אמנסטי נגד משהב"ט: קיים רישיון ייצוא לסעודיה?

ארגון זכויות האדם עתר לבית המשפט בבקשה לבטל את רישיון הייצוא של NSO למדינה מסוימת, שזהותה לא ידועה. עם זאת, על פי הערכות מדובר בסעודיה. NSO הגיבה לעתירה: "דוגמה מובהקת לשימוש לרעה בהליכי משפט"

יורש העצר הסעודי בן סלמאן

ארגון אמנסטי הגיש עתירה נגד משרד הביטחון (עת"מ 28312-05-19) בבקשה לבטל את רישיון הייצוא של חברת NSO למדינה מסוימת. ההערכה של ישראל דיפנס היא כי מדובר בסעודיה. זאת, בשל ציון ראיון שערכה NSO בתקשורת, וכן בשל הפנייה בתגובות לעתירה לאירוע המדובר, שקרה ביוני 2018. נזכיר כי מנכ"ל חברת NSO, עמרי לביא, ערך ראיון ברשת CBS, שבמסגרתו נשאל מפורשות על סעודיה. באותו ראיון לביא לא אישר או הכחיש כי חברתו מכרה מערכת למדינה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

העתירה היא חלק ממסע תקשורתי רחב של אמנסטי נגד NSO סביב הטענה שמערכת החברה, פגסוס, משמשת מדינות בעולם לפגוע בפעילי הארגון. לעתירה ניתן לצרף גם את התביעה שהוגשה בישראל על ידי אדם סעודי בשם עומר עבד אל-עזיז, אזרח קנדה, נגד NSO (ת"א 2401-12-18). העתירה היא מהלך משפטי של אמנסטי בהובלת עו"ד איתי מק, שמטרתו הגבלת הייצוא של חברת NSO בעולם. העתירה מתייחסת לאירוע שארע ביוני 2018 סביב עומר עבד אל-עזיז.

מהצד השני טוענת NSO בתגובה לעתירה כי "העתירה שבכותרת הינה דוגמה מובהקת לשימוש לרעה בהליכי משפט, במסגרת קמפיין פסול ושקרי שמנהל ארגון Amnesty International ("הארגון") נגד החברה. כפי שיפורט בתגובה מקדמית זו, העתירה לוקה בחוסר ניקיון כפיים קיצוני, בהסתרת עובדות מהותיות, בהיעדר זכות עמידה, בשיהוי כבד, בהיעדר מוחלט של תשתית עובדתית וראייתית בסיסית, בבקשת סעד גורף, קיצוני ומופרך במיוחד, ובניסיון חסר בסיס להתערב בשיקול דעתה של הרשות המוסמכת, שהוא רחב במיוחד בענייני ביטחון וחוץ".

עוד חושפת NSO כי בינה לבין אמנסטי נערכו ניסיונות למגעים ביולי 2018 סביב המקרה, שפורסם בעיתונות. "העותרים אף הסתירו כי החברה הסכימה לבדוק את הטענות, וביקשה לקבל פרטים כדי לבצע בדיקה זו, אך נציגי הארגון סירבו לכך, ומיהרו לפרסם את הטענות המשמיצות נגד החברה בתפוצה עולמית, מבלי שנתנו לחברה הזדמנות הוגנת להתייחס לדברים", נכתב.

עוד טוענת NSO כי העתירה אינה מבוססת על עובדות, אלא רק על פרסומים בתקשורת. "אין בעתירה דבר, למעט אוסף של כתבות ופרסומים באינטרנט. על פי הפסיקה, כתבות ופרסומים אינטרנטיים אינם יכולים לשמש תשתית ראויה לעתירה מנהלית".

משרד הביטחון, מצידו, טוען שבית המשפט בכלל לא צריך לדון בשיקולים של הרשות המבצעת, כמו אישורי ייצוא ביטחוניים, ולכן על העתירה להידחות על הסף. עוד טוען המשרד כי הוא מעולם לא התייחס בפומבי למתן רישיון שיווק או ייצוא בהקשר המקרה שבעתירה. אמנסטי ביקשה מצידה לערוך את הדיון בדלתיים פתוחות. משרד הביטחון מתנגד. השופטת אישרה כי ההחלטה תתקבל במועד הדיון. 

הכתבות הכי נקראות באתר:

אמ"ן ממליץ: להגביר תקיפות נגד איראן בסוריה

סכנה ליישובים? הרבש"צים החזירו ציוד צבאי

מובילים בביטחון - ובשכר: שיאני חברות ממשלתיות

מחיר מופקע: ישראל תשלם כמיליארד ש"ח על לוויין

איום לא שגרתי מאיראן: דולפינים מאולפים וקטלניים

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית