האיום האיראני: פקיסטן תחסום תקיפה אמריקנית משטחה

גורם בצבא הפקיסטני אמר בראיון כי המדינה לא תאפשר לארה"ב לתקוף באיראן משטחה. רשמית, ארה"ב לא מחזיקה בסיסים בפקיסטן, אך בשל הגבול שלה עם איראן פקיסטן מהווה נקודה אסטרטגית עבור האמריקנים

 
האיום האיראני: פקיסטן תחסום תקיפה אמריקנית משטחה

אימראן חאן, ראש ממשלת פקיסטן בפגישה עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. צילום: AP

דובר צבא פקיסטן אמר בראיון שנערך בימים האחרונים כי ארצו לא תאפשר לארה"ב להשתמש במרחב האווירי של המדינה לצורך תקיפה באיראן. פקיסטן גובלת באיראן ולכן מהווה נקודת יציאה אטרקטיבית לתקיפה. עם זאת, רשמית, ארה"ב לא מחזיקה בסיסים בפקיסטן.

בעבר, נפוצו שמועות אודות בסיס אמריקני סודי במדינה בשם Shamsi Airfield. על פי פרסום של אתר Thebureauinvestigates משנת 2011, לארה"ב יש גישה למספר בסיסים בפקיסטן, ככל הנראה לתקיפות באפגניסטן. על פי הפרסום, בסיס Shamsi היה תחת ניהול אמריקני מ-2001 ועד 2011.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"מבחינה טכנית, הבסיס מושכר לאיחוד האמירויות, מה שאפשר לפקיסטן לשלול נוכחות של ארה"ב במשך שנים רבות", נכתב בפרסום. "ארה"ב תמשיך לקבל גישה לפחות לחמישה מתקנים צבאיים פקיסטניים נוספים, לפי גורם פקיסטני עם ידע נרחב בשיתוף פעולה צבאי ומודיעיני אמריקני-פקיסטני".  

אחד הבסיסים הללו הוא שעבז בג'ייקובאד (Jacobabad) ממנו יוצאים מל"טים אמריקניים לפעולות. בסיסים נוספים כוללים את Chaklala, Quetta, Tarbela ו-Peshawar. בסיסים אלה משמשים בעיקר את ה-CIA או ליתר דיוק, מנוהלים על ידי ה-CIA. יש לכך גם סיבה משפטית.  צבא אינו יכול לבצע פעולות במדינה זרה אלא אם הכריז עליה מלחמה או קיבל ממנה אישור בכתב לפעול בשטחה. לעומת זאת, ארגון ביון אינו כפוף לחוק בינלאומי שכזה, ולכן יכול לבצע פעולות צבאיות תחת כסות מודיעינית.

באפריל האחרון, בעקבות המתיחות הגואה בין הודו לפקיסטן סביב חבל קשמיר, ביקשה הודו מארה"ב להבין באילו בסיסים של פקיסטן פועלים חיילים אמריקנים. "בתנאים שהוסכמו בין ארה"ב לפקיסטן, אנשי צבא אמריקנים צריכים להיות נוכחים בכל אחד מהבסיסים בהם מוצבים מטוסי f-16 כדי לפקח על השימוש בפועל", כך נכתב בפרסום.  

כאמור, בהקשר האיראני, אם לארה"ב יש אכן נוכחות בבסיסים פקיסטניים, משמעותה חזית נוספת עמה טהרן תצטרך להתמודד בעת מלחמה לצד סעודיה, עיראק ואפגניסטן.

אולי יעניין אותך גם