"כשל חמור": דו"ח קשה על נתוני גיוס החרדים

הוועדה שהקים צה"ל לבדיקת הטענות על נתוני הגיוס חשפה שורת כשלים. יו"ר הוועדה אלוף (מיל') רוני נומה: "גילינו כשל מערכתי, מקצועי ופיקודי". הרמטכ"ל קיבל את ההמלצה לנקוט בצעדים נגד ראש אכ"א וקצינים נוספים

למצולם אין כל קשר לכתבה. צילום (ארכיון): AP

צה"ל פרסם היום (ה') דו"ח חמור על ממצאי בדיקת הטענות לזיוף תוצאות גיוס החרדים לצה"ל בשנים האחרונות. מדובר בדו"ח של הוועדה החיצונית שהקים צה"ל, בראשות אלוף (מיל') רוני נומה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

על פי ממצאי הוועדה התגלה "כשל מערכתי מקצועי ופיקודי חמור. גילינו רשלנות מקצועית חמורה. חריגה מהגדרות החוק באופן מודע, מכוון ושגרתי", אמר נומה. הוועדה ביקרה את היעדר השקיפות בפרשה, אבל קבעה גם כי הדברים נעשו "ללא כוונת זדון, ללא זיוף וללא שקר".

"אין כאן כוונת זדון שמישהו רוצה לבלף את הנתונים", אמר היום אלוף (מיל') רוני נומה לכתבים הצבאיים בעת הצגת הדו"ח. הוועדה של רוני נומה קיימה חמישה מפגשים עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, לו היה חשוב במסגרת הבדיקה לענות על השאלה החשובה ביותר מבחינתו: "האם צה"ל שיקר וזייף נתונים".

כיצד התגלה הפער? בחודש אפריל 2019 צה"ל מגלה פערים בדיווחים ומתחיל בבדיקה פנימית לברור הנתונים. הוועדה בדקה את אופן חישובי החרדים בצבא בשנים 2011-2018, ואת האופן שבו צה"ל חישב את מספר המתגייסים החרדים - למעשה מיהו חייל חרדי.

מסקנות הוועדה קבעו כי מספר המתגייסים החרדים לצה"ל בין השנים 2014-2018 אינו תואם את יעדי הגיוס של הצבא שהוגדרו לו בידי הממשלה. מספר המתגייסים החרדים לצה"ל בין 2013-2018 עומד על 2000. מדובר במגמה דומה זהה אך ללא מגמת עלייה, בניגוד לדיווחים שהוצגו בצה"ל, שטען כי הוא מגייס ב-2017 3070 חרדים.

"פרשנות מרחיבה"

בשנת 2016 הייתה תקלה בספירה של 400 חרדים, וכך גם ב-2017. הוועדה קובעת ש"נתוני הספירה נערכו על ידי הגורמים המקצועיים באכ"א בפרשנות מרחיבה שחרגה מהגדרות החוק באופן מודע מכוון ושיטתי. בנוסף, מצאנו גם תקלות בספירה שנבעו מרשלנות מקצועית חמורה", אמר נומה.

הוועדה לא מצאה לחץ פוליטי או מניע כספי שהשפיעו על הספירה. לא נמצאו גם הנחיות ישירות ממפקדים בכירים  מדרגת סא"ל ומעלה להטיית הנתונים או דרישה למסור דיווחי שקר כדי לעמוד בנתוני הגיוס.

האלוף רוני נומה קובע שורת סיבות מדוע קרתה הפרשה, בינהן: חוסר עניין וחוסר רגישות של מפקדים בכירים מדרגת סא"ל ומעלה; הגדרת "מי הוא חרדי" בחוק מייצרת סתירות וקונפליקט; רשלנות מקצועית והיעדר תהליכי בקרה וחניכה; תהליך הספירה היה ידני ולא ממוכן עם רמת סמך נמוכה על מאגרי מידע ונתונים; קיומה של "רוח מפקד" לעמוד ביעד הגיוס; וממשקי עבודה לקויים בין משרדי הממשלה.

בוועדת נומה היו חברים גם יושב ראש זק"א יהודה משי זהב, הרבנית ואשת ההלכה מלכה פיוטורקובסקי ותא"ל (מיל') רמי בן אפרים. הוועדה המליצה לרמטכ"ל כוכבי גם על צעדים פיקודיים נגד חמישה קצינים בכירים באגף כוח אדם בצה"ל על אחריותם בפרשה. הרמטכ"ל קיבל את ההמלצות, ואמר לאחר פרסום הממצאים: "יושר אמינות ואמירת אמת נמצאים בבסיס החוזה של צה"ל עם החברה הישראלית. מדובר בכשל פיקודי מקצועי ומערכתי חמור".

תעדים פיקודיים נגד בכירים

ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, שלקח אחריות מלאה על האירוע, ננזף פיקודית על הכשלים בתקופתו. ראש חטיבת התכנון ומנהל כוח אדם באכ"א לשעבר, תא"ל ערן שני, שנמצא בחופשת פרישה, יינזף פיקודית על אחריותו הכוללת בפרשה.

אל"מ ג', לשעבר ראש ענף תכנון כח אדם סדיר באכ"א, יינזף פיקודית וקידומו בצה"ל יעוכב בשנה בשל אחריותו הפיקודית הישירה על מדור גיוס החרדים באכ"א. נגד ראש מדור גיוס חרדים לשעבר, כיום רס"ן במילואים, לא יינקטו צעדים פיקודיים כיוון שאינו נמצא בצה"ל כיום. היועצת המשפטית של חטיבת התכנון וכוח האדם באכ"א, קצינה בדרגת רס"ן, נקראה לשיחה פיקודית כיוון שלא פעלה לוודא את יישום פסיקת בג"צ.

חבר הוועדה יהודה משי זהב אמר כי "צה"ל לא גייס בחור ישיבה אחד. צריך לבטל את גיל הפטור ולהשקיע בשליחת החרדים לשוק העבודה".

הוועדה המליצה לתקן את הקריטריונים להגדרת חרדי בחוק, תיקון שיכלול התייחסות לאורחות חייו של המתגייס בעת הגיוס. זאת, בנוסף להקמת מאגר נתונים דיגיטלי בין-משרדי הממשלה. הוועדה המליצה עוד על גיבוש אסטרטגיה לאומית חברתית באשר לגיוס החרדים.

הכתבות הכי נקראות באתר:

הלוויין חשף: הנזק מתקיפת נמל התעופה בדמשק

איום הבלונים: מדוע ישראל לא רוכשת מערכת יירוט?

בהיקף מאות מיליונים: חוזה ענק לאלביט באסיה

עבודה ישראלית: תאילנד הציגה מטוסי F-5 משודרגים

36 שנים אחרי: חיל האוויר איתר את קסדת הטייס שנפל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית