פוטין וארדואן מתפייסים באידליב – בינתיים

הפסקת האש בין הצדדים מרגיעה במידה מסוימת את המתיחות ביניהן, אך היא לא תסיים את המלחמה בסוריה ולא צפויה להיטיב רבות עם האוכלוסייה האזרחית במדינה. פרשנות

פוטין וארדואן מתפייסים באידליב – בינתיים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. צילום ארכיון: AP

ב-5 במרס הושג הסכם להפסקת אש במחוז אידליב שבסוריה בין נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שהגיע בראש משלחת למוסקבה, לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הפגישה בין שני המנהיגים, שארכה יותר משש שעות, הובילה להסכם החדש, הנקרא "פרוטוקול נוסף למזכר ייצוב המצב באזור אי-ההסלמה באידליב", כלומר תוספת להסכם הקודם בסוגיה זו, שהופר על ידי הסורים בתמיכת הרוסים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ההסכם שנחתם על ידי שני הצדדים נכתב בשלוש שפות - טורקית, רוסית ואנגלית - כאשר לכל הנוסחים יש אותו תוקף משפטי; וזאת מבלי להתייחס לשפה הערבית, שהיא שפת המשטר הסורי ותושבי המדינה, שהם הקורבנות העיקריים במלחמת האזרחים המתנהלת בה מזה 9 שנים – בסוריה בכלל ובאידליב בפרט.

הפסקת האש אמורה היתה להכנס לתוקפה מחצות, 6 בחודש. פוטין הביע את תקוותו כי הדבר יביא לסיום הסבל הרב שנגרם לאוכלוסייה האזרחית בשל הלחימה שהתנהלה במחוז, וכי ההסכם ימנע משבר הומניטרי, זאת אחרי שעל פי מקורות האופוזיציה הסורית המטוסים הרוסיים לקחו חלק בתקיפות ובהפצצות על ריכוזי אוכלוסייה במחוז, למרות הכחשות רוסיות רשמיות בנושא. עם זאת, לא נקבע בו דבר העשוי ליצור אזור ביטחון במחוז עבור הפליטים הרבים, שימנע את תקיפתם בעתיד. בכך נמנע לפי שעה עימות ישיר בין כוחות טורקיים לרוסיים במחוז, וגם נמנעה פגיעה ביחסי שתי המדינות ובסחר הפורח ביניהן, ובכלל זה בתחום האמל"ח שתורכיה רכשה ועשויה לרכוש מרוסיה בניגוד לעמדת ארצות הברית והמערב.

ההסכם השיג את המטרה העיקרית של רוסיה: לאפשר לבעלת בריתם, סוריה, להשתלט על שני הצירים האסטרטגיים החוצים את המחוז – 5-M, המחבר בין דמשק לחלב, ו-4-M, המחבר בין חלב ללאדקיה, שהיו עד לאחרונה בשליטת המורדים. סוכם בין הצדדים כי החל מה-15 במרס יפטרלו יחד כוחות טורקיים ורוסיים בפרוזדור של 12 ק"מ (7 מייל) שיושאר בכביש 4-M. מצב זה מסייע לסורים לבסס את הישגיהם בשטח בהתקפה שבה פתחו במחוז לאחרונה, ומאפשר נוכחות רוסית במחוז.

מאידך, מונע ההסכם את מימוש הציפיות הסוריות, בשלב זה, להשתלט על כל שטח המחוז ולהחזירו לשליטה סורית מלאה. עכשיו, משהושג השקט, ניתן יהיה אולי גם לסייע למאות אלפי הפליטים שברחו מבתיהם עם תחילת המתקפה הסורית בדצמבר האחרון, ושהתכוונו להגיע לטריטוריה טורקית.

כזכור, עד לפרוץ המשבר, שיתפו פוטין וארדואן פעולה בכל הקשור לסוריה, ותיאמו ביניהם את מהלכיהם, למרות שכל אחד מהם תמך בצד אחר. פוטין תומך במשטר הסורי, וארדואן תומך במורדים באידליב. ההסכם איפשר לארדואן לסיים את הלחימה מבלי שיצטרך להגיע לעימות ישיר מול הרוסים, תרחיש שאותו בוודאי לא רצה, על רקע היקף הכוחות הגדול ששלח למחוז הסורי. מסתבר שהרוסים אף הזהירו את טורקיה, לאחר הפלת מספר מטוסי קרב סורים על ידי מטוסי חיל האוויר הטורקי, כי מטוסיהם לא יהיו בטוחים אם ימשיכו לחדור למרחב האווירי הסורי.

בפגישה הביע פוטין את תנחומיו על האבדות שנגרמו לצבא הטורקי (כ-60 חיילים), וציין שגם לצבא הסורי נגרמו אבדות כבדות. פוטין גם עדכן את נשיא סוריה בשאר אל-אסד בפרטי ההסכם, בשיחת טלפון בין השניים. בשאר הודה כמובן למיטיבו על תמיכתו במאבק ב"טרוריסטים".

לדעת פרשנים הבקיאים בסוגיה, ההסכם מקפיא לעת עתה את המצב הנוכחי בשטח, עד לאותו רגע שבו יחליטו הרוסים להמשיך בפעולתם כדי להשתלט על שאר חלקי המחוז. ההסכם מאפשר למנוע זרימת פליטים לשטח טורקיה, דבר שממנו חשש ארדואן. לדברי הפרשנים, אסד לא יצא מנצח מהעימות הנוכחי, וצבאו נבלם על ידי הצבא הטורקי החזק יותר. היה זה עימות בין צבא של מדינה חברת נאט"ו, שחבט בצבא מדרגה שלישית. ההסכם לא מממש את הדרישה הטורקית לנסיגת כל הכוחות הסורים מהמחוז ומקפיא את הקווים שאליהם הגיעו במהלך התקפתם, אך משאיר את התצפיות שהציב הצבא הטורקי בשטח, שחלקן נמצא כיום בשטח הנשלט על ידי הצבא הסורי. על רקע זה הסביר דובר טורקי כי המטרה היתה להשיג הפסקת אש, וכי שני הצדדים לא השיגו את כל מטרותיהם בהסכם זה, כפי שאולי קיוו.

למרות ההסכם, פרצו ביום שישי, 6 בחודש, התנגשויות בדרום המחוז בין כוחות הצבא הסורי לבין לוחמים ג'יהאדיסטים. בהתנגשויות נגרמו אבדות לצדדים, דבר המצביע על המתח הקיים בשטח ועל שבירותו האפשרית של ההסכם. לדעת פרשנים ולדעת תושבי המחוז, עשוי גורלו של הסכם זה להיות דומה לזה של הסכמים קודמים, שקרסו, כאשר כל הסכם החזיק מעמד עד ההדרדרות הבאה במצב. גורמים שונים טוענים כי יש להחיל, בנוסף להסכם, גם החלטה על איסור טיסות בשמי המחוז, כדי למנוע את ההפצצות האוויריות על האוכלוסייה האזרחית.

ביום שישי התייחס ארדואן להישגי הצבא הטורקי במבצע "מגן האביב", שבו פתח נגד הצבא הסורי שתקף במחוז. לדברי גורמים במשרד ההגנה הטורקי, ספג הצבא הסורי כמות גדולה של אבדות ונפגעים, וכן פגיעה באמצעי לחימה רבים, ביבשה ובאוויר. מקור של אתר האופוזיציה "זמאן אל-וצל" מסר כי בין המטרות שהותקפו על ידי הצבא הטורקי היו גם יעדי תשתית של המשטר ושל משמרות המהפכה האיראניים באזור, ובכללם מפעל של התעשייה הצבאית הסורית ומתקן של מכון CERS (המכון אחראי על פיתוח אמצעי לחימה בסוריה, ובכלל זה נשק כימי). אתרים אלה, הנמצאים בקרבת חלב, היו אחראים על ייצור חביות הנפץ שהוטלו על ידי מסוקי חיל האוויר הסורי על ריכוזי אוכלוסייה במהלך מלחמת האזרחים. לדברי המקור, התקיפה גרמה לנפגעים רבים בקרב העובדים במקום, כתוצאה מדליפת גז כלור בשל התקיפה. האזור כולו נשלט על ידי משמרות המהפכה האיראניים. הטורקים אף הודיעו במהלך המבצע כי תקפו מתקן כימי, שנכלל ב-200 היעדים שהותקפו על ידי מטוסיהם.

לסיכום: לדעת משקיפים יש להסכם משמעות בחיזוק יחסי רוסיה-טורקיה ובהגברת השליטה הרוסית בסוריה, אך סיכוייו להחזיק מעמד בשטח נמוכים. הוא לא יביא להקלה בסבלם של אזרחי המחוז ואלפי הפליטים הנמצאים בו, ולא יביא לסיום המלחמה בסוריה. המשטר הסורי נחוש להחזיר לעצמו את השליטה על כל המחוז, ומימוש רצון זה נדחה בינתיים לשלב מאוחר יותר.

ההסכם מסייע לנשיא הטורקי לעמוד מול הביקורת הפנימית בארצו בשל הריגת 60 החיילים הטורקיים, אך מנגד כובל אותו יותר למהלכיו של פוטין בסוריה, המשתמש בו, לדעתם, נגד הקהילה האירופית, ולהחלשת נאט"ו, "כאיש של רוסיה בארגון הברית האטלנטית". לדעתם, גם אם ארדואן חושב שהוא אסטרטג גאון, המשחק משחקי כוח דיפלומטיים על הבמה העולמית, הרי שבסופו של דבר הוא לא הרבה יותר מאשר "האידיוט השימושי של פוטין". שלב נוסף בסאגה הסורית הסתיים, והארועים בזירה הזאת ימשיכו לייצר דרמות חדשות בשלבים הנוספים שבוודאי עוד יבואו.

 נחמיה בורגין סייע בהכנת הכתבה

הכתבות הכי נקראות באתר:

במסגרת התר"ש: המינויים החדשים במטכ"ל

מסדר הקמה ליחידה הרב-ממדית

צו לתפיסת מיליוני דולרים מאיראן לעזה

כך הצליחה איראן לייבא רכיבי מל"טים

סיכה חדשה ללוחמי חטיבת הצנחנים

 

אולי יעניין אותך גם