שקיעת מודל האחריות: מי ישלם על הנזק למטוסים?
חיל האוויר, שרואה עצמו כמקצועי ביותר בצה"ל, יתחקר את אירועי ההצפה שגרמו לנזקים למטוסי קרב בחצור. התחקיר אומנם צפוי להיות מעמיק ומקצועי כפי שנהוג בחיל, אך בכל מקרה האחריות מוטלת על בכירי הבסיס. דעה
עמי רוחקס דומבה
| 13/01/2020
השבוע התעורר עם ישראל למציאות שבה מטוסי קרב מסוג f-16, שחנו בדת"קים בבסיס חצור לצורך כוננות של מטוסי יירוט, הוצפו במים. המטוסים יצאו מכלל פעולה. "ביום חמישי הוצפו שני דירים תת-קרקעיים בבסיס חצור. נערכנו בחיל האוויר בכל הבסיסים למזג האוויר - מרמת דוד ועד בסיסי הדרום. פינינו דת"קים, כולל בחצור. בראש סדר העדיפויות היו חיי אדם ואז ציוד ואמל"ח. עד חמש בבוקר הבסיס היה יבש, ואז 50 אלף קוב הפילו קירות בטון. טעינו שלא פינינו את הדת"קים האלה", טען בכיר בחיל האוויר.
ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר
מעבר לנזק לשמונה מטוסים והצורך לשלם הון כדי לתקן אותם, עולה שאלת האחריות האישית של מפקד הבסיס. בסופו של יום, הוא יושב בראש שרשרת הפיקוד שאחראית על תחזוקת המטוסים. האם הוא ישלם מחיר אישי על הכישלון? לא ברור. חיל האוויר מתהדר בכך שהוא החיל הכי מקצועי בצה"ל בהיבט אמינות, מקצועיות, וערכים נוספים. אחת הסיבות לכך היא היכולת לתחקר לעומק כל תאונה, כל אימון וכל פעילות מבצעית. כלומר, התחקיר סביב ההצפה צפוי להיות מקצועי ועמוק וכזה שיחשוף את הכשלים שהובילו לכך. אולם, בכל מקרה, מפקד הבסיס נושא באחריות.
צפו: בחיל האוויר משדרים עסקים כרגיל אחרי ההצפות
אין ספק כי מדובר בכשל חריג בחיל האוויר. הצפת דת"ק אינה מתאפיינת רק בהרס המטוס, אלא גם במחסני ציוד ונשק המשמשים את המטוסים לצורך מידי. מהי מידת ההרס האגבי של ההצפה פרט למטוס? מהמידע שפרסם חיל האוויר המצב לא ברור. נתונים פיננסיים לגבי היקף הנזק הם כנראה לא עניינו של הציבור.
הכתבות הכי נקראות באתר:
18 חודשי הכנה: פרטים חדשים על חיסול סולימאני
קאסם סולימאני - עלייתו ונפילתו של ה"שאהיד החי"
זיהוי שגוי ומתח מבצעי: כך הופל המטוס האוקראיני
חיל האוויר, שרואה עצמו כמקצועי ביותר בצה"ל, יתחקר את אירועי ההצפה שגרמו לנזקים למטוסי קרב בחצור. התחקיר אומנם צפוי להיות מעמיק ומקצועי כפי שנהוג בחיל, אך בכל מקרה האחריות מוטלת על בכירי הבסיס. דעה
השבוע התעורר עם ישראל למציאות שבה מטוסי קרב מסוג f-16, שחנו בדת"קים בבסיס חצור לצורך כוננות של מטוסי יירוט, הוצפו במים. המטוסים יצאו מכלל פעולה. "ביום חמישי הוצפו שני דירים תת-קרקעיים בבסיס חצור. נערכנו בחיל האוויר בכל הבסיסים למזג האוויר - מרמת דוד ועד בסיסי הדרום. פינינו דת"קים, כולל בחצור. בראש סדר העדיפויות היו חיי אדם ואז ציוד ואמל"ח. עד חמש בבוקר הבסיס היה יבש, ואז 50 אלף קוב הפילו קירות בטון. טעינו שלא פינינו את הדת"קים האלה", טען בכיר בחיל האוויר.
ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר
מעבר לנזק לשמונה מטוסים והצורך לשלם הון כדי לתקן אותם, עולה שאלת האחריות האישית של מפקד הבסיס. בסופו של יום, הוא יושב בראש שרשרת הפיקוד שאחראית על תחזוקת המטוסים. האם הוא ישלם מחיר אישי על הכישלון? לא ברור. חיל האוויר מתהדר בכך שהוא החיל הכי מקצועי בצה"ל בהיבט אמינות, מקצועיות, וערכים נוספים. אחת הסיבות לכך היא היכולת לתחקר לעומק כל תאונה, כל אימון וכל פעילות מבצעית. כלומר, התחקיר סביב ההצפה צפוי להיות מקצועי ועמוק וכזה שיחשוף את הכשלים שהובילו לכך. אולם, בכל מקרה, מפקד הבסיס נושא באחריות.
צפו: בחיל האוויר משדרים עסקים כרגיל אחרי ההצפות
אין ספק כי מדובר בכשל חריג בחיל האוויר. הצפת דת"ק אינה מתאפיינת רק בהרס המטוס, אלא גם במחסני ציוד ונשק המשמשים את המטוסים לצורך מידי. מהי מידת ההרס האגבי של ההצפה פרט למטוס? מהמידע שפרסם חיל האוויר המצב לא ברור. נתונים פיננסיים לגבי היקף הנזק הם כנראה לא עניינו של הציבור.
הכתבות הכי נקראות באתר:
18 חודשי הכנה: פרטים חדשים על חיסול סולימאני
קאסם סולימאני - עלייתו ונפילתו של ה"שאהיד החי"
זיהוי שגוי ומתח מבצעי: כך הופל המטוס האוקראיני