איום ימי לא שגרתי מאיראן: דולפינים מאולפים וקטלניים

לפני כעשרים שנה רכשו האיראנים  מרוסיה דולפינים שאומנו לפעילות צבאית, ואיש אינו יודע מה עלה בגורלם. ראוי שישראל תיערך לאפשרות שאיום זה יופנה נגדה. פרשנות

איום ימי לא שגרתי מאיראן: דולפינים מאולפים וקטלניים

דולפינים. צילום אילוסטרציה: Bigstock

בשנת 2000 רכשו האיראנים קבוצת דולפינים קטלניים מהצי הרוסי. עשרים שנה אחרי, איש אינו יודע מה אירע לצי היונקים הימיים הזה. האם האיראנים השכילו לשמר את הדולפינים, והאם אלה ישמשו לפגיעה באוניות הקרב של הצי האמריקני במקרה של הסלמה נוספת במפרץ הפרסי?

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

האיראנים רכשו את הדולפינים מאזרח רוסי בשם בוריס זוריד (Boris Zhurid), אשר נחשב לרב-אמן בתחום אילוף דולפינים לצורכי מיקוש ופגיעה בצוללות. האימון של זוריד כלל לא רק יכולת איתור ופגיעה בצוללות, אלא גם את אימון הדולפינים לזהות צוללות כאמריקניות.

אחרי התפרקות הגוש הסובייטי, הועברו הדולפינים שאומנו ברוסיה לאוקראינה ושימשו במופעי בידור בהנחייתו של בוריס. אך לקראת שנת 2000 פשט בוריס את הרגל ונותר ללא אמצעים להאכלת הדולפינים. הוא נאלץ לחפש להם אלטרנטיבה.

הדולפינים, יחד עם כלבי ים ולוויתן לבן אחד, נמכרו במרץ 2000 לאיראן, ולבוריס סופק כל הנחוץ לו לגידולם, אימונם ומחקר אודותם.

הרוסים נזכרו לאחר מעשה ביכולות האפקטיביות של דולפינים ככלי נשק ימי קטלני, וב-2014 נבנה צי הדולפינים החדש של הצי הרוסי, אשר הוצג לעיני התקשורת ב-2016. יש אף כאלה המייחסים לצי הרוסי הפעלה של לווייתנים לבנים לפעולות איסוף מודיעין, גילוי מוקשים ותקיפת צוללות אמריקניות.

נהוג לייחס את התחלת השימוש בדולפינים כאמצעי נשק קטלני כנגד כלי שיט לצי האמריקני. בעבר פורסם כי הצי האמריקני מפעיל כיום כ-30 דולפינים וכ-30 אריות ים מבסיס הצי בסן דיאגו, כדי לאתר מוקשים ימיים ולצורכי גילוי ואיתור מתחת למים, לרבות גילוי ואיתור צוללות. ייתכן אף שבעלי החיים משמשים לצרכים מבצעיים נוספים, כגון העברת אספקה לצוללות ותקיפת כלי שיט.

הצי האמריקני אף עשה שימוש במבצעי בדולפינים במלחמת וייטנאם ובמלחמת איראן-עיראק. שימוש מבצעי בדולפינים על ידי האיראניים מתאים לאסטרטגיית הלחימה הא-סימטרית האיראנית, ועשוי להוות הפתעה משמעותית לצי האמריקני, הפועל במפרץ הפרסי.

כדאי לישראל לבחון האם שימוש בחיות ים הוא מתאר הפעלה אפשרי כנגד כלי השיט של חיל הים הישראלי על ידי הזרוע הימית של ארגון חיזבאללה, השואבת את תורת הלחימה שלה, את אמצעי הלחימה שלה ואת תשתיותיה ממשמרות המהפכה האיראניים.

הכתבות הכי נקראות באתר:

עקב הסערה: נזק נגרם למטוסי קרב בדרום

הושלם ניסוי במערכת משודרגת של כיפת ברזל

לאחר התקרית: מערך ה"יסעור" חוזר לשירות

ארגון הרבש"צים הודיע: מנתקים מגע מצה"ל

תיעוד: רפאל ביצעה ניסוי בטילי SPIKE SR