היחידה הרב-ממדית: הפתרון להתמודדות עם לוחמת גרילה

היוזמה להקמת היחידה מגיעה על רקע ההבנה כי שיטת הלחימה של כוחות חי"ר אינה מתאימה, כאשר מסביבנו כוחות א-סימטריים שפועלים באופן שונה לחלוטין. כך עשויה היחידה לשמר את היתרון של צה"ל במערכה הבאה. פרשנות

 
היחידה הרב-ממדית: הפתרון להתמודדות עם לוחמת גרילה

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי עם חיילי וקציני היחידה הרב-ממדית. צילום: דובר צה"ל

מעט מאוד ידוע על היחידה הרב-ממדית עליה הכריז צה"ל. מעט ידוע על המהות של היחידה, שאמורה להוות מעין פיילוט למסגרת לחימה גרעינית עתידית של זרוע היבשה. בתחילת הדיון אניח את השאלה האם בצה"ל גיבשו כבר תפיסת הפעלה ולחימה למסגרת זו, או שמא, כמו עם רעיונות הצק"ג והצק"ח, המסגרת תישאר יתומה ממסגרת מתודולוגית מסדרת?

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

היוזמה להקים את היחידה הרב-ממדית מגיעה על רקע ההבנה אצל קברניטי צה"ל, לפחות חלקם, כי שיטת הלחימה הנוכחית של כוחות חי"ר בצה"ל אינה מתאימה למציאות מסביב לישראל. ראשית, איום אבטחת הגבול מול לחימה סימטרית אינו קיים. פרט למצרים, שמהווה את הצבא הסדיר היחיד שמסוגל להתמודד עם צה"ל בלחימה סימטרית, כל שאר המדינות מפורקות לשנים הקרובות. סיבה נוספת היא כי פירוק הצבאות הסדירים הביא לעליית לוחמת גרילה וטרור. כלומר, צה"ל כמעט ואינו מתמודד כיום עם לחימה ליניארית, אלא לחימה שאינה לינארית, מבוזרת, א-סימטרית, מול אויב שערכי המוסר ומסגרת התרבות המסדרת שלו שונה מהערכים המערביים.

שוקת שבורה

דוגמא לכך ניתן לראות בצורה בה מפעילים חמאס וגי'האד אסלאמי אלימות כלפי אזרחים בלתי מעורבים. לאלה אפשר לצרף ארגונים כמו טאליבן, דאעש, אל שבאב ואחרים. קווים תרבותיים משותפים בלחימה של אלו יציפו ביזור, אכזריות כלפי אוכלוסייה אזרחית, יתירות פיקודית ורציפות לחימה, הסתגלות מהירה לשדה הקרב, 'חיים מהאדמה' (living from the land) ועצמאות מבצעית. צה"ל אינו מותאם כיום לזירת קרב זו, ולכן השינויים במסגרות הלחימה שמבצע הרמטכ"ל.

הרעיון של היחידה הרב-ממדית הוא להתמודד עם מאפייני שדה הקרב הנוכחי באמצעות רב-זרועיות ועצמאות. קרי, לקחת את כלל יכולות הלחימה הרב-זרועיות שמפתחים היום בצה"ל, ולהוריד אותם לרמת הצוותים של הפלגה. שכל צוות המורכב ממספר לוחמים מצומצם, יוכל להיות עצמאי בשטח ולהפעיל יכולות אלו ללא תלות במסגרות מעליו. מודל living from the land צה"לי. להתאים את מסגרת הגדוד ומטה ללחימה מבוזרת. הלוחמים צריכים לעבור הליך הכשרה במספר ממדים - חוסן מנטלי ופיזי, ידע בהפעלת אמל"ח מגוון בתצורה רב-רועית, וכן בהיבט התרבותי.

שינוי תרבותי

הקטלניות עליה מדבר הרמטכ"ל צריכה לאפשר לצוות פלגה כזה להיכנס לבית ולהרוג את כל המחבלים בתוכו ללא רחמים, וכמה שעות לאחר מכן לחזור לארץ לחיים במדינה מערבית עם שלטון חוק מסודר. המעברים הללו, על אף שאינם חדשים לאלו שלקחו חלק במלחמות העבר של צה"ל, אינם פשוטים. "בסיסי האימון החטיבתיים (בא"חים) אינם מותאמים כיום ללחימה מסוג זה", אומר גורם מקצועי לישראל דיפנס. "נדרשת התאמה של תהליך הכשרת לוחם חי"ר בצה"ל למציאות הנוכחית בשדה הקרב".  

לוח מי היחידה במסדר ההקמה. צילום: דובר צה"ל 

מעבר להכשרת מסגרת הפלגה והגדוד, נדרשת גם התאמת האמל"ח במסגרות אלו להתמודדות עם לוחמי הגרילה של האויב. ישנן כיום מסגרות לחימה סדירות בצה"ל שנשארו עם אותו אמל"ח ממלחמת לבנון השנייה, זאת, כאשר אופי זירת הלחימה השתנה מהותית מאז. אחת הטענות שנשמעות מהשטח היא כי הליך הרכש בבניין הכוח אינו ריכוזי אצל גורם יחיד שמתכלל עבור צה"ל מה נכון עבורו. במקום זאת, התעשיות הביטחוניות תפסו את ההובלה והן מספקות לצה"ל אמל"ח שבמקרים רבים הוא לא משתמש בו.

שינוי מחשבה בפיקוד

עוד היבט ליחידה הרב-ממדית הוא הצורך במפל יכולות מהמטכ"ל עד לרמת הפלגה דרך הפיקודים השונים בזרוע היבשה. כאמור, הפיקוד אמור לאפשר לכל מסגרת צוות לפעול עצמאית, ועדיין לשמר מידה מסוימת של ניהול קרב רוחבי. מדובר בתהליך פיקודי הדורש סנכרון, אימון ושינוי תרבות בצבא. תרבות שתאפשר לחימה מבוזרת כמו האויב.

כחלק משינוי זה, רא"ל אביב כוכבי מוביל גם דגש על בניין הכוח בעולם הסימולציה. ולא סתם. שילוב סימולטורים בהליך ההכשרה של החטיבות יכול להוביל לחסכון של עשרות אחוזים בעלות ההכשרה של לוחמי חי"ר, בלי לפגוע במבצעיות. חסכון זה יאפשר לצה"ל להסיט כספים לבניין כוח רלוונטי לאותם מסגרות רב-ממדיות.

סוף מעשה במחשבה תחילה

בתוך הצבא תהליכים עובדים לאט. לפני מספר שנים כתבו בזרוע היבשה תפיסת הפעלה עבת כרס למסגרות הצק"ג\צק"ח במסגרת תר"ש עוז. מסמכים אלה מעולם לא הפכו לתפיסת הפעלה ולחימה מסודרת, וכיום הם כבר לא רלוונטיים. זרוע היבשה תחת אלוף יואל סטריק נמצאת בתהליך חשיבה כיצד מסגרות אלו צריכות להילחם בשדה הקרב הנוכחי מול כוחות מבוזרים. האם תפיסות הפעלה ולחימה יגובשו וייושמו גם ליחידה הרב-ממדית? זו השאיפה לפחות.

גם הלחימה בסוריה ועיראק של כוחות גרילה מול האמריקנים וחברי הקואליציה הראתה כי מדובר בעולם לחימה חדש. הארגונים המבוזרים פועלים 360 מעלות ללא מגבלות, יש להם יכולות טכנולוגיות מסתגלות, כולל אימוץ מוצרי COTS דו-שימושיים. יכולות אלו כוללות טילים, רקטות, רחפנים, משוריינים, רכבים קלים ועוד.

אם למישהו עוד היה ספק כי ארגוני גרילה, בסיוע מדינות סוררות, שינו את פני המערכה, התקיפה בספטמבר האחרון בסעודיה הוכיחה לכל בר דעת שהכללים השתנו - הפער בין מדינה ריבונית לארגוני גרילה נסגר. האם היחידה הרב-ממדית תעזור לצה"ל לשמר יתרון במערכה עתידית? ימים יגידו.

הכתבות הכי נקראות באתר:

במסגרת התר"ש: המינויים החדשים במטכ"ל

מסדר הקמה ליחידה הרב-ממדית

צו לתפיסת מיליוני דולרים מאיראן לעזה

כך הצליחה איראן לייבא רכיבי מל"טים

סיכה חדשה ללוחמי חטיבת הצנחנים