רפאל בוחנת חברות בתחום הסימולציה והחלל

אחרי קידום נושא המל"טים, רפאל בוחנת חברות בתחומים חדשים, ככל הנראה כדי להקטין את ההסתמכות על מוצרי הגנה אווירית וטילאות. לישראל דיפנס נודע כי החברה מגששת מול חברות ישראליות וחברה אחת מספרד

 

מנכ"ל רפאל אלוף (מיל') יואב הר אבן. צילום: מאיר אזולאי

נראה כי יואב הר אבן, מנכ"ל חברת רפאל, ממשיך בתנופת ההתרחבות והביזור של עסקי החברה במטרה להקטין את ההסתמכות על תחומי ההגנה האווירית והטילאות. לאחר רכישת אירונאוטיקס והזכייה במכרז המל"טים של משרד הביטחון, מגששת כעת החברה בעולמות הסימולציה לתחום היבשה והחלל. כך על פי מקורות של ישראל דיפנס.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המהלך של הר אבן מבוסס ככל הנראה על ההבנה שרפאל נמצאת כעת במצב פיננסי מעולה הודות לכיפת ברזל והרכש התכוף של המיירטים על ידי משרד הביטחון, ויש לנצל רווחים אלו לביזור ערוצי ההכנסה. במקום שניים מרכזיים - טילאות (אוויר ויבשה) והגנה אווירית, לתחומים כמו כטב"ם עם רכישת אירונאוטיקס. נזכיר כי רפאל, על פי חוק, צריכה לשלם חצי מהרווח דיבידנד למדינה, כאשר כל שנה מתקיים דין ודברים עם רשות החברות על גובה התשלום לעומת גודל ההשקעה בפיתוח החברה.

הרבה ביקורת יש בחוגים המקצועיים על המחיר ששילמה רפאל על אירונאוטיקס והמחיר הנמוך שנתנה רפאל כדי לזכות במכרז הכטב"ם של משרד הביטחון. התעשייה האווירית ויתרה מראש בגלל התנאים הפיננסיים, ואם זה לא הדליק נורה אדומה, אז גם אלביט לא ממש נלחמה בשיניים. שתי חברות ישראליות מובילות בתחום הכטב"ם כבר עשרות שנים. למרות הביקורת, נראה כי הר אבן נחוש לבזר את מקורות ההכנסה של החברה בכל מחיר. כנראה, הוא יודע משהו לגבי היציבות הפיננסית של רפאל בראייה עתידית, שאחרים אינם רואים. 

התרחבות עתידית

בתחום הסימולציה ליבשה, לישראל דיפנס נודע כי החברה מגששת אחרי מספר חברות בתחום, ביניהן בגירה שמפתחת סימולטורים לתחום היבשה עבור צה"ל ולקוחות זרים. עם זאת, באופן רשמי הצדדים מכחישים שישנו מו"מ כלשהו. במקביל, רפאל בוחנת חברות נוספות בתחום. בהקשר החלל, רפאל מגששת אחרי חברה ספרדית. בהקשר לחברה זו, לישראל דיפנס נודע כי מדובר במהלכי גישוש מתקדמים יחסית.

ראוי לציין כי תחום החלל אינו זר לרפאל. החברה מוכרת כבר עשרות שנים מנועים ללוויינים ללקוחות בארץ ובחו"ל. עם זאת, לאחרונה זכתה באופן תקדימי במכרז לבניית שני לוויינים קטנים למשרד הביטחון. זאת, לאחר שנים של טאבו במשרד בהן לוויינים נבנו רק על ידי התעשייה האווירית. רפאל גם הציעה לאחרונה קונסטלציה של לוויינים לברזיל במהלך שטרם הבשיל לעסקה.

אין ספק כי השנים 2019-2020 צפויות להיות אבן דרך בהיסטוריה של חברת רפאל, לכאן או לכאן. את תוצאות ההחלטות העסקיות אותן מבצעת ההנהלה הנוכחית יהיה ניתן לבחון רק בעוד כמה שנים בשורת הרווח של החברה. התוצאות העסקיות של רפאל, כחברה ממשלתית, מדווחות לציבור על ידי רשות החברות עם מידת שקיפות פחותה מזו של חברות נסחרות בבורסה. לכן, בספק אם החברה תשקף לציבור את החזר ההשקעה על אירונאוטיקס, מכרז המל"טים או רכישות עתידיות בתחומים נוספים.

גם רשות החברות מצידה, כגוף המפקח על ההתנהלות הפיננסית של רפאל, מסרבת לנהל שיח מקצועי סביב החלטות אלו. בשל כך, הליך קבלת ההחלטות בכל הקשור להשקעות חברה ממשלתית זו נשאר סמוי מן העין לציבור הישראלי שהוא, במקרה, בעל המניות העיקרי ברפאל.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית