דיווח: ספינת קרב סינית ירתה קרן לייזר לעבר מטוס אמריקני

מטוס סיור אמריקני שטס באזור הפיליפינים הזהיר ספינה סינית כי היא מפרה את החוק הבינלאומי ועליה לסטות ממסלולה. בתגובה, ירתה הספינה הסינית קרן לייזר לעבר מטוס הסיור מדגם P-8

מטוס P-8 אמריקני. צילום: מתוך ויקיפדיה

לפני כמה ימים דיווח צוות מטוס סיור ימי אמריקני מדגם פוסידון P-8, מבסיס הצי הפועל בסמוך ליפן, על כך שבמהלך טיסת סיור שגרתית בסמוך לפיליפינים, ספינת קרב סינית ירתה לעברו קרני לייזר. מטוס הסיור קרא לספינת הקרב הסינית לסטות ממסלולה שכן היא מפרה את חוקי השיט הבינלאומי ופועלת באופן לא בטיחותי.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

כמענה לקריאת מטוס הסיור ירתה הספינה הסינית קרני לייזר לעברו. קרני הלייזר, שאינם נראים בעין בלתי מזויינת, נקלטו על ידי סנסורי המטוס. הלייזר שהופעל על ידי הספינה הסינית נועד לסנוור סנסורים ואנשים.

זוהי אינה התקרית הראשונה של סינוור מטוסים אמריקניים על ידי הסינים. כבר ב-2018 דווח על אירועים באזור ג'יבוטי בהם סונוורו בלייזר כלי טיס אמריקניים, אשר נורה מבסיס חיל הים הסיני בג'יבוטי.

סין וארצות הברית, המנהלות ביניהן מעין מירוץ חימוש, מפתחות מזה כמה שנים נשק לייזר רב-עוצמה למספר שימושים מרכזיים. השימוש הראשון הוא לייזר בעוצמה נמוכה יחסית אשר נועד לסנוור ולהרוס סנסורים אלקטרואופטיים. שימוש אחר ומרכזי במערכות הלייזר הוא ליירוט טילים, רקטות וחימושים אחרים. שימוש זה בלייזר אמור להחליף את מערכות יירוט אחרות, מבוססות על טילים ותותחים, נגד איומים.

השימוש הנוסף בלייזר, הנמצא בשלבי פיתוח, הוא נגד מטרות ימיות קטנות, כאמצעי מחליף לתותח. על כלי שיט אמריקניים וסיניים מותקנים מזה מספר שנים בודד מערכות מבוססות לייזר לסינוור וליירוט.

מערכות היירוט טרם הגיעו על פי הידוע לבשלות מבצעית מלאה, שכן הן דורשות דיוק הצבעה גבוה על האיום וירי לייזר בהספק גבוה יחסית, אשר ישמיד את האיום במעופו באוויר. יחד עם זאת, מערכות הסינוור מבצעיות מזה שנים רבות, והסינים אף עושים בהן שימוש לסינוור לוויינים אמריקניים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית