זרוע איראנית מסוכנת: המיליציות השיעיות החזקות של עיראק

על רקע הדיווחים בחודשים האחרונים על תקיפות נגד מיליציות שיעיות, תקפה השבוע ארה"ב יעדים של קבוצות פרו-איראניות בעיראק ואף חיסלה מפקד של אחת מהן יחד עם סולימאני. במדינה פועלות מיליציות רבות שנאמנות לטהרן ומשרתות אותה צבאית ופוליטית. אלו המרכזיות שבהן

 

הן נמצאות בתודעה הביטחונית האזורית כבר שנים רבות, אך בחודשים האחרונים שמענו יותר ויותר על המיליציות הפרו-איראניות בעיראק. בחצי שנה האחרונה התרבו הדיווחים על תקיפות אוויריות שבוצעו נגד אותן מיליציות במדינה, ובשבוע שעבר התייחס אליהן במרומז גם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, שאמר כי "אמל"ח מתקדם עובר לעיראק, ואנו לא יכולים לתת לזה לקרות". האמל"ח אותו מעבירה איראן לעיראק מגיע לאותן מיליציות הנתמכות על ידי המשטר בטהרן.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

על פי מאמר של המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, "בשנים האחרונות השקיעה איראן מאמצים רבים בהרחבת השפעתה הכלכלית, התרבותית והדתית על עיראק. זאת, תוך ניצול יכולת התמרון שלה בין הפלגים השיעים והסתמכות על בעלי בריתה בקרב המיליציות השיעיות שאותן אימנה וחימשה, במיוחד בשנים האחרונות, במאבקן נגד המדינה האסלאמית שהקים דאע"ש".

"בעקבות הצלחתן של המיליציות במאבק זה", מסבירים חוקרי INSS, והמעמד שהשיגו בסיועה של איראן, הן ביססו עצמן גם כגורם פוליטי מוביל לאחר הבחירות האחרונות. זאת, כשברקע המוטיבציה וההשפעה הפוליטית ההולכת וקטנה של ארצות הברית בעיראק. אמנם לארצות הברית עדיין נוכחות צבאית בעיראק, אך מעט אמצעים להתמודד עם המהלכים האיראנים".

לאחר התקיפה שביצעה ארה"ב נגדי יעדים של המיליציות בעיראק ובסוריה, סוכנות הידיעות רויטרס ערכה סקירה מיוחדת על הקבוצות הפרו-איראניות החזקות ביותר בעיראק.

אחד היעדים המרכזיים לתקיפה האמריקנית השבוע היה ארגון גדודי חיזבאללה. על פי הסוכנות, המיליציה הוקמה בשנת 2003 לאחר הפלישה האמריקנית לעיראק, והיא נחשבת לארגון הקטן ביותר הנאמן לאיראן, שמונה כ-5,000 פעילים. עם זאת, מציינים ברויטרס, הארגון נחשב לאחד המסוכנים ביותר.

"במהלך המלחמה נגד דאעש, הארגון אומן על ידי חיזבאללה הלבנוני. גדודי חיזבאללה פעל שנים רבות נגד כוחות אמריקניים, והיה מהקבוצות הראשונות ששיגרו פעילים לסוריה כדי לתמוך במשטר אסד. בשנת 2009 הכריזה וושינגטון על גדודי חיזבאללה כארגון טרור", נכתב בפרסום של רויטרס.

הכתבות הכי נקראות באתר:

הרמטכ"ל: "האפשרות לעימות לא מוגבל מול איראן קיימת"

טיל היפר סוני רוסי בעל יכולות גרעין הפך מבצעי

דיווח ערבי: "מיליציה פרו-איראנית מסתירה משלוחי טילים מטהרן"

סוכן להשכיר: סוכנויות מודיעין פרטיות בעולם

מסר מאיים לקים: כוחות קומנדו "לכדו" בכיר צפון קוריאני

על פי הסקירה, מייסד המיליציה הוא ג'מאל ג'אפר איבראהימי, הידוע גם בשם אבו מהדי אל-מוהנדס, שחוסל על ידי ארה"ב בנמל התעופה בבגדד לצד קאסם סולימאני. "מוהנדס היה יועץ של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של איראן. ארצות הברית הכריזה על המחוקק לשעבר כטרוריסט. בשנת 2007 בית משפט בכוויית גזר עליו את מותו בהיעדרו בגין מעורבותו בפיגועים שבוצעו נגד השגרירויות של ארה"ב וצרפת בכווית בשנת 1983. מוהנדס פיקח גם על כוחות ה-PMF, ארגון גג של מיליציות שיעיות פרו-איראניות", נכתב בפרסום.

 

ארגון נוסף הוא מיליציית באדר. מנהיג הארגון האדי אל-אמירי, כך על פי הסקירה, נחשב לאיש של טהרן בעיראק. "הוא דובר פרסית ובילה יותר משני עשורים במאבק בסדאם חוסיין מגלותו באיראן. באדר הוא ארגון ותיק שקם בשנת 1982. הוא נחשב לאחד מהארגונים החשובים שנלחמו בדאעש. מאז 2014 הפך באדר את עצמו לכוח מוביל בפוליטיקה העיראקית, והוא נחשב לבעל ברית חשוב של איראן והרחיב את ההשפעה שלה בפרלמנט העיראקי".

מיליציה נוספת המוגדרת מסוכנת מאוד בעיראק היא אסאיב אל-האק. "הכוח הוקם בשנת 2006 על ידי מנהיגו אל-חז'אלי, והחל במבצעים רבים נגד כוחות ארה"ב ועיראק. מבקריו טוענים כי הוא עדיין אלים למרות שמנהיגיו הודיעו ב-2012 כי הם מוכנים להניח את נשקם", נכתב ברויטרס.  

בשנת 2007 נעצר מנהיג המיליציה אל-חז'אלי על ידי הכוחות האמריקנים בגין מעורבותו במתקפה על מתחם ממשל בקרבלה בדרום עיראק, בה נהרגו חמישה חיילים אמריקנים. הארגון לחם נגד דאעש בצפון עיראק, וגם הוא נחשב לבעל ברית חשוב של איראן בעיראק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית