החבר מובארק: המנהיג הערבי שהבין את מהות פירמידת השלום

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק, שהלך השבוע לעולמו, העניק לישראל מחווה הומניטרית. מובארק היה מנהיג מרתק ששמר מכל משמר על השלום והיציבות במזה'"ת. מזכירו הצבאי לשעבר של הנשיא המנוח עזר ויצמן נפרד

החבר מובארק: המנהיג הערבי שהבין את מהות פירמידת השלום

מובארק יחד עם הנשיא עזר ויזצמן ז"ל. צילום: יעקב סער - לע"מ

שלטונו הארוך של נשיא מצרים חוסני מובארק הסתיים שעה שעמד במשפט השפלה כאחרון הפרעונים -  מי שהיה במרום הפירמידה נמצא על מיטת חוליו בבית הכלא בקהיר, בעוד שמשפטו החוזר חודש והוא זוכה לחלוטין. .

ימיו האחרונים בהליופוליס לא הטיבו עם מצבו הרפואי, ומכאן ראוי להזכיר קרן אור - המחווה ההומניטרית שנתן הנשיא מובארק לנשיא עייזר וייצמן ז"ל. ההרשאה לחיפוש נעדרי צה"ל ממלחמת יום הכיפורים. בפני ישראל נפתחו אתרי הקרבות בהם נפלו יקירינו הלוחמים באוויר, ביבשה ובים, כולל הצוללת "דקר" - ללא כל הגבלת זמן ומרחב.

במפגשיו עם הנשיא ויצמן, כטייס אל טייס, חשתי עוצמה של אדם סמכותי, החלטי, מנהיג העולם הערבי ששלט ללא מורא 30 שנה. אין יותר מנהיגים ערביים ברמתו שאפשר לומר עליהם שעוצבו למנהיגות שכזו.

מובארק הוא מנהיג מרתק שתרם מכל משמר על השלום והיציבות במזה'"ת, שאין גדולה ממנה למדינת ישראל. ייתכן שהוא לא פעל ליצירת נורמליזציה מלאה בין המדינות. בכל זאת, אפשר שזה גם נכון להיות מנהיג ובעל מעמד מיוחד בקרב העולם הערבי כולו.

הנשיא מובארק היה שותף נאמן ואסטרטג לשלום, מי שהקפיד לשמור על הסכמי השלום על כל מרכיביו. הוא שמר גם על ההסכמים עם הפלסטינים, שחלקיהם (אוסלו) נחתמו בקהיר בחסותו ולפעמים אף למורת רוחו של יאסר ערפאת. היתה זו מלאכה קשה מול רובו של העם המצרי והקיצונים האסלאמיסטיים, שאינם מוכנים לקבל את ההסכם עם ישראל. בדרכו שלו הוא היה המנהיג "האחראי המבוגר" המרגיע, המקשר בין הצדדים.

47 שנה חלפו ממלחמת אוקטובר 1973 בו שימש מפקד חיל האוויר המצרי, שאחריה התמנה לסגן נשיא, שליווה את הנשיא המנוח אנואר סאדאת בכל תהליך השלום. מנקודת מבט של מצביא ומדינאי, היה בו הצד האנושי הרגשי של מפקד המבין ללב משפחות חללי צבא ההגנה לישראל הנעדרים, שמצאו מותם בזירות הלחימה במצרים.

בסוף שנת 1994 הוא הזמין את נשיא המדינה, מר עזר ויצמן ז"ל, לביקור רשמי-נשיאותי. ויצמן, מי שהיה בעברו מפקד חיל האוויר הישראלי ושר הביטחון בעת מהלכי השלום עם מצרים וחביבם של הנשיא סאדאת  ומובארק, התקבל בקבלת פנים רבת-רושם בארמון הנשיאות בקהיר, עם כל גינוני הטקס והכבוד לישראל.

הקשר הבין-אישי והחם בין הנשיאים היה הדוק. "סיפור הצלחה" בפני עצמו. כך למשל, בסיום תפקידו של עזר ויצמן ביוני 2000 הזמינו מובארק לפרידה מיוחדת בארמונו באלכסנדריה, ואף נענה לבקשתי להשבת ספר התורה של מוצב המזח.

הנשיא מובארק הבין מעל כולם את מהות פירמידת השלום, משולש שווה צלעות: מחויבות להסכם; קבלת סיוע לכלכלה ובטחונה של מצרים "ממעצמת העל" ארה"ב מידי שנה; ומנהיג האומה הערבית על כל המשתמע לפתרון הסוגיה הפלסטינית והמלחמה בארגוני הטרור העולמי.

בראיון ל"הארץ" בשנת 2011, נשאל נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ימי קרטר, האם מובארק דיקטטור? "מובארק היה דיקטטור? הסכם השלום שנחתם עמכם (ישראל) היה אחד ההסכמים החשובים ביותר והיציבים ביותר שעליהם נשאו ונתנו אי פעם. מה שהמערב והנשיא הדמוקרט אובמה לא הבין - איך 'האחים המוסלמים' מנצלים את המערב הטיפש ומוכרים לו תמונה, לפיה מצרים לא יכולה לטפל בעצמה", ענה קרטר.

לא לנו לשפוט אותם, אך כאיש צבא ומדינאי, איפה היתה החמלה? המצרים ומנהיגי המערב עוד יתגעגעו, וגם אנחנו. עם לכתו נאמר לו בהצדעה תודה "החבר מובארק", שנתת להחזיר לקבר ישראל נווט חיל אוויר ושני אנשי צוות טנק.

הכותב, תא"ל (מיל') שמעון חפץ, היה מזכירו הצבאי של הנשיא המנוח עזר ויצמן ז"ל