"מכניקת קוואנטים יכולה לעזור להבין תהליכים"

המדענית ד"ר אורנה בארי הסבירה בכנס סייברטק גלובל בתל אביב את החשיבות הגדולה של קידום יכולות הקוואנטים בישראל, שעשויות לתרום גם לתחום הביטחון. סיקור מיוחד מכנס סייברטק גלובל

 

ד"א אורנה ברי בכנס סייברטק גלובל בתל אביב. צילום: גלעד קוולרצ'יק

"מכניקת הקוואנטים היא תחום מחקר חדש, מתפתח שיכול להסביר תופעות שונות, כולל ביולוגיות. למשל, כיצד אנחנו מריחים", מסבירה ד"ר אורנה ברי בכנס סייברטק גלובל 2020 שנפתח היום (ג') בתל אביב. "שינוי מולקולות, אפילו אחת, משפיע על הקולטים ויכול לשנות את הריח. זהו תחום מחקר אחד מיני רבים", אמרה עוד ד"ר ברי.  

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"מכניקת הקוואנטים יכולה לעזור בשאלות מחקר שאפילו לא שאלנו עד עכשיו. עוד תחום מחקר הוא פוטוסינתזה. התופעה הזו אינה מובנת עד תומה בשיטות המחקר הקיימות. היא מבוססת על תצפיות שחוזרות על עצמן, אבל התהליך אינו מובן עד תומו. תחום נוסף הוא מחקר רפואי, במיוחד בבדיקות כמו MRI. המטרה היא להגדיל את הרזולוציה בסדרי גודל ולהוזיל את העלויות של הבדיקה", אומרת ד"ר ברי.

עוד היא אמרה בכנס כי "חלק מהיישומים שיפותחו בעתיד על בסיס מכניקת הקוואנטים קשורים לביטחון, סייבר, ניווט ועוד.  אחד היישומים שכבר פועלים על בסיס מדע זה הוא שעון אטומי. מדובר בשעון המשמש כבסיס למערכות ניווט אזרחיות וצבאיות.

אחד האתגרים של ישראל הוא לחנך הון אנושי בתחום המדע במכניקת הקוואנטים. כרגע הון זה קטן מידי. לאחר מאסה מספיקה בתחום המדע אפשר לפתח הון אנושי בתחום ההנדסה. יש צורך גם לפתח תשתיות שתומכות במו"פ בתחום זה, גם באמצעות שיתוף פעולה בין מדינתי".

למה צריך בישראל מחשוב קוואנטי? ד"ר ברי מסבירה כי "כוח מחשוב כזה יכול לשלב מאמצי פיתוח רב תחומיים יחד. הקמת הוועדה לקידום הפרויקט הלאומי הקוונטי היא מהלך קריטי לפיתוח התחום".

הכתבות הכי נקראות באתר:

שב"כ חשף: חמאס גייס מרגלים בשטח ישראל

חשד: חיילים סייעו להבריח אמל"ח מיו"ש לישראל

מסתמן: תר"ש תנופה תהיה בהיקף תר"ש גדעון

"לצבא קטלני יותר": בנט אישר את תר"ש תנופה

היקף ההזמנות "כחול לבן": 11.6 מיליארד שקלים

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית