דיווח: איראן הצליחה לייצא מיליון חביות נפט ביום בחודש ינואר

חברת מחקר דיווחה כי למרות הסנקציות האמריקניות על התעשייה האיראנית, טהרן הצליחה לייצא בחשאי כמות גבוהה של חביות. זאת, ככל הנראה באמצעות שיטת הברחה בין מכליות. כך עובדת השיטה

 

גרייס 1. מכלית איראנית שנתפסה בשנה שעברה בגיברלטר. צילום: AP

על אף הסנקציות האמריקניות על תעשיית האנרגיה של איראן, חברת המחקר Tankertrackers דיווחה כי בינואר 2020 הצליחה טהרן לייצא בחשאי כמיליון חביות נפט. מדובר בשיטת הברחה בשם "מכלית למכלית", או STS בעגה מקצועית.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

כיצד עובדת השיטה? מכלית אחת יוצאת מלאה מאיראן. מכלית באותו הנפח לפחות של הצד הרוכש יוצאת לקראתה. לכאורה, כל מכלית פועלת בנפרד. בפועל, המכליות נפגשות לאחר שהן מכבות את שידור ה-AIS או מזייפות אותו. במפגש, המכלית הריקה שואבת את הנפט מזו המלאה (האיראנית) ולאחר כמה שעות, כאשר היא רכשה את כמות הנפט הרצויה, המכליות נפרדות שוב.

כיצד עובר הכסף? כאן הנעלם הגדול. איראן השקיעה בשנים האחרונות הרבה מאמצים ביצירת רשת של חברות קש, חלקן במדינות מערביות, לצורך מימון פעילות חשאית של חברת הנפט הלאומית. הרוכש משלם בפועל לחברה "לגיטימית", חברת קש, שאינה נמצאת תחת סנקציות אמריקניות (מכיוון שהביון האמריקני לא מכיר אותה), ומשם הכסף מתגלגל בכמה חברות וחשבונות בנק שונים עד שהוא מגיע לבנק איראני.

בחלק מהמקרים, איראן והרוכש יכולים לבצע גם סחר חליפין של סחורות. איראן מספקת נפט, והרוכש מספק סחורה נדרשת לטהרן. זאת, באמצעות משלוח יבשתי או ימי במועד מאוחר או מוקדם לאספקת הנפט.

איך מצליחים לתפוס הברחת נפט בים? לצורך כך ישנו שימוש בנתוני AIS גלויים ולווייני צילום או SAR. החוקר, שמכיר את כלי השיט האיראנים, עוקב אחריהם ומנסה לזהות דפוסי התנהגות. מסלולים מוזרים, כיבוי זמני של ה-AIS, זיוף של ה-AIS ועוד. כאשר הוא מזהה התנהגות כזו, הוא יכול לנסות לחזות איפה המכליות יפגשו. עם נ"צ משוער ביד, החוקר מזמין צילום לוויין. חברת Tankertrackers, למשל, עובדת עם מפעילת הלוויינים Planet.

במקביל, ביום שישי האחרון ארה"ב הסירה את הסנקציות מעל חלק מספינות חברת התובלה הימית הסינית COSCO. על פי הפרסום, COSCO Shipping Tanker (Dalian) Co נמחקה מהסנקציות בעוד COSCO Shipping Tanker (Dalian) Seaman & Ship Management Co Ltd נשארה ברשימה. לאור זאת, ייצוא הנפט האיראני, הרשמי והחשאי, צפוי לעלות בחודשים הקרובים ביחס לחודשים קודמים.

הכתבות הכי נקראות באתר:

צה"ל ורפאל פועלים להוזיל את מחיר טילי הספייק

חיל הים סיכל הברחת אמל"ח לקומנדו הימי של חמאס

כמה מרוויח הרמטכ"ל: השכר במערכת הביטחון נחשף

מיליונים שירדו לטמיון: מערכת הזיהוי הביומטרי תוחלף

חשש: הביון הסיני הצליח לחדור לרייתיאון ולהרווארד

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית