גם נגד "פרות קדושות": התייעלות בזרוע היבשה

במסגרת תקציב תר"ש תנופה, מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, מבצע שינויים שיתאמו את הצרכים הכלכליים והמבצעיים. על פי מקורות ישראל דיפנס, סטריק בוחן את הליכי רכש האמל"ח, ואינו חושש גם מצמצום טילי הספייק היקרים

גם נגד "פרות קדושות": התייעלות בזרוע היבשה

משמאל לימין: אלוף (מיל') קובי ברק, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ומפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק. צילום: דובר צה"ל 

על רקע הדיונים בין האוצר לצה"ל סביב גיבוש התקציב לתר"ש תנופה, מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, שנכנס לתפקידו בחודש מאי 2019, שם את דגש שלו על התאמה כלכלית של הזרוע לצרכים המבצעיים העדכניים. כך נודע לישראל דיפנס. המקורות, שהעדיפו להישאר בעילום שם, טענו כי סטריק אינו חושש מ"פרות קדושות", כאשר בין היתר הוא בוחן את הליכי רכש האמל"ח הנדרש לזרוע לצורך לחימה אורבנית, המאפיינת את מרבית הפעילות הנוכחית והעתידית.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

אחד מסוגי האמל"ח שנמצא על הפרק הוא טיל הספייק שמפתחת חברת רפאל, המהווה מקור הכנסה חשוב לחברה. טיל הספייק נחשב למוביל בתחומו בהיבט ביצועים נגד טנקים, אולם מחירו יקר. הספייק אינו שונה במובן זה מכל מוצר טכנולוגי אחר - אם רוצים איכות, צריך לשלם. עם זאת, היות וזרוע היבשה כבר אינה מתמודדת שנים עם טנקים סוריים או מצריים, וגם לא צפוי איום כזה בשנים הקרובות, ישנם דיונים על הקשחת הבקרה התקציבית בתחום זה. המשמעות היא שצה"ל ירכוש פחות טילים כאלה בתר"ש הקרוב, והזרוע תחפש פתרונות זולים יותר להתמודדות עם טנקים, כאשר הכסף שיתפנה יופנה לצרכים אחרים.

טיל סייק נורה על ידי כוחות צבא גרמניה. צילום: באדיבות רפאל

מבלי לגרוע מחשיבות טיל הספייק לצה"ל, או אמל"ח אחר שנמצא בדיונים, מדובר בשינוי מבורך שמובילה זרוע היבשה שמטרתו התאמת ההוצאות של צה"ל לגרעון התופח של מדינת ישראל. הצבא, משרד הביטחון והאוצר הלבינו ביניהם מחלוקות רבות בשנים האחרונות מתוך מטרה לסנכרן את צה"ל כאחד מצרכני התקציב הגדולים בישראל, עם המטרות הפיסקליות של משרד האוצר. בסופו של יום, צבא העם מתוקצב מכספי העם, ומסגרת הגרעון ויחס החוב-תוצר הם חלק מהביטחון הלאומי לצד, האמצעים קינטיים.

המהלכים של אלוף סטריק הם המשך לתהליך שהחל בתקופת אלוף (מיל') קובי ברק, קודמו בתפקיד. "אני גאה על כך שהזרוע התייעלה מאד, צמצמה אזורי תפקוד כפולים ובזבוז משאבים. זרוע המתכננת את ההווה והעתיד בצורה מקצועית, בראיה רחבה, תוך שילוב מודלים מבצעיים וכלכליים חדשניים בהנעת ארגון שהוא כמעט חצי מגודלו של צה"ל בבניין הכוח", אמר אלוף (מיל') ברק בטקס החלפת הפיקוד על הזרוע במאי האחרון כאמור.

איזה אמל"ח יכול להחליף את הספייק? זו שאלה פתוחה, והיא מטרידה צבאות נוספים בעולם ולא רק את צה"ל. עלות ההצטיידות בטילי נ"ט מדור 4 או 5 היא כאמור גבוהה (כך גם אצל המתחרים של רפאל), וישנו ביקוש לפתרונות זולים יותר בתחום הנ"ט שניתן לשגרו מהקרקע.

הכתבות הכי נקראות באתר:

ראש השב"כ: "סיכלנו בשנה האחרונה 560 פיגועים"

סוכם: תוספת תקציב לצה"ל לשנתיים הקרובות

דיווח: נחשפה זהותו של מנהיג ארגון דאעש החדש

בריטניה ניסתה את מערכת מסך הברזל של אלביט

טורקיה ביצעה ניסוי בטיל אוויר-אוויר חדש מתוצרתה

אולי יעניין אותך גם