נחתם הסכם שלום בין ארה"ב לארגון טליבן

במסגרת ההסכם ההיסטורי כוחות ארה"ב ונאט"ו ייצאו מאפגניסטאן. בכך, מגיעה לקיצה מלחמה ארוכה שהחלה בשנת 2001

נחתם הסכם שלום בין ארה"ב לארגון טליבן

טקס חתימת הסכם השלום בין שני הצדדים. צילום: רויטרס

ארה"ב חתמה אתמול (ש') על הסכם שלום עם ארגון הטליבן באפגניסטן, הסכם המכשיר את הדרך ליציאת הכוחות הצבאיים של ארה"ב מהמדינה. הסכם השלום נחתם בדוחא, קטאר, בתום כמה חודשי מו"מ, וכך אמורה להגיע לקיצה המלחמה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב, הנמשכת מאז שנת 2001.

בטקס החתימה בקטאר השתתפו נציגים של שני הצדדים וכן נציגים מטורקיה, קטאר, פקיסטאן, הודו, אינדונזיה, אוזבקיסטאן וטג'יקיסטאן. חתימת ההסכם עוכבה בשל דרישת וושינגטון להפסקת אש מלאה באפגניסטאן, ואמנם ארגון טליבן הורה בשבת לכל כוחותיו להפסיק את הלחימה. רשת אל ג'זירה דיווחה כי מוחמד נעים, נציג הטליבן בטקס החתימה, אמר שההסכם הוא צעד חשוב, ומשמעותו קץ המלחמה באפגניסטאן. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו קרא לטליבן לעמוד בכל התחייבויות הסכם השלום.

שתי הממשלות הודיעו כי כוחות ארה"ב ונאט"ו ייצאו מאפגניסטאן תוך 14 חודשים. כיום מוצבים במדינה 14 אלף אנשי צבא אמריקניים ו-17 אלף אנשי צבא מ-39 מדינות החברות בנאט"ו. ארה"ב הודיעה כי תוך 135 יום יפחת מספר החיילים באפגניסטאן ל-8,600 אנשי צבא, ואילו הממשל קבול מסר שיפעל במועצת הביטחון להוציא את ארגון טליבן מרשימת הסנקציות של האו"ם.

השיחות בין ארה"ב לטליבן החלו ב-2018 ביוזמת הנשיא טראמפ. ההסכם כולל גם התחייבות של אפגניסטאן לשחרר מהכלא 5,000 אסירי טליבן. מאז שנת 2009, אז החל האו"ם לנהל רישום של נפגעי המלחמה, נספו יותר מ-100 אלף תושבי באפגניסטאן.