"'חגורה שחורה' יצר תנאים טובים יותר מול עזה"

צה"ל פרסם את ממצאי תחקיר המבצע האחרון ברצועת עזה, בו חוסל מפקד בכיר של הגא"פ. בצבא טענו כי תוצאותיו הביאו למצב טוב יותר להתמודדות מול עזה. על תקרית הרג האזרחים: "המבנה הוגדר כיעד טרור, הלקחים הופקו"

 

המבנה בו חוסל בהאא אבו אל עטאא. צילום: AP

צה״ל מפרסם היום (ג') חלקים מהתחקיר שנעשה בצבא על ממצאי מבצע "חגורה שחורה", שהתקיים בחודש שעבר והחל בעקבות חיסולו של בכיר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, בהאא אבו אל-עטאא. הרמטכ״ל קיבל את ממצאי התחקירים וסיכם לאורם שורה של הנחיות בתחום בניין הכוח והפעלתו.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בין היתר, בצה"ל טוענים בעקבות התחקיר כי המבצע השיג את יעדיו וכי הוא יצר תנאים טובים להתמודדות מול רצועת עזה. התחקיר עסק גם בתקרית בה נהרגו בני משפחה בדיר אל בלאח. על פי צה"ל, המבנה שהותקף זוהה מודעינית כיעד טרור, וכי לאור הממצאים יופקו לקחים.

מוקדי התחקיר עסקו בתהליך ההכנה, בתוכניות ההגנה, במודיעין, בהפעלת האש ובמאמץ העורף. התוכנית, על פי צה"ל, התבססה על נוהל קרב מטכ"לי ופיקודי איכותי שכלל למידה והפקת לקחים מימי הקרב האחרונים ברצועת עזה.

"המסקנה המרכזית הנובעת מהתחקיר היא כי תוכנית 'חגורה שחורה' עמדה בתכלית שהוגדרה לה – יצירת תנאים לשיפור המציאות ברצועת עזה, וזאת באמצעות סיכול בהאא אבו אל-עטאא, פגיעה קשה בפעילי טרור של ארגון הטרור גא"פ ותשתיותיו הצבאיות, צמצום הפגיעה באזרחי ישראל והימנעות מהיגררות למערכה רחבה", נמסר בהודעת דובר צה"ל.  

על פי נתוני התחקיר, בשתי יממות הקרב חוסלו כ-25 פעילי טרור שעסקו בהוצאה לפועל של פעילות טרור במתווה ירי רקטות ושל פיגועים מורכבים יותר. בנוסף, הותקפו כ-100 מטרות תשתית של הארגון, בהן מתחמי ייצור אמל"ח ומוצבים במתחמים צבאיים. "כתוצאה מפעולה זו שנסמכה והתבססה על תהליכי הכנה מודיעיניים מורכבים ואינטנסיביים שננקטו בחודשים האחרונים, הוסב נזק משמעותי לארגון הגא"פ", הדגישו בצה"ל.  

"בהיבט הפעלת האש", נכתב עוד על ידי צה"ל, "התחקיר מעלה כי בוצעו ברמת הפיקוד והאוגדה תהליכים איכותיים לשיפור אפקטיביות תאי התקיפה. בהיבטי ההגנה, לוחמי ההגנה האווירית יירטו את רובן המוחלט של הרקטות שנורו לעבר תושבי מדינת ישראל בשיעור הצלחה של כ-90%. במקביל, מאמצי ההגנה בהובלת אוגדת עזה מנעו פיגועים מורכבים במרחב הגדר".

התקרית בדיר אל בלאח

"במסגרת התחקירים", מסבירים בדובר צה"ל, "תוחקרה גם תקיפת המטרה בדיר אל באלח שבמהלכה נהרגו, למרבה הצער, שמונה אזרחים בלתי מעורבים. מהתחקיר עולה כי המטרה זוהתה כמתחם צבאי של ארגון הטרור גא"פ, אשר מבוצעת ממנו פעילות צבאית. ליבת התחקיר עסקה בפעולות, אשר יכלו להביא לידיעה על אודות פעילות אזרחית במתחם, בנוסף לפעילות הצבאית אשר בוצעה ממנו".

בצה"ל מדגישים כי התחקיר מצביע כי המטרה הופללה על פי פעילות האיסוף והמחקר, כמתחם צבאי של ארגון הטרור גא"פ וכי בוצעה ממנו פעילות צבאית בעבר, וכן במהלך ימי הקרב של 'חגורה שחורה'. עוד מלמד התחקיר כי בעת תכנון וביצוע התקיפה, ההערכה בצה"ל הייתה כי לא ייפגעו אזרחים כתוצאה ממנה. עוד נמצא, כי המטרה אושרה מודיעינית בפיקוד הדרום ביוני האחרון בהתאם לתו"ל המודיעיני הרלוונטי בצה"ל, ולאחר מכן, בהתאם לתהליך הנהוג בצה"ל, תוקפה מספר פעמים, האחרונה שבהן מספר ימים טרום תקיפתה.

הכתבות הכי נקראות באתר:

באניות לנמל אשדוד: מסוקי "יסעור" הובאו לישראל

קידום מכירות איראני: התעשיות האמריקניות פורחות

כוונות ימיות: תכניות הענק של טורקיה בזירת הים

סוריה: "ישראל ביצעה ירי טילים לשטחנו"

דיווח: ארה"ב הצליחה ליירט תדרים של S-400

"בתחקיר התברר כי במתחם שהותקף אמנם בוצעה פעילות צבאית, אך הוא לא היה מתחם סגור ובפועל נמצאו בו גם אזרחים. בסיכום התחקיר התקבלו מספר המלצות שתכליתן לצמצם ככל הניתן את האפשרות שאירועים חריגים שכאלה יחזרו על עצמם", נמסר מדובר צה"ל.

"ככלל", ציינו בצבא, "הפעלת האש ב'חגורה שחורה' הייתה מדויקת ולאורך ימי הלחימה הושקעו מאמצים רבים בצמצום הפגיעה בבלתי מעורבים, זאת בעוד שארגון הטרור מולו נלחם צה"ל ניצל את האוכלוסייה האזרחית, בכך שהטמיע בקרבה את נכסיו הצבאיים ופעל במכוון מתוך סביבה אזרחית צפופה. גם כאשר צה"ל נדרש לפעול בתנאים מורכבים אלה, הוא ימשיך לתחקר אירועים בהם נפגעים אזרחים בלתי מעורבים ולהפיק לקחים כנדרש".

הרמטכ"ל סיכם כי ימי הקרב השיגו את מטרתם, הביאו להסרת איום מידי על תושבי מדינת ישראל ויצרו תנאים טובים יותר להתמודדות של צה"ל ברצועת עזה. "לקחי התחקיר האיכותי שבוצע, מהווים בסיס להמשך תהליכי שיפור המוכנות למלחמה בצה"ל בכלל ובפיקוד הדרום בפרט", סיכמו בדובר צה"ל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית