד. אין לארגון הביון הישראלי זכות בחוק לקדם מגיפה בישראל. להפך. המוסד, כמו כל גוף ממשלתי, מחויב לשמור על בריאות הציבור. בסופו של יום, הוא פועל כדי להגן על ציבור זה.

מרגלים גם לא יכולים להתנייד לבד. הם תלויים בטיסות. אם מדינות סוגרות את השמיים, באופן מלא או חלקי, אנשי ביון מתקשים לנוע בין יעדים. אפרופו טיסות, מרגלים אמורים להיטמע בציבור. ככאלו, הם נדרשים לבדיקות חום או אחרות לגילוי קורונה בכל מעבר גבול, יבשתי או אווירי. הם גם כפופים לחוקי המדינה בה הם שוהים. ולכן, אם מרגל נכנס לבידוד או בית חולים במדינה זרה, עולה הסיכון לכיסוי שלו.

זאת ועוד, אם מרגל נדבק בנגיף במדינה זרה, ומפתח סימפטומים, הוא הופך תלוי במערכת הרפואה המקומית. ברוב המדינות המתמודדות עם קורונה, מערכת זו נמצאת בקצה גבול היכולת שלה. כאשר מערכת בריאות נמצאת בעומס, הטיפול פחות טוב, והסיכוי שאיש הביון יקבל טיפול רפואי הולם יורד. מכאן, שהאיום על שלומם של אנשי המוסד הפועלים בחו"ל עולה בעת זו באופן טבעי בגלל הקורונה.

סכנה למקורות בכירים

היבט נוסף למגיפה היא תמותת אנשים במדינות שונות. אם אנשים מתים באיראן למשל מהמחלה, ייתכן וחלקם פועלים ברשתות שהמוסד מפעיל. אם מקורות מתים, שנים של עבודה הולכות לטמיון. לא פשוט לגייס מקורות חדשים, בטח לא כאלו איכותיים. נקודה נוספת היא שמרבית התמותה מהווירוס בקרב אנשים מבוגרים בגילי שישים ומעלה. לרוב, אלה אנשים בכירים במערכות שונות. ביטחוניות, פוליטיות, אקדמאיות, ממשלתיות. כלומר, הסבירות שרשתות ריגול איכותיות יפגעו, עולה עם התפשטות הקורונה על ציר הזמן.

לסיכום, התפשטות ווירוס הקורונה בעולם הינה בבחינת ברבור שחור לשירות הביון הישראלי. סביר להניח כי בשל המגבלות שצוינו מבצעים בוטלו או נדחו, ותפוקת המודיעין יורדת. האם למוסד יש תכנית לעבודה תחת מגיפה? לא ברור. חלק מפעילויות הריגול אפשר לבצע מרחוק, אולם בצורה יחסית מוגבלת. נזכיר כי ישנם מדענים הטוענים כי קצב המגיפות בכדור הארץ יעלה ככל שבעיית שינויי האקלים תתגבר. מכאן, נראה כי בעידן פוסט הקורונה, יצטרכו בשירות הביון להכין תכנית רציפות תפקודית חדשה לארגון.

הכתבות הכי נקראות באתר:

משבר הקורונה: תוכנית החירום של מערכת הביטחון

ארה"ב ביטלה רכש של שתי סוללות כיפת ברזל

במסגרת "תנופה": שינוי מרכזי נוסף בזרוע היבשה

יותר קלים, יותר גמישים: המדים החדשים של מג"ב

נחשף: כך ייראה מסוק התקיפה העתידי של ארה"ב

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית