מול נסראללה: צה"ל משחיז את המג"דים

תפקיד המג"ד הפך מורכב יותר וכולל הפעלת כוחות רב-זרועית במסגרת צק"ג. לשם כך, הקימו בצבא אתר אימונים ייחודי ללחימה מול חיזבאללה. "מותחים את יכולות המג"ד לקצה", מסבירים בצה"ל. הסימולטור המיוחד בבא"פ אליקים

 
מול נסראללה: צה"ל משחיז את המג"דים

צילומים מתוך התרגיל בבא"פ אליקים. צילומים: דובר צה"ל 

אם יש לנסראללה שאיפות התקפיות מול ישראל, יש משהו שהוא צריך להיות מוטרד ממנו בתקופה הקרובה - מפקדי גדודי החי"ר של צה"ל. המג"ד הוא אולי התפקיד הכי שוחק בצה"ל, עם מעט זמן משפחה, הרבה זמן אבק, ושליטה במסגרת לחימה של כמה עשרות קמ"ר. כעת, המג"דים צריכים להפעיל גם כוחות בצורה רב-זרועית במסגרת צוות קרב גדודי (צק"ג). מדובר למעשה בעליה משמעותית במורכבות הפעלת הכוח. על מנת לתרגל את המג"דים במורכבות זו, בנו בבא"פ אליקים מתאר אימונים מוחשי לבחינת יכולות הפעלת צק"ג בלחימה מול חיזבאללה.    

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לאחרונה עבר גדוד חי"ר ראשון מחטיבת הצנחנים אימון משולב, רב-זרועי, שדימה הפעלת מסגרת צק"ג במתאר כזה מול חיזבאללה. קדמה לתרגיל השתלמות מטכ"לית סימולטיבית שנערכה ביולי שנה שעברה. התרגיל, שארך שלושה ימים מלאים, דימה מלחמה בלבנון. מול הגדוד פעל צוות מתרגלים שדימה את לוחמי חיזבאללה - החל בלבוש, דרך האמל"ח הרלוונטי שנמצא בידי הארגון ועד שיטות הלחימה העדכניות שלו.

את מתחם האימונים הייחודי לשטח לבנון בנה צוות הסימולציה והאימונים של בא"פ אליקים הכולל 80-90 איש, יחד עם קבלנים חיצוניים. בין חברות הקבלן האזרחיות היו החברות בגירה וסינדיאנה, שסיפקו כיתות סימולציה וחברת אלטל שמספקת שירותי תיעוד לתרגילים של צה"ל. מתחם האימונים מותאם במשאבים ובתשתיות, ברמת דיוק גבוהה ללחימה בלבנון. סבך, תכסית שטח, מזג אוויר ועוד.

בוחן כשירות

"האימון מוגדר כבוחן", מסביר רע"ן אימונים בבא"פ אליקים, סא"ל עלים סעד בראיון לישראל דיפנס. "מטרתו לבדוק כשירות בסיסית של גדוד בהפעלת אמל"ח, שיטות לחימה מול חיזבאללה, פינוי פצועים, הפעלת כלל מרכיבי האמל"ח של הצק"ג, שימוש ברשת הקשר, לוגיסטיקה, אספקת מזון ועוד. בקרוב יעבור גדוד מחטיבת הקומנדו את הבוחן, ואחריו גם גדודים מגולני, גבעתי, כפיר וחטיבות שיריון. בשנת 2020 כל גדודי צה"ל שצפויים להיכנס ללחימה בלבנון, אם וכאשר, יעברו את האימון הזה. המטרה היא להכשיר את כל המג"דים ובסוף השנה יהיה לזרוע היבשה דו"ח כשירות רוחבי של כשירות כלל הגדודים הרלוונטיים ללחימה בחיזבאללה", אמר סא"ל סעד.

מה ההבדל בין סימולציה בכיתה לתרגיל בשטח ואיך הם מזינים אחד את השני? סעד מסביר כי הסימולציה בכיתה מדמה את האיום, השטח ואת האויב. "היא לא מדמה את הממד הפיזי", מדגיש סעד. "לשבת בכיתה זה לא כמו לנהל מלחמה במינוס שלוש מעלות בגשם שוטף. הסימולציה מיועדת להכשיר את הלוחם בתפעול הטכנולוגיה כולל אמל"ח, דיבור בקשר ועוד. סימולציה תכליתה ללמד גם טכניקת לחימה במסגרת הטקטית".

נסראללה. צילום: AP

"אפשר לבדוק גם את תכנון הניווט בסימולטור. לראות אם הציר שתכננת מתאים לתכסית בשטח. טוענים תמונות שטח אמיתיות לסימולטור ואז בודקים את התכנון. זה אימון יותר שכלתני. לפני התרגיל בשטח נותנים ללוחמים להעמיק בתכנית הטקטית בסימולטור. האם באמת זה עובד בפועל. אי אפשר לדמות למשל התמודדות עם פינוי פצועים", אמר הקצין.

מותחים את יכולות ניהול המערכה

התרגיל מתחיל כחמישה ימים לפני המועד המתוכנן. המג"ד מקבל מסעד, שמדמה את המח"ט, משימה להתכונן אליה. ואז, כחמש שעות לפני שעת השין, סעד משנה למג"ד את המשימה. אד-הוק המג"ד צריך עכשיו להתכונן עם כל הכוחות שלו למשימה החדשה. זאת, בקור מקפיא, תחת גשם שוטף, ועם כל קשיי הלוגיסטיקה הנלווים לשינוי כזה ברגע האחרון.

"לרשות המג"ד עומדים כלל האמצעים שהוא ישתמש בהם במלחמה אמיתית - חי"ר, שיריון, ארטילריה, מל"טים, חיל אוויר, עוקץ, חקירת שבויים, חבלה, איסוף קרבי, תקשוב, לוגיסטיקה וכל חוליה שכלולה באמל"ח. בנינו גם בית חולים לצורך המחשת פינוי פצועים מהשטח לתאג"ד ומשם לבית חולים", אומר סעד. "אנחנו רוצים לצור כשירות בסיסית שווה לכלל הגדודים עם אלמנטים משתנים. בוחנים את כל החבילה של הצק"ג. המג"דים שהיו כאן לא האמינו שנצליח להעמיד סדר גודל של דימוי מלחמת אמת כזאת. לא הבינו את סדר הגודל של מה מחכה להם. עמדות ומשגרים מנגד. בנינו הכל".  

"המלחמה נפתחת באירועים של עמדות חפורות, חוליות נ"ט בסבך, ירי תמ"ס, רחפנים, וכל שיטה או אמל"ח שיש לחיזבאללה", מתאר סא"ל סעד. "בהמשך, המג"ד מקבל משימות לוגיסטיקה מורכבות. תוך כדי לחימה הוא מקבל ממני הנחתה שנפצעו לו 50 חיילים בדרגות שונות. החיילים שוכבים על הרצפה באותו רגע, תוך כדי לחימה מנגד, ועכשיו הוא צריך לנהל זאת. משימות המשך כוללות כיבוש מתארים שונים, כולל הפעלה על רטוב של כלל אמצעי האמל"ח העומדים לרשותו. כאשר הוא מסיים את החלק הזה, מתחיל החלק של לחימה בשטח בנוי".

"אנחנו מותחים את יכולות הפיקוד של המג"ד לקצה. משימות מורכבות, בפרקי זמן קצרים, עומס לוגיסטי משתנה, ושינויי משימות כמו במלחמה. בתרגיל אמצעי הלחימה כוללים יכולת סימולטיבית וכאשר חוליית נ"ט של חיזבאללה פוגעת בצוות של צה"ל, זה בא לידי ביטוי בתרגיל מידית. הסד"כ יורד מהמצבת של המג"ד והוא צריך לטפל בפצועים ובהרוגים. מדובר באתגר מורכב מאד עבור מפקד גדוד", ציין רע"ן האימונים בבא"פ אליקים.

איך מודדים את הכוחות? "הכשרנו את החונכים בשיטות הלחימה של חיזבאללה וצה"ל. הם יודעים מה לחפש במהלך התרגיל ואיזה פרמטרים למדוד. יש טכניקת לחימה מסוימות בלבנון שאנחנו רוצים שהגדוד ישלוט בהן. בודקים האם הוא ביצע אותן או לא ובאיזו מידה. לאחר האימון, המג"ד מקבל את התוצאות ויש תהליך למידה מתמשך מול חברת אלטל על מנת לשפר פערים. בזרוע היבשה יש מערכת בחינה למוכנות הגדוד שמודדת אותו כל השנה, ובעוד שנה, שהגדוד יגיע לאימון נוסף, נבחן האם טופלו הלקחים", סיכם סא"ל סעד.

הכתבות הכי נקראות באתר:

הלוויין חשף: הנזק מתקיפת נמל התעופה בדמשק

איום הבלונים: מדוע ישראל לא רוכשת מערכת יירוט?

בהיקף מאות מיליונים: חוזה ענק לאלביט באסיה

עבודה ישראלית: תאילנד הציגה מטוסי F-5 משודרגים

36 שנים אחרי: חיל האוויר איתר את קסדת הטייס שנפ

אולי יעניין אותך גם