כלי המפתח לפענוח חקירות הלבנת כספים ומימון טרור

מוסדות פיננסיים חשופים למתקפות מצד אנשים שמסתירים את זהותם בשיטות מתוחכמות. על מנת להשיג מודיעין ייחודי ולחסוך זמן ומשאבים, ניתן להשתמש במודיעין OSINT שיכול לנטר באופן אוטומטי תוכן מהאינטרנט

 
כלי המפתח לפענוח חקירות הלבנת כספים ומימון טרור

צילום אילוסטרציה: Bigstock

רשתות חברתיות ומודיעין סייבר הביאו לעליה חסרת תקדים בכמות המידע המודיעיני הזמין בלחיצת כפתור. האינטרנט מהווה אוקיינוס של מידע אשר יכול לשמש לפענוח חקירות, הלבנת כספים וחקירות מימון טרור. בעשור האחרון חלה עלייה בשימוש במתודלוגיות ובפתרונות מודיעיניים, במטרה להתמודד עם איומי סייבר. עלייה זו נבעה מההבנה כי על ידי ניצול יכולות שמאפשרות לראות תמונה מודיעינית רחבה, ניתן לזהות פעילות בלתי חוקית ופשעים פיננסיים ע"י גופים, חברות מסועפות ופרטים.

מוסדות פיננסיים חשופים למתקפות מצד אנשים ורשתות הממסכים את זהותם בשיטות מורכבות ומתוחכמות. עם זאת, באפשרותם של גופי החקירה הרלוונטיים להשתמש במודיעין גלוי מרבדי האינטרנט, לאיתור טביעות אצבע דיגיטליות, לזיהוי פרטים, לחשיפת קשרים נסתרים ולבניית תמונת מודיעין.

מקורות אינטרנט רבים כוללים בתוכם כמות מידע נסתר ורב ערך. גורמים עוינים וגופים בלתי חוקיים משאירים אחריהם עקבות דיגיטליות, שמאפשרות לזהותן באמצעות ניתוח נתונים טכניים של פעילות אלקטרונית, של התנהגות ושל מידע סייבר, כגון כתובות IP, חותמות זמן (time-stamps) ומגוון נתונים המייצרים טביעת אצבע דיגיטלית.

אולם, למרות היתרונות הגלומים במידע סייבר העומד לרשות מוסדות פיננסיים, רבים מהם עדיין אינם מממשים את מלוא הפוטנציאל הטמון במידע במהלך AML (חקירות הלבנת הון). הכללת נתונים אלה בדו"חות על פעילויות חשודות (SARs), תהפוך את הדו"חות למדויקים ולשלמים יותר.

לדוגמה, כאשר מבוצעת פעילות דיגיטלית בלתי חוקית, כגון העברות כספים או רישום כוזב של נתונים, אנליסטים יכולים לזהות קשרים בין פרטים, חברות, חשבונות ואף ארנקים דיגיטליים. על ידי שימוש באוטומציה ובאלגוריתמי AI ניתן לזהות ולאפיין קשרים שיחברו מאפייני מטרה ופרמטרים שונים ע"י איסוף מודיעין גלוי(Open Source Intelligence)  על פרטים וקבוצות, כדי לזהות פעילות חשודה ולמפות את העקבות הדיגיטליות ברשת.

הכתבות הכי נקראות באתר:

18 חודשי הכנה: פרטים חדשים על חיסול סולימאני

קאסם סולימאני - עלייתו ונפילתו של ה"שאהיד החי"

זיהוי שגוי ומתח מבצעי: כך הופל המטוס האוקראיני

איום משמעותי: בשלות מבצעית לטורפדו האיראני

לחזק חוליה חלשה: צה"ל מנתב משאבים לגדודים

ניתוח מידע מודיעיני שנאסף מרשתות חברתיות במהלך חקירות AML, מאפשר לאנליסטים למפות ולמדוד את הקשרים שזוהו בין הרשתות ושעשויים לשמש כדי להעביר כספים לא חוקיים או לממן פעילות טרור, כדוגמת קשרים בין-לאומיים בין פרטים ובין גופים, כמו חברות קש, חברות במקלטי מס, רישומי סנקציות או קשרים לגופי טרור.

פושעים וטרוריסטים שעובדים באופן מקוון או בצללים של הדארק ווב, מקבלים לעיתים קרובות תשלום במטבע וירטואלי כגון ביטקוין או מטבעות וירטואליים אחרים, שהם דרך אטרקטיבית להלבין כספים מבלי לדאוג שרשויות איסור הלבנת ההון יתפסו אותם. באמצעות שימוש באינטרנט ובדארק ווב, בין מהסמארטפון או מהמחשב, ובדרך כלל על ידי שימוש בשרתי פרוקסי עבור אנונימיזציה, הם יכולים לתכנן ולגייס כספים למתקפת טרור באמצעות תא ממודר במדינה אחרת הנמצאת אלפי קילומטרים ממנה.

בעוד שאין למוסדות פיננסיים את היכולות לאסוף את סוג הנתונים שיש לסוכנויות למניעת מימון טרור (CTF), הם יכולים לשבש את הניסיונות של ארגונים לא חוקיים על ידי חסימה ודחייה של עסקאות חשודות ועל ידי הגשת דו"חות מדויקים בזמן אמת על פעילויות חשודות, שמאפשרים ביצוע אומדן מלא של עסקאות פיננסיות ונתונים אחרים שעשויים לקשר לרשתות לא חוקיות שמלבינות כספים.

על מנת להשיג מודיעין ייחודי וכדי לחסוך למוסדות פיננסיים זמן ומשאבים, יש להשתמש בכלי מודיעין OSINT שיכולים לנהל ולנטר באופן אנונימי ואוטומטי תוכן מכל שכבות האינטרנט. יכולות האוטומאציה, בינה מלאכותית (AI) וטכנולוגיות למידת מכונה (ML) מאפשרות למוסדות פיננסיים לרתום ולמנף את כמויות הנתונים והמודיעין האדירות שהן מוצאות בזמן אמת.

www.cobwebs.com

אולי יעניין אותך גם