הפריצה של סולימאני: מהעוני ועד צמרת השלטון

לאורך שנים נותר קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, בצל החשאיות. בשנים האחרונות, לאחר שצבר כוח רב והתקרב לצמרת השלטון הפך לדמות פומבית. כך הפך סולימאני למפקד הזרוע החשאית ולאחת הדמויות החשובות במדינה

 

קאסם סולימאני. צילום: AP

גנרל קאסם סולימאני, בן 62 בזמן חיסולו, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, רכש לעצמו מעמד בכיר בארצו ומחוצה לה כמנהיג הזרוע הצבאית החשובה, ומי שמילא תפקידים בכירים בלחימה בעיראק ובסוריה.

סולימאני נטל את הפיקוד על משמרות המהפכה בשנת 1998 ובמשך כמה שנים דאג לשמור על פרופיל נמוך בעוד הוא מהדק בחשאי את קשרי איראן עם חיזבאללה בלבנון, עם אסד בסוריה ועם ארגונים שיעים בעירק. בשנים האחרונות החל להופיע בציבור לידו של המנהיג העליון חימנאי והיה מקורב אליו.

 

אסם סולימאני היה בן למשפחה ענייה ממזרח איראן והחל לעבוד בגיל 13 כדי לסייע בפרנסת משפחתו. בזמנו החופשי הרים משקלות והאזין לדרשות במסגד. בעת המהפכה באיראן בשנת 1979 החלה עלייתו בדרגות הצבא. בתום טירונות קצרה בת שישה שבועות השתתף לראשונה בלחימה במערב אזרבייג'אן, ואילו במלחמת איראן-עיראק התפרסם כגיבור, אחרי שפיקד על כמה סיורים מעבר לגבול, בתוך שטח עיראק.

הכתבות כי נקראות באתר:

כוח חדש בצה"ל: היחידה הרב-ממדית

המלחמה הכלכלית בטרור: אין אכיפה לצווי התפיסה

חרף בעיות התקציב: הסכם רכש תחמושת לצה"ל

דיווח: ה-CIA פיתח מערכת להגבלת שימוש בנשק אמריקני

תעלומה בארה"ב: ה-FAA חוקרת תנועת כטב"מים לא מזוהים

במלחמת האזרחים בסוריה ב-2011 הורה סולימאני  למיליציות השיעיות בעיראק לחדור לתחומי סוריה כדי לסייע בהגנת משטר אסד. במלחמה נגד ארגון דאעש פיקד וניהל את פעולות "כוחות הגיוס העממיים", מיליציה שיעית פרו-איראנית שלחמה נגד דאעש.

במהלך השנים דווח כמה פעמים על ניסיונות לחסלו, כולל בהתרסקות מטוס ב-2006 ובעת הפצצה בדמשק ב-2012. ניו יורק טיימס ואל ג'זירה ציינו כי סולימאני היה למעשה אחראי על איסוף המודיעין באיראן ועל מבצעים צבאיים, תפקידים שהיו מעבר באחריות הפיקוד של משמרות המהפכה.

בשנת 2018, אחרי שהנשיא טראמפ הזהיר את נשיא איראן שלא לאיים על נשיא ארה"ב, היה זה גנרל סולימאני שהגיב לאיום הזה ואמר בנאום פומבי: "זה מתחת לכבודו של הנשיא שלנו להשיב לך", אמר לטראמפ, "אך אני כחייל אשיב לך". נראה שבפעם הזאת היה זה הנשיא טראמפ שהשיב לגנרל סולימאני.

זירת פגיעת הטילים בנמל התעופה בבגדד. צילום: AP

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית