זיהוי שגוי ומתח מבצעי: כך הופל המטוס האוקראיני

לקח זמן ולבסוף טהרן הודתה שהפילה את המטוס האוקראיני מעל טהרן. המטוס, ועליו 176 נוסעים ואנשי צוות, הופל ככל הנראה על ידי סוללת הגנ"א תוצרת רוסיה של הצבא הסדיר. כמה שאלות לגבי האירוע הקשה נותרו פתוחות

 
זיהוי שגוי ומתח מבצעי: כך הופל המטוס האוקראיני

זירת ההתרסקות באזור טהרן. צילום: AP

מטוס הנוסעים האוקראיני יורט על ידי איראן באמצעות טיל TOR-M1 ששוגר מסוללת הגנה אווירית תוצרת רוסיה, שמוצבות באיראן. טילים מסוג זה מתפוצצים סמוך מאוד למטרה ומפיצים רסיסים שפוגעים במטרה ומשמידים אותה. זו הסיבה לכך שנמצאו בין שרידי המטוס פיסות מתכת ובהן חורים קטנים, פגיעות של רסיסי הטילים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מטוס נוסעים B787-800 של חברת התעופה של אוקראינה התרסק בשבוע שעבר בגובה של 8,000 רגל, דקות אחרי שהמריא מנמל התעופה הבינלאומי של טהרן. כל 176 הנוסעים ואנשי הצוות, בני לאומים שונים, נספו בהתרסקות.

בסוף השבוע הודתה טהרן לראשונה באחראיות לתאונה הקטלנית והודתה שהמטוס הופל בשוגג על ידי מפעילי סוללת טילים מאוישת על ידי "חיילים שהיו במתח ובחשש מפני תקיפת אוויר אמריקנית. צבא איראן הודיע שהמטוס המריא מנמל התעופה ע"ש חומייני "והחל לטוס מעל וסמוך לאזור שבו ישנם מרכזים צבאיים של משמרות המהפכה. צורת המטוס וגובה הטיסה יצרו רושם של כלי טיס עוין. בנסיבות אלה הפלת המטוס הייתה טעות אנוש", נאמר בהודעת הצבא.

CBS NEWS, 'וושינגטון פוסט' ו'פלייט גלובל' פרסמו פרטים על מה שאירע באותן דקות מעל נמל התעופה הבינלאומי של טהרן. המודיעין האמריקני קלט אותות של הפעלת מכ"ם דקות ספורות לפני התרסקות המטוס. על הקרקע היו דיווחים כי מישהו דאג לאסוף את כל שרידי המטוס ולערום אותם לערימה גדולה כדי להקשות על חוקרי התאונה. מומחי תעופה צבאית ואזרחית מסרו כי אין ספק שמפעילי הטילים היו נתונים במצב של מתח רב, ונוסף לכך ידוע שיש תיאום גרוע בין גורמי התעופה האזרחית והצבאית באיראן.

סוללות הגנה אווירית וטילי TOT-M1 נרכשו מרוסיה לפני כעשור. טווח הטיל הוא כ-12 ק"מ וגובהו המרבי 25 אלף רגל. לטיל יש רש"ק במשקל של 15 ק"ג והוא מיועד ליירט מטוסי קרב, טילי שיוט, כטמ"מים ורחפנים. הסוללות הן ניידות ומיועדות לנוע עם כוחות בשדה הקרב. לכן, יש למפעילים חופשה פעולה רב יותר. הסוללה ליד נמל התעופה של טהרן נמצאת כנראה באחריות הפעלה של הצבא הסדיר.

מדוע לא נסגר המרחב האווירי?

בעקבות נטילת האחריות של איראן לאחר כמה ימים עולות כמה שאלות לגבי התנהלותה. על פי דיווח בסוכנות הידיעות אי.פי, קצין צבא הזהיר את המשטר כי יש לסגור את המרחב האווירי של איראן בעקבות ירי הטילים לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, זאת מחשש לתגובה של ארה"ב למתקפה. למרות אזהרותיו, אומנם תגובה אמריקנית לא הגיעה, אך המרחב לא נסגר ובשל המתח הגבוה הסוללה יירטה את המטוס באוויר.

על פי הצהרת איראן, המטוס נע בגובה ובכיוון דומים למטרת אויב והתקרבה לשטח רגיש, ולכן הוא הופל בשוגג. ההצהרה הזו של טהרן מעלה תהיות מכיוון שעל פי סוכנות אי.פי כל הטיסות של חברת התעופה האוקראינית טסו בצורה דומה מאז נובמבר – באותו גובה ובאותו הנתיב. "ממעקב אחר אתר הטיסה FlightRadar24, מטוסים היוצאים משדה התעופה של אימאם חומייני ממריאים באופן שגרתי לכיוון מערב כפי שעשתה הטיסה האוקראינית. תשע טיסות נוספות טסו משדה התעופה בשעות הבוקר המוקדמות לפני המטוס האוקראיני מבלי להיתקל בבעיות", נכתב בפרסום.

"הדבר הראשון שמדינה צריכה לעשות במקרה של הסלמה בסכסוך בצבאי הוא לסגור את השמיים לטיסות אזרחיות", אמר אנליסט, איש צבא לשעבר. "אבל זה כרוך בהפסדים כספיים חמורים, קנסות ועוד", אמר הגורם.

בעקבות הפלת המטוס, במוצאי שבת התכנסו מאות מפגינים באוניברסיטאות בטהרן במחאה על נטילת האחריות המאוחרת של טהרן על הפלת המטוס. הם דרשו כי הגורמים המעורבים במתקפת הטילים יורחקו מתפקידם ויועמדו לדין. המשטרה פיזרה את ההפגנות.

אולי יעניין אותך גם