דלת סגורה: צנזורית וראש מטה לשעבר של שר הביטחון מצטרפים ל-NSO

בפעם הבאה שמישהו מהקוראים מתלונן על הקשר תעשייה - ממשלה בהיבט סייבר התקפי במדינות כמו רוסיה, סין או ארה"ב, כדאי שיאבזר את ביתו במראה על הקיר

bigstockphoto

הקשר בין חברת NSO למערכת הביטחון מקבל משנה תוקף כאשר בוחנים את סבב הגיוסים האחרון של חברת התקיפה בסייבר. אחרי הפרסום אודות גיוס הצנזורית הנוכחית, מגיע פרסום של גלובס אודות גיוס נוסף של שרון שלום, מי שהיה ראש המטה של שר הביטחון אביגדור ליברמן במשך שלוש שנים. בחברה אישרו את הפרטים ומסרו כי "שרון מונה למנהל מערך המדיניות הכלל עולמית של החברה", כותבים בגלובס. 

"המעבר של שלום מתפקיד רגיש ובכיר במשרד הביטחון לשורותיה של אחת מחברות הסייבר השנויות במחלוקת, מזכירה את המעברים של בכירי משרד האוצר לאורך השנים למשרות נחשקות בשוק הפרטי. זאת, במסגרת 'דלת מסתובבת' של בכירים בממשל ובשוק הפרטי הנעזרים בקשרים שבנו לעצמם בתפקידים ציבוריים ומשתמשים בידע שרכשו כדי לקדם אינטרסים של חברות פרטיות." 

הפרסומים אינם צריכים להפתיע איש מקהילת הסייבר הישראלית. הקשר בין NSO למשרד הביטחון אינו חדש. אמנם שני הצדדים עושים ככל יכולתם לייצר מצג של אי תלות, אך במציאות, משרד הביטחון הוא זה המאשר לחברה כל עסקה ועסקה. בלעדי משרד הביטחון, החברה לא יכולה לייצא דולר. לחילופין, למדינת ישראל אין הרבה חברות תקיפה ואיסוף מודיעין בסייבר כמו NSO. המערכת של החברה נחשבת, למרות התדמית הציבורית, לאחד הכלי הכי אפקטיביים הקיימים כיום בשוק ההתקפי. 

מדוע מדינת ישראל צריכה חברה כמו NSO? מכיוון שהסייבר הוא ממד לחימה חמישי. וכמו שאר הממדים, מדינת ישראל, בהובלת משרד הביטחון, צריכה לשמר לעצמה יכולות. ואין הבדל מהותי בין F-35, קנה ארטילריה, ספינת טילים או פגסוס של NSO. בראייה מערכתית, מדובר בסט כלים שאמור לספק למדינה יתרון בכל ממדי הלחימה של מדינת ישראל. סייבר אינו שונה מיבשה, ים, אוויר או חלל. 

עם זאת, בפעם הבאה שמישהו מהקוראים מתלונן על הקשר תעשייה - ממשלה בהיבט סייבר התקפי במדינות כמו רוסיה, סין או ארה"ב, כדאי שיאבזר את ביתו במראה על הקיר. מדובר בקשר מחייב בעידן שבו יזמים פרטיים יודעים לפתח ולשמר תוכנות כמו פגסוס לאורך שנים. מדובר במטלה שאינה פשוטה, גם עבור חברות ביטחוניות מוכרות בארץ ובעולם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית