משרד הביטחון כשל בניהול סיכון וירוס הקורונה

למרות ההמלצות, המשרד אפשר את טיסת משלחת החברות הביטחוניות לסלון האווירי בסינגפור. האזהרה העדכנית של משרד הבריאות מדגישה את כישלון משרד הביטחון, שלקח הימור מסוכן בכל הקשור לרציפות המשק הביטחוני. דעה

משרד הביטחון כשל בניהול סיכון וירוס הקורונה

הביתן הישראלי בסלון האווירי בסינגפור. מימין לשמאל: מנכ"ל התעשייה האווירית אלוף (מיל') נמרוד שפר, ראש סיב"ט במשרד הביטחון תא"ל (מיל') יאיר קולס ושגריר ישראל בסינגפור שגיא קרני. צילום: באדיבות התעשייה האווירית

תערוכת הנשק בסינגפור שהסתיימה בשבוע שעבר הייתה מבחן עבור משרד הביטחון בניהול המשק הביטחוני בצל מגיפה עולמית. הסלון האווירי בסינגפור חשוב למדינת ישראל, אפילו מאוד, בשל הקשר עם ממשלת סינגפור. מדובר בקשר ארוך שנים שהחל אי שם בשנות השישים עם עצמאות סינגפור וממשיך עד ימינו. קשר שטבעו בעיקר פיננסי. על פי פרסומים בתקשורת הזרה, סינגפור משקיעה מיליונים רבים של דולרים כל שנה בתעשיית הנשק הישראלית, ומקבלת נשק מתקדם בתמורה. על פי אותם פרסומים, ישראל מצידה מקבלת כספים לפיתוח אמל"ח מתקדם עבור צה"ל. נכון להיום, סינגפור והודו נחשבות למקורות ההכנסה העיקריים לחלק נכבד מתעשיות הנשק הישראליות.

נוכחות חובה

כחלק מקשר זה, משרד הביטחון והתעשיות נוכחים באופן קבוע בסלון האווירי של סינגפור. מדובר בחלק מאותו קשר ארוך שנים, כאשר תרבותית, היעדר נוכחות של ישראל בכנס זה תהווה פגיעה בקשרים הענפים. אולם, בכנס האחרון, שהסתיים כאמור ביום חמישי בשבוע שעבר, נכנס גורם נוסף למשוואה - נגיף הקורונה. מדובר בנגיף מדבק מאוד שנחשב קטלני בהיבט אחוזי התמותה ממנו, ומקור ההתפשטות שלו בסין. הוא התפשט למדינות נוספות באסיה, כולל סינגפור, שטרם תחילת הכנס הוציאה אזהרה לגביו.

בעקבות האזהרה של ממשלת סינגפור, יומיים לפני הכנס שהחל ב-11 בפברואר, פרסם משרד הבריאות הישראלי אזהרה לפיה יש להימנע מטיסות למספר מדינות, ביניהן סינגפור. משרד הביטחון עמד בין הפטיש לסדן, והחליט, בצדק, לאפשר למשלחת של כ-100 איש, ביניהם בכירים במשרד ובתעשיות, לטוס לכנס. הסיכון לאנשים נחשב נמוך (למרות האזהרות), החשיבות של הקשרים עם סינגפור עלתה על הסיכון, והמשלחת טסה. חלק מהבכירים אף הצטלם והעלה תמונות לרשתות החברתיות עם מסכות פנים.

אולם, המשרד כשל בניהול האירוע בחזרתם ארצה של אנשי המשלחת. תעשיית הנשק הישראלית הינה מגזר אסטרטגי. רציפות התפקוד של מוקדי הייצור והפיתוח הכרחיים למדינת ישראל ואפילו ישנו ארגון בשם מלמ"ב במשרד הביטחון, שכל תפקידו לדאוג לתעשיות אלו. בין היתר, גם לרציפות התפקודית שלהן.

ובכן, כעת בואו נבחן את התרחיש. מאה איש מהתעשיות היו בסינגפור עם סיכון להדבק בנגיף הקורונה. תקופת הדגירה של הנגיף היא לפחות 14 ימים, בהם הוא מדביק את סביבתו. המשלחת הזו חזרה לארץ, ישירות לעבודה במפעלים, עם סיכון לייצר הדבקה במגזר הביטחוני.

קזינו ויראלי

משרד הביטחון, ביודעו את הסיכון, החליט שאינו מוציא הנחיה להכניס את המשלחת בבידוד בבית למשך תקופת הדגירה. נכון, מדובר בסיכון נמוך. אז מה? מדובר בסיכון לפגוע בתפקוד של מפעלים ביטחוניים הכרחיים למשק. אם היה מדובר בווירוס מחשבים או חשש למרגל, במלמ"ב היו נעמדים על הרגליים האחוריות ומרימים חצי מדינה בשביל להכיל את הסיכון. אבל וירוס הקורונה? כלום.

אם עד כאן טרם השתכנעתם שמשרד הביטחון כשל בתפקידו לדאוג לרציפות המגזר הביטחוני, אז אתמול (א'), פרסם משרד הבריאות הנחיה לכל החוזרים מסינגפור להיכנס מרצון לבידוד ביתי של 14 ימים. ארבעה ימים בלבד לאחר חזרת משלחת התעשיות מהכנס בסינגפור. כאמור, תקופת הדגירה היא 14 ימים, סיכון הקורונה בסינגפור היה ללא שינוי בין ביום חמישי לראשון. ועדיין, משרד הביטחון מסיר מעצמו אחריות ומפנה למשרד הבריאות.

לצד משרד הביטחון כשלו גם ראשי תעשיות הביטחון הגדולות. חלקם היו בסינגפור בעצמם. אחריות אישית הינה ערך נעלה בקהילה הביטחונית, או כך לפחות לימדו אותנו שהיינו קטנים. גם אם המשרד לא הוציא הנחיה מפורשת, מנהל חברה יכול להחליט בעצמו שאינו מסכן את הרציפות התפקודית של החברה שלו בשל משמעותה למדינת ישראל. החלטה כזו לא התקבלה על ידי אף מנכ"ל ביטחוני. במשרד הביטחון כאמור מפנים למשרד הבריאות בתלונות.

שאלתי את המשרד: האם גם כאשר מפעל ביטחוני יושבת, גם אז, עדיין תאשימו את משרד הבריאות בכך? אל תמתינו לתשובה. משרד הביטחון כשל בניהול סיכון הקורונה, ולקח הימור מסוכן בכל הקשור לרציפות המשק הביטחוני של מדינת ישראל.

הכתבות הכי נקראות באתר:

צה"ל ושב"כ סיכלו תשתית סייבר של חמאס

דו"ח: "איראן העבירה כספים למשפחות 'שהידים'"

האפליקציה שמלמדת את החיילים על האויב

עם הפנים לאסיה: החברות הישראליות בסינגפור

אלביט משיקה מערכת סימולציה ללוחמה אלקטרונית

אולי יעניין אותך גם