דו"ח: עלייה במקרי אלימות של מפקדים בצה"ל

על פי דו"ח ממלא מקום נציב קבילות חיילים לשנת 2019, חלה ירידה של 10% בקבילות. עם זאת, מדגיש נקח"ל כי ישנה החמרה בתחום האלימות של מפקדים. "מדובר במעשי תוקפנות שאין להם כל מקום בחברה", צוין בדו"ח

 

צילום: דובר צה"ל

ירידה של עשרה אחוזים בקבילות חיילים ועלייה באלימות מפקדים – כך עולה מדו"ח מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן. דהן הגיש לשר הביטחון נפתלי בנט ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדו"ח השנתי ה-48, המסכם את שנת 2019. על פי עיקרי הממצאים בדו"ח, השנה שעברה תאפיינה בקבילות על אלימות פיזית ושימוש בכוח מופרז של מפקדים, מקרים של אמירות גזעניות נגד חיילים בני העדה האתיופית וטיפול לקוי בזכויות רפואיות של חיילים. כמו כן, נותר על כנו מספר הקבילות הגבוה של אנשי קבע - קצינים ונגדים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

6,114 קבילות הוגשו בשנת 2019, 59% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות. כ-55% ממגישי הקבילות היו חיילים בשירות חובה, כ-12% אנשי קבע, כ-11% משרתי מילואים וכ-17% מלש"בים. כ-68% מהקובלים בשירות חובה היו בדרגות טוראי עד רב"ט. 31% מהקבילות עסקו ביחסי מפקד-פקוד ו-13% בתחומי הרפואה

על פי דו"ח נקח"ל, בשנת 2019 התקבלו 750 קבילות של משרתי קבע. "קבילה של איש קבע", ציינו בדו"ח, "שקשר את גורלו בגורל המערכת הצבאית והוא לרוב אף חלק מהפיקוד הבכיר ביחידה – היא בבחינת דגל אדום ואמורה לעורר דאגה ומחשבה בקרב מפקדיו וגם בקרב הפיקוד הבכיר בצה"ל. כאשר איש קבע קובל, יש בקבילתו מרכיב גדול יותר מהנראה לעין, מרכיב של מערכת יחסים שאינה מיטבית עם מפקדיו ושל אובדן האמון בגופים האמונים על הטיפול בפרט".

בשנה החולפת התגברה, על פי הדו"ח, המגמה המדאיגה של שימוש מפקדים בכוח מופרז כלפי חיילים, עד כדי אלימות פיזית. בדו"ח מובאות דוגמאות לתופעות חמורות של אלימות מילולית בצורת התבטאויות על-רקע גזעני. "מדובר במעשי תוקפנות שאין להם כל מקום בחברה הישראלית, בכלל, ובוודאי שלא בצה"ל", ציין נציב קבילות חיילים.

מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן. צילום: טל שחר - משרד הביטחון

כך למשל, תואר בדו"ח מקרה בו חייל הגיע לבסיס לאחר צום כאשר אינו מגולח. סגן מפקד הפלוגה הצמיד סכין מתקפלת לצד צווארו של החייל והחל לגרד את השערות על לחיו. במקרה אחר המתואר בדו"ח, מפקד מחלקה הסיר בכוח, תוך שימוש בצבת, מאצבעו של חייל טבעת בעלת ערך רגשי מאוד, שירש מסבו ז"ל וגרם לשבירת הטבעת. דוגמה נוספת מהדו"ח היא מקרה בו חייל בשירות החובה הלין על אופן התנהלותו של מפקדו הממונה, קצין בדרגת רס"ן, כשהתבטא כלפיו באופן בלתי הולם ואף קרע שרשרת שענד החייל על צווארו.

לגבי נושא הרפואה בצה"ל מתקבלות לא מעט קבילות. "בימים אלו מגבש צה"ל את המתווה למימוש ההחלטה על מיקור חוץ של שירותי הרפואה. תקופת המעבר עד לגיבוש המתווה הסופי ניכרת בחוסר ודאות של המשרתים והמטפלים, וכן – בבחינה מחדש של כדאיות פתיחת שירותים ותהליכי בינוי בחיל הרפואה, בעיקר בתחום התשתיות. הדבר הביא להגשת קבילות העוסקות באיכות הקלינית של הטיפול הרפואי, באי-שמירה על הרצף הטיפולי בשל פערים בתפקוד החובשים בצה"ל, בפערים בתיווך החלטות רפואיות-מקצועיות לחיילים ולמשרתי קבע וכן – בהחלטות לא תקינות של מפקדים בנושאי בריאות החיילים", ציין דו"ח נקח"ל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מודה לנקח"ל ונציגיו על הדו"ח והעבודה לאורך השנה. בצה"ל רואים חשיבות בדו"ח המציף נושאים הדורשים בחינה וטיפול בחיי היום-יום של חיילי צה"ל. הדו"ח יסייע לקידום המענה הניתן למשרתי צה"ל באופן פרטני ומערכתי. צה"ל מחויב ללמוד את הממצאים, להפיק את הלקחים ולתקן את הדרוש תיקון בהקדם".

"בצה"ל פועלים מספר מנגנוני בקרה וביקרות פנימיים שמטרתם להוביל לשיפור במגוון רחב של נושאים ובראשם מוכנות צה"ל לצד איכות השירות למשרתיו. בהתאם להחלטת ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מוביל סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, הליך סדור להעמקת הממצאים וטיפול בפערים שהועלו בדו"ח, כלל האירועים נלמדים, מטופלים ומופקים מהם לקחים אישיים ומערכתיים", נמסר עוד מצה"ל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית