סופית: משרד הביטחון ירכוש את "הדק חכם"

המערכת של רפאל הגיעה לבשלות מבצעית ותירכש עבור צה"ל. "הדק חכם", שהוצגה כבר ב-2015, מאפשרת לנהל כוח אש בממד המבצעי, הלוגיסטי והכלכלי. עבור צה"ל מדובר בהשקעה שיכולה, בתיאוריה, להציג החזר השקעה מהיר

 
סופית: משרד הביטחון ירכוש את "הדק חכם"

"הדק חכם" תסייע לכוחות בשדה הקרב. צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל 

מערכת "הדק חכם", שנחשפה על ידי רפאל כבר ב-2015, הגיעה לשלבי בשלות מבצעית ותירכש על ידי משרד הביטחון. הלקוח יהיה צה"ל, שיעשה במערכת שימוש לצורך ניהול קרב בהיבט האמל"ח. הרעיון המסדר מאחורי צורת הפעלת הכוח החדשה דומה לרעיון המסדר של שירות WOLT, אך לאמל"ח במקום למזון. למעשה, בשטח יש הרבה צרכנים של אמל"ח, כל אחד במיקום אחר ובתרחיש אחר, ובמקביל יש לצה"ל ממד לוגיסטי נתון. מערכת "הדק חכם" מבצעת תיאום בין שני הצדדים - בין הצרכן של האמל"ח ליכולות הלוגיסטיות הנתונות.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

במילים אחרות, אם צוות של יחידה מיוחדת שנמצא במארב קדמי יזהה בית שצריך ל"הוריד", הוא "ידקור" את הנ"צ על מפה, המערכת תקבל את מאפייני התקיפה הרצויים ותשלח את האמל"ח המתאים ביותר לתרחיש. זה יכול להיות האמל"ח המתאים בהיבט מבצעי, בהיבט מלאי או בהיבט עלות. בצורה כזו, כלל ניהול השימוש באמל"ח בעת מלחמה ינוהל על ידי מערכת מרכזית שתראה את התמונה הרחבה כולל הממד המבצעי, הלוגיסטי, הכלכלי ועוד. בעגה צבאית משולה המערכת למכרז אש.

"מנהלת המחקר והפיתוח במשרד הביטחון חתמה עם רפאל על הסכם רחב היקף לפיתוח מלא והצטיידות במערכת 'הדק חכם', כך נודע ל"כלכליסט". היקף העסקה הוא מאות מיליוני שקלים, וצפי מועד האספקה הוא עוד שנתיים", כותבים בפרסום בכלכליסט. "ב-2017 נערכה הדגמה של אב-טיפוס ראשוני, וב-2018 היא נוסתה לראשונה כמערכת גדודית בתרגיל של חטיבת גולני. בתחילת 2020 נחתם חוזה ההצטיידות, וכעת תשלים רפאל את פיתוח המערכת המבצעית, שתימסר לניסויים סופיים ב-2021. לחטיבות החי"ר היא תגיע ב-2022", נכתב עוד בפרסום כלכליסט.

עוד מוסיפים בכלכליסט כי משרד ההגנה הגרמני כבר העניק לרפאל ולשותפתה הגרמנית אטוס חוזה למחקר ופיתוח של טכנולוגיות ל"שדה קרב שקוף", שיתבסס על טכנולוגיית "הדק חכם".

עבור צה"ל מדובר בהשקעה שיכולה, בתיאוריה, להציג החזר השקעה מהיר. אם המערכת תדע לנהל את השימוש באמל"ח בעת לחימה בצורה אפקטיבית יותר מהיום, צה"ל יכול להוזיל משמעותית את עלויות הלחימה שלו על ציר הזמן.

הכתבות הכי נקראות באתר:

ראש אמ"ן על תוכנית המאה: "תשפיע על המרחב הפלסטיני והערבי"

הרמטכ"ל כוכבי החליט להאריך את כהונת מפקד חיל הים

השר יובל שטייניץ בסייברטק: "גילינו מתקפה נגד תחנת כוח"

איסוף מודיעין ממרחקים: המל"ט HERON MK II נחשף לראשונה

הגנה על שדות תעופה: מערכת נגד רחפנים הודגמה בהצלחה

אולי יעניין אותך גם