יום הכיפורים דרך עיניו של "טליק" / ביקורת

ספר חדש מאגד את טיוטת זיכרונויו של אלוף ישראל טל ממלחמת יום הכיפורים, שבה שירת כאחד הקצינים הבכירים בצה"ל. הספר הוא מקור מעניין ובעל ערך להפקת לקחים מהמלחמה הקשה

יום הכיפורים דרך עיניו של "טליק" / ביקורת

מתוך כריכת הספר "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים"

אלוף ישראל טל (שהיה ידוע בכינויו "טליק") חיבר טיוטה על מלחמת יום הכיפורים, שנמצאה בחדר העבודה בביתו לאחר מותו (האלוף טל הלך לעולמו ב-2010). יאיר טל, בנו של האלוף, לקח על עצמו לפרסם את הטיוטה שחיבר אביו, ועשה זאת בספר מושקע מאוד (982 עמודים) שכותרתו "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים". 80 עמודי הערות ומקורות מקנים לספר ערך נוסף רב כמקור מוסמך לחקר המלחמה ולקחיה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הספר, שיצא לאחרונה לאור, הוא אוסף של פרקים וסיפורים שכתב טליק עצמו. אין זה תיאור שיטתי וכרונולוגי של המלחמה. יתרונו הוא כי נכתב על ידי בעל הסמכות דאז לכשירותו של הצבא ולהכנתו למלחמה – ראש אג"ם. נסקרת בספר הפעילות בצבא בתקופה שקדמה למלחמה; הערכות המצב; החלטות על בניין הכוח; והדיונים וההחלטות בתקופה שלפני המלחמה.

פרק נרחב במיוחד מוקדש לנושא ההתרעה המודיעינית, החל מתפיסת ההתרעה כהיערכות מול איום; מסמך אמ"ן על התרעה ביוני 1972 ודיוני המטכ"ל החל מ-30 בספטמבר על רקע ידיעות המודיעין בהקשר לתרגיל המצרי והבנתו. טליק מעדכן בספר בפירוט רב את השתלשלות הטיפול בידיעות התרעתיות של המוסד, בהסתמך על דו"ח ועדת אגרנט. בהקשר זה מעניינת ההתרשמות של אלוף טל, הקצין השני בהיררכיה הצבאית לאחר הרמטכ"ל בתקופה זו, שכתב: "בשבוע שקדם למלחמה לא היתה ודאות שתפרוץ מלחמה. אני הערכתי בהסתברות לא מבוטלת את הסיכוי שתפרוץ מלחמה. אף שלא הערכתי בוודאות שנותקף על ידי מצרים וסוריה, חשתי דאגה רבה נוכח ההימנעות שלנו מהיערכות בכח אדם מתאים לאיום שידענו עליו בחזיתות הסורית והמצרית... ביום הכיפורים עצמו, כל שדרת הפיקוד ידעה שצבאות האויב ערוכים למלחמה, ושיש ידיעה שהמלחמה תפרוץ בו-ביום. לאור ידיעה זו, פעל צה"ל כולו משחר יום הכיפורים ועד לשעת פריצת המלחמה. אולם ודאות שהמלחמה אכן תפרוץ לא היתה, וכל אחד חשב עליה במונחים של הסתברות...בשעה 12:00 קיימתי קבוצת דיון מבצעית ובה אמרתי: "איננו יודעים אם באמת תפרוץ מלחמה. אולי ההר יוליד עכבר ולא תהיה מלחמה. אולם אנחנו פועלים עכשיו תחת ההנחה שתפרוץ מלחמה, ולזה אנו נערכים. אין אלא להצר על כך שצה"ל לא פעל כך בימים שקדמו ליום הכיפורים".

פרקים מפורטים מוקדשים לתיאור נוהל הקרב והלחימה. משמעותיים במיוחד הם התיאורים של 8, 10 ו-12 באוקטובר 1973, כולל התייעצויות והערכות מצב במצפ"ע.

ב-8 בנובמבר התמנה טליק, בלחץ של שר הביטחון משה דיין, למפקד חזית הדרום במקום חיים בר-לב. הוא העמיד בעדיפות בתפקיד זה את הצורך לחזק את כוחותינו ממערב לתעלה. הוא סיים את התפקיד ומסר אותו ב-15 בינואר 1974 לאלוף אברהם אדן (ברן). החזרה לתפקיד סגן הרמטכ"ל היתה מלווה ב"חריקות". דיין הפציר בו כי יישאר במסגרת הביטחונית, אך טליק החליט לפרוש מהצבא במרץ 1974.

"ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים", מאת ישראל, יאיר טל, הוצאת ידיעות ספרים, 2019

הכתבות הכי נקראות באתר:

ראש אמ"ן על תוכנית המאה: "תשפיע על המרחב הפלסטיני והערבי"

הרמטכ"ל כוכבי החליט להאריך את כהונת מפקד חיל הים

השר יובל שטייניץ בסייברטק: "גילינו מתקפה נגד תחנת כוח"

איסוף מודיעין ממרחקים: המל"ט HERON MK II נחשף לראשונה

הגנה על שדות תעופה: מערכת נגד רחפנים הודגמה בהצלחה

 

אולי יעניין אותך גם