עובדים על פגישה בין נתניהו לבן סלמאן: שר החוץ האמריקני בדרך לסעודיה

מייק פומפאו יצא למסע במדינות שונות, ביניהן סעודיה, במסגרתו צפויים לעלות כמה נושאים. בין היתר, ידון מזכיר המדינה האמריקני עם סעודיה על תיאום פגישה בין נתניהו ליורש העצר הסעודי. תוכנית המאה והיחסים בין ישראל לסודן יעלו במסגרת מסעו של פומפאו

עובדים על פגישה בין נתניהו לבן סלמאן: שר החוץ האמריקני בדרך לסעודיה

ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ האמריקני פומפאו. צילום (ארכיון): AP

מייק פומפאו, שר החוץ של ארה"ב, יוצא לסבב פגישות באירופה, במפרץ ובאפריקה. בין היתר, הוא יבקר גם בריאד וייפגש עם יורש העצר בן סלמאן. המדינות בהן יבקר פומפאו הן גרמניה, סנגל, אנגולה, אתיופיה, ערב הסעודית ועומאן. בהקשר הישראלי, עולות שלוש שאלות סביב הפגישות של פומפאו. הפגישה המתוכננת בין בן סלמאן לנתניהו, עסקת המאה והנורמליזציה עם סודן.

סעודיה: פגישה בין נתניהו לבן סלמאן

גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית תדרך עיתונאים טרם היציאה של פומפאו, והתייחס לכמה מהסוגיות הקשורות לישראל. אותו גורם נשאל על הדיווחים, שפורסמו בין היתר בישראל דיפנס, לפיהם ישנה על הפרק פגישה מתוכננת בין נתניהו לבן סלמאן. "בהחלט", אמר הגורם, "נושא השתלבותה של ישראל באזור הוא משהו שהממשל מתמקד בו. אבל בנושא הספציפי הזה, אין לי שום דבר שאני יכול לחלוק איתך בשלב זה", הייתה התשובה.

כזכור, לישראל דיפנס נודע לפני כמה ימים כי מתוכננת פגישה בין נתניהו לבן סלמאן בריאד טרם הבחירות בישראל. נראה כי טראמפ ופומפאו הם הגורמים המניעים את המהלך, כפי שעשו מול סודן ועומאן.

נתניהו ובן סלמאן. פומפאו יביא לפגישה בין השניים? צילומים: AP

סודן: נתיב טיסה תמורת מחיקה מתמיכה בטרור

"הגנרל בורחאן אמר עוד כי פגישתו האחרונה עם ראש ממשלת ישראל נתניהו תסייע לסילוק סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור. אני רק תוהה אם זה נכון, אם זה היה מסר שהמזכיר העביר לו", שאל אחד הכתבים את הצוות של פומפא. "ברור שזה תהליך. כפי שאמרתי פעמים רבות, זה לא ללחוץ על כפתור. כולם רוצים שזה יתקדם במהירות האפשרית", הייתה התשובה של מחלקת המדינה. "ככל שמדובר בפגישות, ברור שעדיין מתוכננות כמה פגישות בעתיד", אמרו במחלקת המדינה.

עבור ישראל מדובר בפתיחת נתיב טיסה לדרום אמריקה. נתניהו הצהיר על כך בעבר במטרה לקצר זמני טיסה ולשפר את המסחר באזור זה. עבור סודן מדובר בהוצאה מרשימת המדינות תומכות טרור. זו פעולה שתאפשר לסודן לפתח את קשריה המסחריים עם ארה"ב ובנות בריתה, וכן לרכוש נשק מתקדם ביתר קלות.

תכנית המאה: כל הדרכים מובילות לריאד

אחד הגורמים נשאל גם באיזו מידה תוזכר תוכנית השלום של הנשיא והממשל בין ישראל ופלסטין. "אני בטוח שזה יהיה נושא בשיחה. זה נושא מאוד אקטואלי. לסעודים יש תפקיד, ולכן אני יכול - אני די בטוח שהמזכיר ירצה לדון יחד עם הסעודים בדרך לקדם את התוכנית", אמר הגורם.

נראה כי סעודיה ממשיכה להיות המנוע מאחורי תכנית המאה לאחר שנים של גיבוש התכנית יחד עם יועצו של הנשיא קושנר. לאור התנגדות הפלסטינים, טורקיה ומדינות מוסלמיות נוספות לעסקה, מסתמן כי פומפאו נוסע לתאם עמדות עם ריאד.

הכתבות הכי נקראות באתר:

משרד הביטחון החל בייצור סדרתי של האיתן

פעם נוספת: איראן נכשלה בשיגור לוויין לחלל

דיווח: אלביט מוכרת עמדות נשק למדינה מוסלמית

אלביט זכתה בחוזה גדול לאספקת מגן רקיע

רפאל מציעה להודו מערכת כיפת ברזל ימית

אולי יעניין אותך גם