לחוש את שדה הקרב עוד בשלב הגיבוש לגדס"ר

בצה"ל משתמשים בטכנולוגיות חדישות על מנת למיין לוחמים ליחידות איכותיות. דוגמה לכך היא הסימולטור אותו מפעילים בחטיבת הנח"ל במהלך הגיבוש לגדס"ר. לצד הזחילות, הירי והריצות, קיבלנו הצצה לכלי המיון וההערכה, באמצעותו גם נתקלים החיילים הצעירים לראשונה בסיטואציות לחימה

 

מתוך הסימולטורים. צילום: מאיר אזולאי

ההתפתחות הטכנולוגית מביאה לתחום הצבאי התקדמות ענקית בשנים האחרונות. לשדה הקרב נכנסים אין ספור אמצעים טכנולוגיים, כמו רחפנים, כלים בלתי מאוישים אחרים ואמצעי לחימה שונים, שמאפשרים חיכוך קטן יותר של חיילים בשטח והפעלה של אמצעים מרחוק. במקביל, כדי להמשיך ולפתח גם את הלוחמים בשטח, משתמשים בצה"ל בפיתוחים טכנולוגיים שונים, ביניהם גם פיתוחים של חברות אזרחיות.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ניסיונות שכאלה נמצאים בשנה האחרונה בהרצה ובדיקה בצה"ל בחלק מהיחידות. תוכנית כזו, שמשלבת בתוכה אמצעים טכנולוגיים אזרחיים, נמצאת למשל באחת מחטיבות החי"ר – הנח"ל. בחטיבה הכניסו לשימוש סימולטור חדשני שמטרתו להוות כלי מיון בגיבוש שנערך בחטיבה למתגייסים ללוחמה בגדס"ר. 

ביחידה מסבירים כי הבחירה לערוך את הסימולטור בגדס"ר נעוצה באיכותה. מדובר ביחידה שבנויה משמונה וחצי פלוגות וכוללת בית ספר אורגני להכשרה. יש לעניין זה יתרון מרכזי שמביא איכות להתקפה. "לגדס"ר יש יתרון התקפי אדיר, בזכות כמות ואיכות בשדה הקרב. קצבי העבודה, רמת המשימתיות ויכולת הדיוק גבוהות מיחידה רגילה, אומרים ביחידה. הדבר מחייב כוח אדם מאוד איכותי, ולטובת הדבר הזה עושים ביחידה תהליכי מיון מאוד קפדניים. זו לא נגמר בזה - גם מבחינת מעטפת כוח האדם בגדס"ר מתבצע מיון משמעותי עד רמת המש"קים.

מדובר בכלי מיון שהחטיבה מובילה, שבוחן את המתגבש בכלים חדשניים שהחיילים המשתתפים לא יכול להתכונן אליהם לפני. הוא נועד לבחון מגוון רחב של תכונות אופי וסיטואציות משתנות. המתמודד נחשף למצבי לחימה קיצוניים ומופתע במספר רב של תרחישים, המדמים סיטואציות משדה הקרב. הוא נבחן במספר פרמטרים של התמצאות ותפקוד תחת לחץ ובתפעול כלי הנשק שעומדים לרשותו.

הסימולטור, הוא כמובן רק חלק מגיבוש שלם אליו מגיעים החיילים הטריים, שרק לפני כמה ימים החלו את השירות הצבאי שלהם. הם מגיעים לגיבוש של גדס"ר הנח"ל, נמצאים בשטח, נבחנים במגוון של משימות פיזיות קשות, אך לא פחות חשוב הוא הסימולטור. את הכלי עצמו פיתחה חברת בגירה, חברה אזרחית שמפתחת עבור הצבא מגוון של סימולטורים וסימולציות מסוגים שונים וליחידות שונות.

את הגיבוש עצמו מעבירים אנשי מילואים בשיתוף עם החיילים והקצינים הסדירים של חטיבת החי"ר. בראיון לישראל דיפנס סיפר מפקד הגיבוש, סא"ל (מיל') אמיר מטוס, על הסימולטור ועל תהליך הפיתוח: "למעשה, היוזמה הראשונית הייתה של מפקד חטיבת הנח"ל הקודם דן גולדפוס בעקבות איזושהי השתלמות צה"לית אחרת שנעשתה, שהתבססה על סימולטור. הוא בעצם חשב שיש מקום לעשות את זה גם בגיבוש. בצוות הפסיכולוגיה של הגיבוש, שמורכב ממילואימניקים, ישבנו עם חברי בגירה שמפתחת סימולטורים לצבא, ובנינו איתם תחנה שמתאימה לנו. הגדרנו לחברה את התכונות שאנחנו רוצים – תפקוד תחת לחץ, התמצאות במרחב ועבודת צוות. למעשה בנינו תחנות שעוזרות לנו לבדוק את הדברים האלה".

הכלי הטכנולוגי הזה, והממצאים שהוא מפיק, מאפשרים למקדי החטיבה, כמו גם עם שאר חלקי הגיבוש, לבחור את החיילים הכי מתאימים לגדוד הסיור. "הגיבוש במתכונת הנוכחית", מסביר סא"ל (מיל') מטוס, "קורה הרבה מאוד שנים, יחסים עם מעט שינויים. החידוש שלנו פה היה בשני אופנים עיקריים. הדבר הראשון היה לרתום את הטכנולוגיה לפרויקט הזה. הדבר השני זה להרוויח אלמנטים עיוניים שאי אפשר להשיג אותם בתחנות פיזיות רגילות, כמו מבחני הריצה, הזחילה, הירי ועוד. על ידי הכלי הזה, אנחנו בעצם יכולים לזקק זווית נוספת למיון הכל כך חשוב הזה".

מסתירים מהמלש"בים

כמו רבים מהחיילים שעומדים להתגייס ללחימה בצה"ל, לכל אחד יש את החלום שלו להגיע לחטיבה או יחידה מסוימת. כדי להגשים את השאיפות שלהם, לוקחים המלש"בים הצעירים חלק במגוון תנועות נוער שמכינות אותם לגיוס, ובין היתר גם לגיבושים אותם יצטרכו לעבור בדרך. הגיבושים מתאפיינים לרוב במבחנים פיזיים קשים, אך הכלי שנמצא בשימוש בחטיבת הנח"ל, כחלק כאמור מגיבוש לגדס"ר, הוא נדבך שאי אפשר להתכונן אליו.

בחטיבת הנח"ל מנסים לשמור בסודיות רבה על התוכן של הסימולטור, בין היתר על התוכן של הסיטואציות והתרחישים שמוצגים למתגבשים, וגם על האופי של המבחנים שנעשים בסימולטור. על הדרך הרווחנו מהשימוש בכלי הזה", אומר סא"ל (מיל') מטוס, "שאף אד לא יכול להתכונן אליה. בניגוד למה שנעשה בתנועות כמו 'אחריי', שמכינות את המתגייסים לגיבושים שונים, אף אחד לא יכול להתכונן למבחנים האלה".

"הסימולטור עדיין צעיר מדי כדי לאמוד את המהימנות שלו", מדגיש מפקד הגיבוש. "אבל אנחנו בכל מקרה חושבים שיש הרבה לכלי הזה הרבה יתרונות. השאיפה האידיאלית היא להביא את הסימולטור לכדי כלי מדיד בצורה מובהקת. על פניו זה נראה כלי יעיל מאוד, והוא נותן זוויות אבחון שונות וטובות", הוא אומר.  

כפי שצוין, מפעילי הסימולטור מנסים לפתח אותו כל העת. הם לומדים מגיבוש לגיבוש בו הכלי בוחן את החיילים הצעירים, מה צריך לעשות הלאה. "מה שמעניין לראות שדווקא המעריכים הסדירים שנמצאים איתנו, הלוחמים בחובה, נותנים על הסימולטור פידבקים מאוד טובים. מחבינתם זה יעיל וטוב", אומר סא"ל (מיל') מטוס.

כחלק מהרצון לשפר את הכלי הזה, המפתחים, הן אנשי המילואים והן אנשי החברה האזרחית המפתחת בגירה, ישנו רצון להכניס בחינה של פרמטרים נוספים בהם ייבחנו אותם חיילים, כמו למשל יכולות ניווט. "בשלב זה", אומר מפקד הגיבוש, "זו תחנה כמו עוד תחנה בגיבוש. אין לה משקל מכריע. אם בעתיד יהיה יותר דיוק בכלי הזה, התחנה כנראה תהיה עם משקל גדול יותר. מקבלים עליה ציון שמשתכלל עם שאר התחנות".  

תחנת גירויים

תארו לעצמכם את הסיטואציה. החיילים, שכאמור נמצאים בימיהם הראשונים בשירות בצבא, מגיעים לבסיס האימונים של הנח"ל בדרום. הם עוברים במהלך היום מבחנים מפרכים, יורים בכלי נשק, ואז ללא הכנה מקדימה, מכניסים אותם לאוהל חשוך. באוהל, הסימולטור מציג בפניהם תרחישים שונים. התרחישים האלה, לא אמורים להכין אותם לקרב, אלא רק להעריך את דרך ההתמודדות שלהם, אך הם בהחלט מבוססים על תרחישים בהם החיילים יכולים להיתקל בשירותם הצבאי.

"מטרת התחנה היא להפעיל עליהם גירויים רב חושיים", מספר מפקד הגיבוש. למרות הניסיון לשמור על הסודיות של הכלי מפני הכנה מוקדמת של החיילים, מגלה בפנינו סא"ל (מיל') מטוס חלק מהדברים אליהם נחשפים החיילים: "לצורך העניין, יש גם רעשים וגם אלמנטים ויזואליים, ויכול להיות בהמשך גם משהו פיזי, הם נחשפים למספר רב של גירויים, של סיטואציות בביצוע משימות. הם מקבלים משימות שבודקות את התפקוד שלהם תחת לחץ. הם צריכים לאחר מכן לסמן את התפקוד הפרטני שהיה להם באמצעות כלי כתיבה".  

"לבגירה יש תרחישי לחימה שקיימים אצלם כבר היום, והתאמנו משימות שקשורות אלינו. לא בוחנים את החיילים בלחימה, הם כן נבחנים על דברים אינטואיטיביים. על בסיס המסקנות זיקקנו לעצמנו איזה תכונות אנחנו רוצים לראות. עשינו התאמות של התחנות. נכון להיום אני חושב שהתכונות האלה באות בצורה טובה לידי ביטוי", אומר מטוס.  

מפקד גדס"ר נח"ל, סא"ל גיל ורנר, התייחס לחשיבות הסימולטור: "למעשה הרעיון הוא לדמות אתגרים שיש בשדה הקרב באופן שהוא מאוד מדויק אל האתגר עצמו שאותו רוצים לבדוק. כלומר, לעומת אימון שבו אתה מקיף מספר רב של נושאים ואז רמת הדיוק בכל אחד מהם היא חלקית, בסימולטור קיימת היכולת לדייק את הנושא הנבדק, ולתת לו את מלוא מעטפת החניכה והאיכותנית".

"אפשר לבודד רכיב מסוים כמו קבלת החלטה תחת לחץ בסיטואציות כאלה ואחרות, ואז לבחון אותו נקודתית. יש שיגידו שגם באימון באש חיה זה עובד אותו דבר, אבל בסימולטור אפשר לבחון במקביל מספר אקטים של קבלת החלטות, כשכל אחד מהם שונה מקודמו ברכיבים כאלה ואחרים של מורכבות קבלת ההחלטה. זו איכות אימון שאין אותה באימונים סטנדרטיים", אומר סא"ל ורנר.

*****

צילומים: מאיר אזולאי

מתוך גיליון 46 של ישראל דיפנס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית