העיניים באוויר, הרגליים על הקרקע

לאחרונה נערך תרגיל בין-זרועי של חיל האוויר עם אוגדות 91 ו-210, שמטרתו לתרגל שיתופי-פעולה בין הלוחמים בקרקע לכוחות האוויריים. הכוחות תרגלו תיאום בפעולות הגנה והתקפה שבהן חיל האוויר מסייע לכוחות היבשה

מסוק של חיל האוויר. צילום: עמית אגרונוב / אתר חיל האוויר

אחד מהלקחים שהופקו לאחר מלחמת לבנון השנייה הוא הצורך בהקמת יחידה עם מטרה אחת: שיפור שיתוף הפעולה בין זרוע האוויר לזרוע היבשה. לשם כך נולדה היחידה לשיתוף פעולה (יחשת"פ), שייעודה הוא הדרכת לוחמי צוות אוויר כיצד לבצע תקיפה כאשר לוחמי חי"ר נמצאים בקרבת מקום, וללמד את כוחות הקרקע כיצד לבקש סיוע – לצורך הגנה או התקפה - מהאוויר.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

התבססות המיליציות האיראניות בסוריה, ההפיכות בלבנון והזירה המזרח-תיכונית המשתנה מחזקות את חשיבות האימונים המשותפים בין זרוע האוויר לזרוע היבשה. תרגילים בין-זרועיים מתרחשים בערך פעמיים בחצי שנה. לאחרונה התאמנו יחד אנשי היחשת"פ עם אוגדות 91 ו-210, ותרגלו הגנה והתקפה בגזרה הצפונית.

מתחת לפני השטח

"התכנון לתרגיל מסוג זה מתחיל בחטיבה או באוגדה הרלוונטית, במקרה הזה אוגדות 91 ו-210 שבזירה הצפונית", מסביר רס"ן ג' מחיל האוויר, איש צוות אוויר וראש מדור סיוע אש ביחשת"פ לכתבת אתר חיל האוויר מיכל בן ארי. "הם מגדירים כיצד יראה התמרון הקרקעי, באיזה נקודה יתחילו הכוחות להתקדם והיכן יסיימו. המשימה שלנו, חיל האוויר, היא לדאוג לכל המעטפת האווירית עבור הכוחות המתמרנים: לתכנן אילו כלי-טיס מתאימים לאופי המשימה, להפעיל את הכוח האווירי ולסייע לכוח הקרקעי המתמרן בביצוע המשימה".

בין הטייס שבקוקפיט ללוחם בפלוגה

התרגיל החל בתדריך משותף של אנשי זרוע האוויר והיבשה. "אנחנו יושבים ומתדרכים יחד, כך כל אחד לומד להכיר את המגבלות של השני", מציג רס"ן ג'. "אנחנו מתרגלים חירום בגזרה - אנשי חיל האוויר נמצאים במכלולי שדה באוגדות ובחטיבות ובמשל"ק (מוצב שליטה קדמי) בפיקוד צפון". באמצעות המכלולים האלה, אנשי היחשת"פ שפרוסים בשטח תורמים לביצוע משימות פינוי פצועים, תקיפה ואיסוף מודיעין.

מדוע נדרשת נוכחות "חיל-אווירית" במוצב של זרוע היבשה? למה הלוחמים במוצבים ואנשי צוות האוויר בקוקפיט צריכים קישור ותיווך של היחשת"פ? התשובה לכך פשוטה - לוחם צוות אוויר ולוחם בגדוד רואים את שדה הקרב אחרת: פלוגת חי"ר נעה בקצב שונה ממבנה של מטוסי קרב. מפקד מחלקה במארב רואה את האויב מולו, לעומת לוחם צוות אוויר במטוס קרב שטס בגובה רב, ועבורו האויב הוא נקודה זעירה אחת בין עשרות נקודות אחרות.

צבא אחד, משימה אחת

את קיץ 2014 ואת מבצע "צוק איתן" רס"ן ג' לא ישכח. "יש הרבה אירועים שנצרבו בזכרוני מאותו הקיץ. אחד מהם הוא גיחה שבה היינו צריכים לתקוף מטרות לטובת סיוע לתמרון של כוחות בשטח", הוא משחזר. "אלו רגעים שקשה לתאר. אחריות כבדה מוטלת על כתפינו, כדי להצליח לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר ולעזור ללוחמים שנמצאים על הקרקע".

פעילויות מבצעיות כמו זו שתיאר רס"ן ג' רק חידדו עבורו את החשיבות שבשיתוף פעולה הדוק בין חיל האוויר לזרוע היבשה. "אנחנו צבא אחד, שיש לו משימה אחת והיא הגנה על תושבי מדינת ישראל", הוא אומר. "חלק נכבד מההגנה הזו מבוסס על הכוחות בשטח. אנו בחיל האוויר צריכים להביא את כל היכולות האוויריות שניתן כדי לעזור בהגנה ובסיוע התקפי לתמרון באופן הטוב ביותר. התרגיל המשותף עם אוגדות 91 ו-201 הוא דוגמה לכך שחיל האוויר משקיע משאבים רבים בחיזוק השותפות ובאימונים המשותפים עם זרוע היבשה".

הכתבות הכי נקראות באתר:

ערוצי המימון של איראן לג'יהאד האסלאמי

דילמת המוסד: הריגול הישראלי בצל הקורונה

בהלת הקורונה: כך נערך צה"ל במסגרת המשבר

המערכת ששואפת לייעל את עבודת לוחמי צה"ל

הודו תפסה אונייה ובה ציוד לפיתוח יכולות גרעין

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית