חיסול סולימאני יאיץ את פיתוח הפצצה באיראן?

אחת השאלות לאחר חיסול סולימאני היא עד כמה האירוע ישפיע על פרויקט הגרעין. המשוואה פשוטה - אם הגרעין נועד לספק לשלטון באיראן ביטחון הישרדותי, חיסול סולימאני, במידה ופגע בביטחון טהרן, עלול להאיץ פיתוח פצצה. דעה

 
חיסול סולימאני יאיץ את פיתוח הפצצה באיראן?

מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי. צילום (ארכיון): AP

חיסול קאסם סלימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה על ידי כוח אמריקני, מעלה כמה שאלות - חלקן נוגעות לחיסול עצמו. ההיבט המודיעיני של הביצוע, ההיבט הגיאופוליטי של הסיבות שהבשילו להחלטה על חיסול , המאבקים בבית הלבן סביב ההחלטה ועוד. שאלות אחרות נוגעות לשלב שאחרי האירוע - האם משמרות המהפכה יישארו אותו הדבר בלעדיו, מה תהיה התגובה האיראנית, האם המצב יתפתח למלחמה במזרח התיכון, איך יגיב חיזבאללה ועוד שאלות רבות. בין שאלות אלו נמצאת גם שאלת ההשפעה של חיסול סולימאני על פרויקט הגרעין הצבאי באיראן.

המטרה: שרידות המשטר

טרם חיסולו, הדעות בנושא זה התחלקו לכאלה שגרסו כי הבשלת פצצה נמצאת במרחק שנים, ואלה שגרסו כי איראן הגיעה למצב של מדינת סף במרחק שנה מפצצה. כלומר, טהרן סיימה את כלל הבדיקות של המרכיבים, את הסימולציות, את הכנת החומר הבקיע, וכעת היא מחכה לפקודה מהמנהיג העליון כדי להרכיב אחת. על פי הנחה זו, שנה היא התקופה הנדרשת לארה"ב לארגן כוחות לכיבוש איראן (כמו בעיראק) ולכן אם יתגלו סימנים כאלה, תתקבל הוראה, פצצה תורכב, יהיה ניסוי אי שם במדבר האיראני, וניסיון הכיבוש יסוכל.

נזכיר כי באופן גלוי אין סימנים ברורים מה מצב פרויקט הגרעין האיראני. הפקחים של סבא"א לא נכנסו מעולם לבסיסים צבאיים, בטח שלא לכאלה סודיים. המוסד הישראלי הביא ארכיון גרעיני, אך אין בו ממצאים עדכניים מה קרה לאחר 2015. כסף לפרויקט מסתבר שיש למרות הסנקציות, באמצעות הלבנת כספים ברשת של חברות קש שהוקמו במדינות שהן מקלטי מס. שילוב של הממצאים בארכיון אודות הניסויים שבוצעו, העובדה שכסף לפרויקט יש ואתרים סודיים וצבאיים נשארו מחוץ לפיקוח מערבי כלשהו, מעמידים מציאות קשה לעיכול, שכאמור, ייתכן ואיראן מדינת סף, ופצצה היא רק עניין של פקודה.

מדוע איראן רוצה פצצה גרעינית? ישנן שתי תזות מרכזיות. אחת, שבניית פצצה כזו מטרתה השמדת מדינת ישראל. זו התזה שנתניהו מקדם כבר יותר מעשור, כאשר מסתתר בה היגיון מותנה - אם איראן תשיג פצצה, היא בוודאות תשמיד את ישראל. למרות דטרמיניסטיות תזה זו, ההיסטוריה תראה כי פרט לארה"ב ביפן, אף מדינה שהשיגה נשק כזה, לא השתמשה בו למטרת תקיפה. על פי הדעה המקובלת, נשק גרעיני נועד בעיקר לצורך הישרדות המשטר מאיומים חיצוניים באמצעות הרתעה.

חיסול קאסם סולימאני – סיקור מיוחד

מהכטב"מ ועד טיל "אש הגיהינום": האמצעים לחיסול

הפריצה של סולימאני: מהעוני ועד צמרת השלטון

אחרי חיסול סולימאני: רוחות מלחמה במזה"ת

היורש בפיקוד כוח קודס: "עוד תראו גופות אמריקנים בכל המזה"ת"

זרוע איראנית: המיליציות השיעיות החזקות של עיראק

התזה השנייה היא שאיראן מפתחת פצצה לצורך הישרדות המשטר. למנוע את כיבוש המדינה על ידי גורם חיצוני לצורך הפלת המשטר. זו הסיבה שארה"ב נוקטת כבר כמה עשורים, בהצלחה מוגבלת, מלחמה כלכלית באיראן באמצעות סנקציות, מתוך מטרה לגרום לתושבים להפיל את המשטר מבפנים. שימוש בכוח קינטי על פני סנקציות עלול להצית מלחמה ולהאיץ את פיתוח הגרעין. חיסול סולימאני הוא עדות לכך שהסנקציות כשלו בשינוי משטר באיראן או בשינוי התנהגות המשטר הנוכחי. פעולה נגד מפקד בכיר במשטרה האיראני, שאחראי להוציא טרור לפועל בשם שולחיו בטהרן, מגיעה כשינוי התנהגות כפוי על ידי גורם חיצוני (ארה"ב), מתוך הבנה שסנקציות לא הצליחו בכך.

עבור ההנהגה בטהרן, מדובר בהתערבות חיצונית לצורך שינוי התנהגות המשטר. אם סולימאני היה המוציא לפועל של האידיאולוגיה הפוליטית, אזי פגיעה קינטית ביכולות ההוצאה לפועל שלה, משמעותה התערבות חיצונית בשלטון האיראני. כאמור, אם נחזור להיבט הגרעיני, אזי, ייתכן ובאיראן יראו בכך תחילתו של הליך "שינוי התנהגות" כפוי שמובילה ארה"ב במטרה לשנות את המשטר בטהרן. לצד סנקציות כלכליות, התווסף שימוש בנשק.

ניסיון אמריקאי להפלת המשטר?

במשקפיים אלה, חיסול סולימאני אינו שונה מכיבוש חלקי של שטח איראני. על אף השוני המהותי בהיבט החוק הבינלאומי בין שני מקרים אלה. חיסולו אינו פגיעה בריבונות איראנית ולכן אין זו הכרזת מלחמה חוקית על איראן, אבל זהו כן ניסיון המאיים על הישרדות המשטר. מדובר בפגיעה בסמל חשוב למהפכה האסלאמית שהשלטון בטהרן מתעטף בה לצורך הצדקת קיומו. ואם ארה"ב פוגעת במרכיבי הזהות של המשטר בטהרן עליהם הוא מבסס את שרידותו, בעיני הציבור באיראן, זהו איום הישרדותי.

אמת היא שאין דרך לקבוע עד כמה המשטר באיראן מרגיש מאוים מבית. כפי שכתב רז צימט, מומחה לנושא האיראני, קשה למדוד בסולם אובייקטיבי-מדעי מה היא התחושה בציבור האיראני כלפי סולימאני. עם זאת, יש להפריד בין התמיכה מבית במשטר לבין ניסיונות פגיעה בו מבחוץ. המשטר בטהרן יכול לראות, כאמור, את השימוש באמצעים קינטיים נגד סמליו כתוספת ללחץ הכלכלי המופעל עליו כבר שנים. בזווית זו, מדובר בהסלמה אמריקנית מכוונת שמטרתה הפלת המשטר.

אין ספק כי בהנחה ותחושת היעדר הביטחון של המשטר בשרידותו גברה בשל חיסול סולימאני, יש לשאול עד כמה אירוע זה ישפיע על פרויקט הגרעין. המשוואה פשוטה - אם הגרעין נועד לספק לשלטון בטהרן ביטחון הישרדותי, אזי פגיעה בתחושת ביטחון זו עלולה להאיץ את פיתוח הפצצה. ניצנים למה שייתכן ויהיה לגבי תוכנית הגרעין, ניתן היה לראות כבר בהצהרה של האיראנים לגבי הנסיגה המלאה שלהם מההגבלות של הסכם הגרעין עם המעצמות.  

אולי יעניין אותך גם