מה אלוף שפיר למד מיום הכיפורים

בספרו "מלחמת יום הכיפורים - מבט שונה" מנתח אלוף הרצל שפיר את המלחמה ההיא ביסודיות, דרך שימוש במסמכים רשמיים ובניסיונו האישי הרב כקצין בצה"ל. ביקורת

כריכת הספר "מלחמת יום הכיפורים - מבט שונה"

האלוף הרצל שפיר, קצין עתיר ניסיון קרבי ועבודת מטה במטכ"ל, כתב רבות במהלך חייו בתחומים ובנושאים מגוונים. כתיבתו נעשתה במקביל למועדים שבהם נשא בתפקידים רשמיים או במועדים אחרים, שבהם פעל כאיש מילואים מוכר. את הספר "מלחמת יום הכיפורים - מבט שונה" כתב שפיר מ-2004 עד 2017, תוך איסוף פרטים רבים ממסמכים מקוריים, המקנים לספר אמינות מיוחדת.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הספר מקיף עשור – מ-1967 עד 1977, ממלחמת ששת הימים דרך מלחמת ההתשה. הוא מכיל פירוט רב על מצרים וישראל לקראת מלחמת יום הכיפורים, כולל ניתוח ההרתעה וההתרעה שלא פעלו ופעילותם של אכ"א ומה"ד במלחמה. הספר עוסק ומתייחס לאירועים ולמהלכים שקדמו והובילו למלחמה, על מהלך המלחמה, תוצאותיה והשלכותיה. בחלק הרביעי של הספר, העוסק בהסדרים בשטח אחרי המלחמה ובתוכניות הרב-שנתיות, משתף שפיר מניסיונו האישי מהדיונים על הפרדת הכוחות וההיערכות מחדש בסיני וברמת הגולן.

להתרשמות, נא ראו להלן מתוך הפסקה "מה למדנו ממלחמת יום הכיפורים"  קטע המשקף את עומק הניתוח.

היקף הסד"כ ומבנהו

הסד"כ שנבנה לקראת מלחמת יום הכיפורים, היקפו ומבנהו נקבעו כדי לאפשר לצה"ל לתת מענה לאפשרויות האויב לתקוף את מדינת ישראל ואת השטחים המוחזקים על ידיה, למנוע מהאויב כל הישג קרקעי ולהשמיד את הכוח התוקף. הסד"כ כלל את השירות הסדיר (חובה, קבע ואזרחים עובדי צה"ל) ואת שירות המילואים. בשיא הגיוס, הגיעה מצבת כוח האדם לקרוב ל-390,000 משרתים, כאשר שירות המילואים מהווה כ-70% ממנה. הנטל על עוצבות המילואים, מבחינת שיעור הנפגעים במלחמת יום הכיפורים, היה זהה לנטל הנפגעים בשירות הסדיר.

 

בהכללה ניתן לומר כי ככל שהיקף המשרתים בשירות הסדיר יהיה גדול יותר, ו/או משך השירות הסדיר יהיה ארוך יותר, היקף הכוחות בשירות המילואים יוכל להיות קטן יותר, ולהיפך: ככל שהיקף השירות הסדיר יהיה קטן יותר, ו/או משך השירות הסדיר יהיה קצר יותר, היקף כוחות המילואים יצטרך להיות גדול יותר. זאת, בהנחה שלא יחול שינוי בהערכת המצב הביטחונית-לאומית ולא יהיה צורך בשינוי הסד"כ המתוכנן של צה"ל, כפי שהוקם – לתת מענה  לאיומי האויב על ביטחונה ושלומה של מדינת ישראל. זאת ועוד, היקף הפליטה של כוח אדם מהשירות הסדיר למערך המילואים יהיה לרוב גדול מתִקני יחידות המילואים. כתוצאה מכך, ייווצר עודף כוח אדם לא-משובץ במערך המילואים.

התובנות-המסקנות מנתונים אלה היו:  

  • גודל סד"כ המילואים בצה"ל יהיה מותנה בגודל הסד"כ הסדיר ובהיקף סך כל הכוחות הנדרשים לצה"ל (הסד"כ המתוכנן – סדיר ומילואים), כדי שיוכל לתת מענה לאיום על ביטחון המדינה.
  • כדי שהסד"כ של צה"ל יוכל לתת מענה ל"מקרה הכול", מבחינת פריסה ושליטה גיאוגרפית בשלוש החזיתות, הוא מחייב קיומן של מספר מפקדות אוגדתיות,  מפקדות גיס ומפקדות של חטיבות מרחביות כפי שהוגדר בסד"כ צה"ל. 
  • מערך המילואים, בעיקר של העוצבות והיחידות הלוחמות, מחייב אימוני ריענון והשלמות כוח אדם באופן קבוע מדי שנה, בתוכנית רב־שנתית.
  • כוח אדם הנפלט מהשירות הסדיר, שיהיה עודף על הצורך להשלים את תקני מערך המילואים, מחייב ריכוזם במאגרי כוח אדם, בחלוקה לפי מקצועות, דרגות וגיל. מאגרים אלה יאפשרו בעת מלחמה להקצות באופן מיידי כוח אדם להקמת יחידות חדשות, למתן תגבורות ולהשלמות לחילות השונים.

"מלחמת יום הכיפורים - מבט שונה", אלוף הרצל שפיר, הוצאת מערכות ומודן, 2020

הכתבות הכי נקראות באתר:

משבר הקורונה: תוכנית החירום של מערכת הביטחון

ארה"ב ביטלה רכש של שתי סוללות כיפת ברזל

במסגרת "תנופה": שינוי מרכזי נוסף בזרוע היבשה

יותר קלים, יותר גמישים: המדים החדשים של מג"ב

נחשף: כך ייראה מסוק התקיפה העתידי של ארה"ב

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית