חיסול קאסם סולימאני: מהכטב"מ ועד טיל "אש הגיהינום"

הדרך שבה חוסל מפקד כוח קודס קאסם סולימאני עוד תיבחן זמן רב, אך חלק מהפרטים אודות האמצעים בהם נעשה שימוש לסיכול הממוקד נחשפים בתקשורת האמריקנית

 

זירת תקיפת השיירה של קאסם סולימאני בנמל התעופה בבגדד. צילום: AP

הפנטגון שומר בינתיים בחשאיות את פרטי מבצע חיסולו של קאסם סולימאני, אך בתקשורת מתפרסמים פרטים מפי כתבים, פרשנים ומומחים, בעיקר בשני נושאים הקשורים לחיסול: כלי הנשק והחימוש.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

סולימאני ואנשיו עזבו את נמל התעופה של בגדד בשיירה בת שני כלי רכב ביום שישי, כאשר כלי הרכב נפגעו מכלי טיס בלתי מאוישים אמריקניים ליד מסוף המטענים של נמל התעופה.  סולימאני הגיע לבגדד מלבנון או מסוריה. לדברי רשת אל-ערביה, הוא הגיע מסוריה ועמו סגנו וכמה אנשי חיזבאללה מלבנון. הם נפגעו מטיל אוויר-קרקע HELLFIRE R9X NINJA. לעבר השיירה נורו גם טילים מסוגים אחרים. התקשורת האיראנית דיווחה שהשיירה נפגעה מאש שנורתה ממסוקים אמריקניים, אך זו כנראה גרסה איראנית למטרות תעמולה.

פרשנים במערב, שחלקם העלו שאלות לגבי המעורבות של ישראל בחיסול, ציינו כי האמריקנים נוהגים להודיע על חיסולים של אישים בכירים, כפיח שעשו במקרים של בין לאדן  ומנהיג דאעש אל-בגדדי.

טילי HELLFIRE מותקנים על מטוס. צילום (ארכיון): AP

הטיל  HELLFIRE AGM114 הוא טיל אוויר-קרקע שפותח למטרות השמדת שריון אך שודרג והוסב לטיל מדויק מאוד המשוגר מכטמ"מים ונועד  לחיסול מטרות איכות, כולל בכירים. הטיל HELLFIRE R9X הוא שדרוג של קודמו, בעל ראש נפץ קינטי ולהבים המיועדים למנוע נזק סביבתי. הטיל היה חשאי מאז 2017 ונחשף לציבור שנתיים לאחר מכן. על פי פרסומים שונים, חוסלו באמצעותו אחמד מוחמד אל-בדאווי, מי שהיה אחראי לפיגוע באניית הצי האמריקני COLE, וכן אבו חייר מסרי, מראשי אל-קאעידה. הטיל מצויד בשישה להבים מיוחדים, הנשלפים החוצה מגוף הטיל ברגע הפגיעה במטרה, ואז נזק סביבתי הוא מזערי או אפסי.

על פי פרסום בניו יורק טיימס, כלי הטיס הבלתי מאויש שביצע את החיסול הוא MQ-9 REAPER, כטמ"מ קטלני במיוחד, חמוש, רב-משימתי, בעל שהייה ארוכה באוויר במשימת חיפוש מטרות, חיישנים ארוכי-טווח, תקשורת רב-ערוצית, חימוש מדויק – כל אלה תכונות של כטמ"מ המיועד למשימות מיוחדות בשטחים קשים, כמו חיסול סולימאני בנמל התעופה של בגדד.

 

מעקב אחרי סולימאני היה בראש סדר העדיפויות של ארגוני המודיעין של ארה"ב בעיקר כאשר שהה בעיראק. הוא נהג לבוא ולצאת מעיראק ללא נקיטת אמצעי ביטחון מוקפדים, כאילו היה חסין מפגיעה, וזה הקל על האמריקנים.

רשת בלומברג דיווחה כי ההחלטה לחסל את סולימאני נפלה בהתייעצות של קומץ יועציו הבכירים ביותר של הנשיא טראמפ. הנשיא אישר סופית את הפעולה לאחר ה-27 בדצמבר, אז הותקף ברקטות מוצב צבאי אמריקני ליד העיר קירקוק.

בצוות שגיבש את ההחלטה היו היועץ לביטחון לאומי רוברט או'ברייאן, מזכיר המדינה מייק פומפאו וראש הצוות מייק מולבניי. מלבד פגישות, הם קיימו קשר ביניהם בערוצי קשר מאובטחים ודנו בנושא מאז חג המולד. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית