כוח חדש בצה"ל: היחידה הרב-ממדית

הצבא הציג יחידה חדשה שנחשבת לפרויקט הדגל של הרמטכ"ל כוכבי. היחידה תכלול לוחמים מיחידות שונות והיא תהיה רב-זרועית. המטרה: איתור, תקיפה והשמדה של האויב בכל הגזרות. אפילו האמל"ח שלה יפותח במיוחד עבורה

 

 

אילוסטרציה: דובר צה"ל

צה"ל מציג היום (ד') יחידה חדשה – היחידה הרב-ממדית. היחידה היא חלק מפרויקט שנחשב למיזם הדגל של הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, במסגרת המגמה שלו לשנות את צה"ל ולהתאימו לשדה הקרב העתידי. הקמתה היא אחת ההחלטות הראשונות של כוכבי לאחר שנכנס לתפקידו לפני כשנה. ההחלטה היא להזיז חיילים מיחידות שונות בצבא ולהעבירן 'יחידה הרב- ממדית, יחידה חדשנית שאין כמוה בצה"ל ואין לה גם מודל עולמי. שלושת מרכיבי החדשנות של היחידה: התפיסה, המבנה והארגון. בנוסף לאמצעי הלחימה שלה, שחלקם מפותחים במיוחד עבורה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

צה"ל הגדיר מספר מרכיבים ביחידה החדשה כיעדי הסתרה שעליהם לא ניתן לדווח. המגמה להתאים את צה"ל לאתגרי שדה הקרב העתידי, והיא במסגרת התוכנית הרב שנתית "תנופה". ההערכה היא שלהקמת היחידה החדשה יש השפעה על מבנה גופים נוספים בצה"ל. הקמת היחידה מתכתבת עם הקמת יחידות נוספות בצה"ל: חטיבת החדשנות "שילוח" ומנהלת המטרות המטכ"לית. מדובר בחלק מתוכנית הרמטכ"ל ששמה "גלגלי תנופה", ובצה"ל מגדירים אותה כ"קטר מטכ"לי".

תפקיד חטיבת "שילוח" הוא לפתח שיטות לחימה חדשות, תוך שיתוף האקדמיה, והיחידה הרב- ממדית אמורה לקחת את הרעיונות המפותחים בחטיבת "שילוח" וליישם אותם בשטח. צה"ל בחר באוגדת הצנחנים המובחרת, אוגדה 98, שתחתיה תהיה היחידה הרב-ממדית, בין היתר בשל תפקידיה המיוחדים בשדה הקרב.

רב-ממדית ורב-זירתית

מדובר ביחידה מתמרנת שאמורה להיות מסוגלת לפעול בכל החזיתות, שתהיה מסוגלת לחשוף את האויב ולהשמידו. היחידה תביא לידי ביטוי יכולת רב-זרועית, יחידה מגוונת באיוש שלה. בליבה שלה יהיו לוחמי חי"ר לצד אנשי הנדסה ושריון. צה"ל התחיל לצבור סדר כוחות לוחמים ליחידה. גרעין המפקדים ביחידה פועל כבר כמה חודשים והיום התייצבו הלוחמים. היחידה תעבור אימונים והתנסויות השנה כדי להכריז עליה מבצעית ומוכנה.

ליחידה יש קציני מודיעין, חיל אוויר וקציני תקשוב. היא כפופה במישרין למפקד אוגדה 98, תא"ל ירון פינקלמן. צה"ל אינו מגדיר את היחידה כיחידת קומנדו. הצבא לקח לוחמים מסיירת צנחנים, מסיירת גולני, מהנח"ל, מיחידת הכלבנים עוקץ, מיחידות הסיור של השריון ומיחידות נוספות. בצה"ל אומרים כי ליחידה יש יכולות שהן ברמה של אוגדה, והלוחמים בה יהיו בדרג הטקטי. שם ליחידה עוד לא נבחר ומפקדה הוא סגן אלוף ע'.

פרויקט סיכום עשור מיוחד:

בין מלחמות לכלכלה: נבחרי העשור בישראל

העשור הביטחוני של ישראל בתמונות

כסף, טכנולוגיה והשפעה: אנשי העשור בעולם

עשור בתמונות: המחאות עיצבו את העולם

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית