תגמול ראשון: ה"חרגול" שהקפיץ את חטיבת גולני

בימים אלה, לפני 60 שנה, בצעה חטיבת גולני מבצע איכות ראשון במסגרת פעולות התגמול. תזכורת בטור השבועי של אפרים לפיד

 
תגמול ראשון: ה"חרגול" שהקפיץ את חטיבת גולני

חיילי גולני (תמונת ארכיון)

במהלך ינואר 1960 התנכלו הסורים למעבדי האדמות הסמוכות לקיבוץ תל קציר שהיו בשטח המפורז. כמעט מדי יום היו תקריות בגבול עם הסורים. בעקבות הסכם שביתת־הנשק בין סוריה לישראל לאחר מלחמת העצמאות, נקבע שטח מפורז בין שתי המדינות. הסורים התכחשו להסכם, השתלטו על חלקים מן השטח המפורז וירו על חקלאים ישראלים.

עד תחילת 1960 בוצעו פעולות תגמול במסגרת הביטחון השוטף על ידי חטיבת הצנחנים בלבד, מכיוון שהכשירותּ של חטיבת גולני הייתה נמוכה. כאשר התמנה אל"מ אלעד פלד למח"ט גולני, גמלה בלבו ההחלטה להכשיר את החטיבה לביצוע פעולות תגמול. לצורך כך נערכו אימונים וסיורים תכופים ביום ובלילה. רמת הכוננות עלתה והיכולת המבצעית השתפרה מאוד. המוטיבציה והביטחון העצמי של לוחמי גולני התעצמו, והם ראו עצמם ראויים לבצע פעולות תגמול, לא פחות מן הצנחנים.

בשבת, 30 בינואר, פתחו הסורים באש על תל קציר. מפקד פיקוד הצפון, אלוף מאיר זורע, החליט להכין כוחות לפעולת תגמול. בעקבות בקשת מח"ט גולני סוכם כי אם יוחלט על פעולת תגמול, יוּטל ביצועה על החטיבה. בעקבות תקרית אש נוספת ניתנה הפקודה לפעולת תגמול מידית עוד באותו לילה. הייתה זו פעולת התגמול הראשונה מאז מלחמת סיני. המטרה שנקבעה - להחריב את תאופיק אל־תחתא, ששימשה בסיס אש לתקריות הגבול בגזרה זו. המח"ט פלד הורה להזעיק את הלוחמים שיצאו הביתה לחופשת סוף שבוע.

מרמת הגולן, שהתנשאה בגזרה הזאת לגובה של 450-400 מטרים, מעל תאופיק אל־תחתא, הייתה שליטה על כל העמק שממערב לה ועד לכינרת. הכוח הסורי בגזרה כלל מחלקת חי"ר בתאופיק אל־תחתא וכפלוגת חי"ר בתאופיק אל־פוקא. מדרום ומצפון לתאופיק אל־פוקא ובמרחק כ-400 מטרים לכל כיוון היו מוצבי חוץ עם מקלעים בינוניים ששימשו לתצפית ולאבטחת המוצב העיקרי. הסורים הציבו ברמת הגולן ארטילריה, מרגמות וזרקורים גדולים שאותם נהגו להפעיל בתקריות השונות.

מבצע "חרגול" (פעולת תאופיק) נקבע לליל 31 בינואר - 1 בפברואר 1960. כוח חטיבת גולני, בפיקוד פלד, פשט על הכפר בלילה. כוח פלוגתי מגדוד 17 (אריות הגולן), קורס מ"כים של גולני, בפיקוד סרן יהודה גולן, אליו סופח צוות מסיירת גולני, בפיקוד סגן מנחם דיגלי, נע ברגל וכבש את הכפר. לכוח זה חבר כוח רכוב על זחל"מים, בפיקוד סגן מפקד החטיבה, סא"ל שלמה להט (צ'יץ'), אשר כלל גם כוח הנדסה. המח"ט נע עם הכוח הפושט ופיקד על הפעולה ממרכז גזרת הלחימה. הכוח קיבל סיוע באש ממחלקת טנקים בפיקודו של סגן אמנון רשף וכוחות תותחנים שכללו את גדוד 402 בפיקודו של יעקב עקנין, גדוד 404 בפיקודו של יצחק יכין וגדוד 334 בפיקודו של צבי אילון.

בשעה 3:00 לפנות בוקר הושלם כיבוש הכפר. הכוח הטמין מטעני חבלה בעמדות הצבא הסורי ובבתי הכפר תאופיק התחתונה. יעדי הפעולה הושמדו, אולם הצבא הסורי הפעיל שני זרקורים בקרבת תאופיק העליונה ופתח באש נק"ל, מקלעים ותותחים על הכוחות. המח"ט הפעיל בתגובה את מחלקת הטנקים שניפצה בכינון ישיר את הזרקורים. את סוללת התותחים שהועמדה לרשות החטיבה פתחה בהפגזה כבדה על תאופיק העליונה ועל מוצבים סורים סמוכים. כוחות צה"ל נסוגו בסיוע אש התותחים ושבו לשטח ישראל. בתי הכפר בתאופיק התחתונה הושמדו, וכן עמדות של הצבא הסורי. ארבעה חיילי צה"ל נהרגו ושבעה עשר נפצעו. תשעה חיילים סורים נהרגו וחמישה עשר נפצעו.

 לרס"ן קסטל הוענק על פועלו במבצע צל"ש אלוף ממפקד פיקוד הצפון מאיר זורע. סגן אורי כהן וסגן אמיר דרורי עוטרו על מעשיהם בפעולה בצל"ש הרמטכ"ל, אשר הומר בהמשך לעיטור העוז. הרמטכ"ל, לסקוב, קבע כי חטיבת גולני הצטיינה בפעולתה.

 תודה לאלישיב שמשי בספרו "ממני תראו וכך תעשו", מודן, 2016.

אולי יעניין אותך גם