חזרה לשגרה בדרום: הוסרו המגבלות על האוכלוסיה

אחרי יומיים בהם הג'יהאד האסלאמי ירה עשרות רקטות, נראה כי השקט נשמר. לאחר הערכת מצב בפיקוד הדרום ובפיקוד העורף הוחלט על הסרת כל המגבלות שהוטלו על תושבי הדרום. ישראל סגרה את כל מעברי הגבול עם רצועת עזה

תקיפה של צה"ל בדרום רצועת עזה. צילום: רויטרס

לאחר מטחים כבדים של רקטות שנורו אתמול ושלשום לעבר הדרום, נראה כי הפסקת האש עליה דיווחו הפלסטינים נשמרה מאז אמש. הירי האחרון שבוצע לעבר ישראל היה באזור השעה 23:00. לאחר הערכת מצב בפיקוד הדרום ובפיקוד העורף, הוחלט להסיר את כלל המגבלות ברשויות: אשקלון, נתיבות, שדרות, מועצה אזורית חוף אשקלון, מועצה אזורית  אשכול, מועצה אזורית שדות הנגב, מועצה אזורית שער הנגב.

על רקע הדיווחים על הפסקת אש, גורם ביטחוני ישראלי אמר אמש כי "התקבלו מסרים מדרגים שונים של ארגון הגא״פ בדבר רצון להפסקת אש מידית. אנו סקפטיים. צה״ל ימשיך לפעול עד להשבת השקט בדרום. בתכנון מדרגה נוספת וחזקה הרבה יותר. רק המעשים בשטח הם שיקבעו.

גם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, התייחס למצב השברירי והביע חשש כי הוא עלול לגלוש למבצע. בערב ההוקרה למערך המילואים אמר כוכבי: "אני לא בטוח שהאירוע שאנו חווים ב- 24 שעות האחרונות לקראת סיום ואם הולכים למערכה. צה"ל עומד ומגן על עם ישראל. האירוע התחיל מחיילי היבשה שמנעו פיגוע בישראל, המשיך לכוחות האוויר והים ועד לחיילים כיפת ברזל שנמצאים על המשמרת ומונעים פגיעה בריבונות. אנו נמצאים במצב שברירי, במהרה ניתן להימצא במבצע".  

"אין לי שום כוונה להפחיד, לא לשם אנחנו הולכים ב-24 שעות הקרובות. אבל חלק מהמבצעים ומהמלחמות שעברנו התחילו כך, מהסלמה כמו שאנחנו חווים. נעשה הכל כדי לעמוד במשימתנו, נגן על תושבי העוטף והדרום בכל צורה ודרך", אמר הרמטכ"ל.

בתוך כך, ההקלות שניתנו לאחרונה לפלסטינים התבטלו ואף הוחמרו. בתום התייעצויות ביטחוניות, הוחלט אמש על סגירת כלל מעברי הגבול של ישראל עם רצועת עזה, החל מהלילה ועד להודעה חדשה. מעבר כרם שלום נסגר למעט כניסת ציוד הומניטארי וחיוני, ומעבר ארז נסגר למעט מקרים הומניטאריים חריגים. בנוסף, מרחב הדיג ברצועת עזה ייסגר לחלוטין.

אזעקות צבע אדום נשמעו אתמול ברחבי שדרות, נתיבות, אשקלון ומרחב עוטף עזה. מצה"ל נמסר כי עד לשעה 18:00 זוהו כ-50 שיגורים, וכי אחוזי היירוט של כיפת ברזל עומדים על כ-90%. שתי רקטות פגעו אתמול בגן שעשועים וחצר מבנה בשדרות.

תיעוד מתוך תקיפת צה"ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בתגובה למטחי הרקטות תקף צה"ל שורת יעדים של הגא"פ ברצועת עזה. מצה"ל נמסר כי מטוסי ומסוקי קרב תקפו מטרות טרור של גא"פ ברחבי רצועת עזה, בהם מתחם צבאי בחאן יונס, המשמש לאימונים ולאחסון אמצעי לחימה, וכן תשתית תת-קרקעית של ארגון הטרור באלבריג'. בנוסף, תקף כלי טיס של חיל האוויר עמדת שיגור ממנה נורו רקטות לעבר יישובי הדרום. מאוחר יותר תקף צה"ל בארטילריה שבע עמדות צבאיות של גא"פ ברחבי רצועת עזה. 

זירת הנפילה בשדרות (צילום: משטרת ישראל)

צה"ל תקף אתמול בלילה (א') שורת מטרות של הג'יהאד האסלאמי מדרום לדמשק שבסוריה וברצועת עזה. על פי דיווחים, כמה פעילים של הארגון נהרגו בתקיפה שבוצעה בסוריה.

מצה"ל נמסר כי "באזור עאדליה, בפאתי דמשק שבסוריה, הותקף אתר של גא"פ, המהווה עוגן משמעותי של בסוריה. באתר מבצע הגא"פ מחקר ופיתוח של אמצעי לחימה תוך התאמתם לייצור ברצועת עזה ולייצור מקומי בשטח סוריה. בנוסף, מיוצרים מידי חודש באתר זה עשרות קילוגרמים של AP, חומר המשמש כדלק לרקטות ומתקיימות בו הכשרות טכניות לפעילי ארגון הטרור, הן מהרצועה והן מהזירה הצפונית".

זירת פגיעת הרקטה בגן השעשועים בשדרות. צילום: משטרת ישראל

זירת נפילה סמוך לחצר בית בשדרות. צילום: באדיבות משטרת ישראל

כמעט במקביל תקף, כאמור, צה"ל גם שורה של יעדים ברצועת עזה. האזור רפיח הותקפו תשתיות תת-קרקע ואתרים לאחסון חומרי גלם המשמשים לייצור רקטות. בחאן יונס הותקפה מפקדת חטיבת חאן יונס של הארגון, ובה מתחם לאימון ירי טילי נ"ט וציוד צבאי המשמש את הכוח הימי של ארגון הטרור. בבית להיא הותקף מתחם אימונים צבאי של גא"פ.

ירי רקטות מרצועת עזה לעבר הדרום. צילום: רויטרס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית