התרגיל הימי במפרץ: תמרור אזהרה לארה"ב

התמרון הימי בו השתתפו כוחות ימיים מאיראן, רוסיה וסין, תרגל תפיסת לחימה הכוללת שתי חגורות הגנה מפני ארה"ב. התרגיל שולח מסר משמעותי לכיוונה של ארה"ב. פרשנות

 
התרגיל הימי במפרץ: תמרור אזהרה לארה"ב

מתוך התרגיל המשותף של חילות הים של איראן, רוסיה וסין. צילום: AP

במהלך השבוע האחרון של דצמבר 2019 התקיים תרגיל אסטרטגי ימי, רב-לאומי, בהרכב כוחות ימיים מאיראן, סין ורוסיה. התרגיל התקיים בשטח הים שבין מצרי הורמוז והמפרץ הפרסי עד האוקיינוס ההודי.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בתרגיל הימי השתתפו שלוש משחתות של חיל הים הסדיר האיראני, משחתת רוסית, משחתת סינית וכמה כלי שיט של חיל הים של משמרות המהפכה האיראניים. בנוסף, השתתפו כלי טיס רבים, מסוקים ומטוסים, של שני חילות הים האיראניים.

התרגיל, שנפרס על פני ארבעה ימים, כלל תרגילים משותפים לבניית תמונה ימית, תרגילי קרב לתקיפת כלי שיט אמריקניים, הגנה הדדית על כלי שיט מפני תקיפות אוויר ותקיפות טילים אמריקניות, הגנה על נתיבי השיט אל וממצרי הורמוז, ותרגילי חיפוש והצלה. בתרגיל השתתפו מיטב כלי השיט של המדינות ובוצעו בו תרגילים של ירי טילים מתקדמים, טורפדו ופיזור מיקוש ימי.

מסר רב-לאומי ימי לארה"ב

התרגיל מציג תפיסת לחימה ימית אסטרטגית, הכוללת לחימה בטווחים ארוכים מהחוף, שתכליתה לייצר שתי חגורות הגנה נגד ארצות הברית. החגורה הראשונה כוללת לחימה בטווחים רחוקים מאוד, שתכליתה מניעת גישה מכלי השיט המלחמתיים האמריקניים לכיוון המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז. הלחימה בטווחים רחוקים מאוד מהחוף מתבצעת על ידי כלי שיט גדולים, צוללות וכלי טיס המופעלים על ידי חיל הים הסדיר האיראני בשיתוף אוניות המלחמה של סין ורוסיה.

חגורת ההגנה השנייה, המיושמת על ידי חיל הים של משמרות המהפכה באיראן, מופעלת בטווחים קרובים יחסית אל החוף האיראני ומצרי הורמוז (עד 100 מייל ימי), ותכליתה למנוע מהיריב האמריקני לפעול ביעילות, לפגוע במטרות בעומק היבשה האיראנית ובמטרות איכות, ואף למנוע מכוחות הים והנחתים האמריקניים לפלוש לחוף האיראני, במידה ואלו האחרונים הצליחו לחדור את חגורת ההגנה אותה הציב חיל הים הסדיר.

חיסול קאסם סולימאני – סיקור מיוחד

מהכטב"מ ועד טיל "אש הגיהינום": האמצעים לחיסול

הפריצה של סולימאני: מהעוני ועד צמרת השלטון

אחרי חיסול סולימאני: רוחות מלחמה במזה"ת

היורש בפיקוד כוח קודס: "עוד תראו גופות אמריקנים בכל המזה"ת"

זרוע איראנית: המיליציות השיעיות החזקות של עיראק

התרגיל הימי הרב-לאומי הינו המשמעותי ביותר שקיימה איראן בשיתוף סין ורוסיה מאז 1979, ויש בו מסר משמעותי של עוצמה צבאית ומדינית, הכולל מסרים מדיניים על חוסנה של איראן וסיוען של המעצמות, רוסיה וסין, מול הסנקציות אותן הטיל האו"ם על איראן בכלל ומול הסנקציות האמריקניות בפרט.

התרגיל הרב-לאומי, שמועדו נקבע בתקופה סוערת מאוד ומתוחה במפרץ הפרסי, מציב תמרור אזהרה ברור מול ארצות הברית, על כך שפתיחה במערכה מול איראן עלולה לגרום למלחמה אזורית ואולי אף להצית מלחמה רב-אזורית, שכן רוסיה וסין עשויות להתייצב לצד איראן, במידה וזו תותקף.

אולי יעניין אותך גם