בין מלחמות לכלכלה: נבחרי העשור בישראל

מופע היחיד בשלטון, האזרחים שהשרו ביטחון על מערכת הביטחון ועד ההבנה בישראל שבטרור נלחמים קודם כל באמצעות כלכלה - חברי מערכת ישראל דיפנס בוחרים את תופעות ואנשי העשור שלהם. פרויקט סיכום עשור מיוחד

 
בין מלחמות לכלכלה: נבחרי העשור בישראל

ארכיון הגרעין. בנימין נתניהו מציג את אחד ההישגים הגדולים ביותר של מערכת הביטחון הישראלית בעשור האחרון. צילום: AP

הבחירה של שי רובין – בנימין נתניהו

בנימין נתניהו הביא את ישראל למקום מסוכן. מסוכן מאוד. המדינה הולכת למערכת בחירות שלישית, מה שמותיר אותה עם ממשלת מעבר תקופה ארוכה מדי. הדבר נותן את אותותיו גם בתחום הביטחוני במספר היבטים. ההיבט הראשון הוא היעדר האישור של התוכנית הרב-שנתית של צה"ל ואי תשלום לספקים רבים שקשורים למערכת הביטחון, בנוסף לפרויקטים רבים שמחכים לאישור ממשלה שאינה ממשלת מעבר.

מעבר לכך, היבט נוסף הוא הסחיטות של ישראל בזירה הבינ"ל, או לפחות הסכנה לסחיטות. כאשר מדינה חווה אי ודאות פוליטית היא נתונה לסחיטה, כולל ביטחונית, מצד מדינות אחרות בזירה הבין-לאומית. היבט שלישי הוא הקושי הגדול להוציא לפועל מבצעים ופעולות מבלי לקחת בחשבון כי כל מהלך כזה עלול לגרום להסתבכות כלכלית או ביטחונית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: AP

עם זאת, אי אפשר שלא להכיר בכך שבנימין נתניהו, זה שעומד בראש המדינה במשך כל העשור הנוכחי, הוא האדם שהשפיע עליה הכי הרבה ברמה הביטחונית. אז נכון, אפשר להגיד עליו הרבה דברים – על המצב הרעוע בתחומי הכלכלה, החברה וגם הביטחון. אבל לפחות בתחום הביטחוני, הוא בהחלט השפיע רבות. לא כל היבט במעשיו הביא לתוצאות חיוביות, אבל חלק גדול הביא להשפעה חשובה על הביטחון.

לצד המצב הצבאי הבעייתי של ישראל, אפשר להסתכל על זירת המאבק באיראן כהצלחה די גדולה. במהלך שנותיו כראש ממשלה החלה ישראל לפעול בגלוי בתקיפות נגד יעדים איראניים. חלק מהפעולות חשאיות, וחלק פורסמו בגלוי ובמסרים מאיימים חדים לממשל בטהרן.

ראש הממשלה נתניהו ניהל מדיניות מב"ם ברורה. במבחן התוצאה – המטרה של המב"ם הושגה – המרחק בין המלחמות גדל. ביניהן ישראל מתחמשת, מתפתחת צבאית ודואגת גם לגזרות שונות. מהצד השני, גם האויב מתחמש. את תוצאות המדיניות של נתניהו בעשור האחרון תשפוט ההיסטוריה. בשלב זה, אי אפשר להתעלם מכך שמדובר בדמות שהשפיעה הכי הרבה על ישראל. ועל כן, הוא זוכה מבחינתי בתואר איש העשור.

הבחירה של דן ארקין - עוטף עזה

לפני כמה חודשים ביקרתי בחברת היי-טק קטנה בקיבוץ בעוטף עזה, שפיתחה את אחד המוצרים החשובים והמתקדמים בצה"ל. במעבדה, שהייתה פעם לול עופות, הציגו את המוצר החדשני והצביעו על התקרה: חור מפגיעת קסאם מעבר לגדר, מהרצועה. הרי לכם ליבת עוטף עזה בסוף העשור - שילוב של קיבוץ, היי-טק, חדשנות, צוות מיומן ונלהב וחור בתקרה מטיל של גורמי טרור.

בקיבוץ הזה וביישובי העוטף חיים אלפי בני אדם, בכפילות הזויה ובלתי נסבלת. עבודה ויצירה, ילדים ומשפחה, חקלאות וטכנולוגיה, וכל אלה מלווים בפחד מתמיד. טראומה בת יותר מעשור. מציאות של חיים בממ"ד, צבע אדום, כיפת ברזל, קולות נפץ ומנהרות.

ממשלות ישראל אינן ממלאות כראוי את החוזה של ממשלה, כל ממשלה, עם אזרחיה/תושביה - להבטיח את חייהם ושלומם. במדינה שפויה אין "טפטוף", ואין "סבבי עימות", ולקברניטים אין אומץ להתייצב בפניהם ולהציע פתרון. הפחד הוא יומיומי, שעה-שעה. גם "בין הסיבובים" השקט הוא מדומה. אסור לממשלה להפקיר תושבים לירי של ארגוני טרור, אמתיים או "סוררים". שרפו להם את השדות ופוליטיקאים ציניים אמרו "לא נורא".

המציאות הקשה של תושבי עוטף עזה. פגיעת רקטה מעזה בסבב הלחיהמ האחרון במבצע "חגורה שחורה". צילום: משטרת ישראל

את הרצועה עוטפת טבעת צבאית אדירה. מטוסי קרב ומסק"רים, כטמ"מים וטנקי מרכבה ותותחים ומיטב לוחמי החי"ר, השריון, התותחנים וההנדסה וחיל הים בזירה הימית. אלא שהשיטה הנפסדת של סבב – ירי מחבלים ו"תגובת צה"ל", אין בה כדי להרגיע ילד קטן שמסרב לצאת מהממ"ד או מבוגר הזקוק לטיפול פסיכולוגי, ועוד מספרים לו ששליח מהמפרץ העביר לרצועה תיק עור עם עשרות מיליוני דולרים לשמירת השקט.

אלה שחיים שם, בקיבוצים, במושבים וביישובי העוטף, מגדלים ילדים, מעבדים את אדמתם ומקיימים חיים מול הטרור – אלה גיבורי העשור שלי.

הבחירה של עמי רוחקס דומבה - המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור

ביולי 2018 הקים שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן, את המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (מט"ל) במשרד הביטחון. בראש המטה עומד עו"ד פול לנדס, שגויס למשרד הביטחון ממשרד ראש הממשלה. המטה הינו יוזמה חדשה לתכלול המאבק הכלכלי בארגוני טרור ובאיראן במסגרת משרד הביטחון, ועל כן ההחלטה להקימו זוכה באירוע החשוב של העשור לטעמי. המלחמה הכלכלית כיום באיראן ושלוחותיה במזרח התיכון הפכה לשוות ערך למהלכים הקינטיים מול אותם גורמים. אולי אף יותר מכך.

עבור משרד הביטחון הישראלי מדובר בשינוי טקטוני בתפיסת עולם. בעוד שירותי הביטחון הישראלים פועלים כבר מספר עשורים נגד פעילות כלכלית בתחום הפח"ע ברחבי העולם, מעולם פעילות זו לא תפסה את קדמת הבמה. עם זאת, הקשר שבין עולם הפשע לטרור, כמו גם הסנקציות האמריקניות שדוחפות מדינות סוררות וארגוני טרור למקלטי מס וחברות קש, מחייבים את מדינת ישראל להיערך בהתאם. והמט"ל הוא דוגמא להיערכות זו.

שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן. צילום: AP