העשור הביטחוני של ישראל בתמונות

ישראל חוותה בעשור האחרון מגוון אירועים בולטים שהשפיעו עליה רבות, וחלקם אף ימשיכו להשפיע בעשור הבא. מהמרמרה, דרך כיפת ברזל, איראן ועד האיום האסטרטגי של חיזבאללה. 10 צילומים, 10 אירועים. פרויקט סיכום עשור מיוחד

 
העשור הביטחוני של ישראל בתמונות

צילומים: AP, דובר צה"ל 

כמו כל עשור בהיסטוריה של מדינת ישראל, גם העשור השני של המאה ה-21, היה מלא באירועים ביטחוניים שיזכרו לעוד שנים רבות. רבים מהאירועים שהתרחשו בעשור זה השפיעו רבות על המערכת הביטחונית הישראלית, ברמה הלאומית, הבין-לאומית וחלקם אף עיצבו את המדינה. הנה כמה מהתמונות המשמעותיות ביותר מכל אירוע כזה:

2010 - ההשתלטות על ספינת המרמרה

חיילי השייטת יורדים לסיפון המרמרה. צילום: באדיבות דובר צה"ל 

במאי 2010 יצא משט לכיוון רצועת עזה, שעל פי הצהרת מארגניו מטרתו הייתה הומניטרית. לוחמי שייטת 13 עלו על הספינות, והשתלטו עליהן מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. בחמש מהאוניות ההשתלטות נתקלה בהתנגדות פסיבית והיו בהן מעט נפגעים, אך במהלך ההשתלטות על האונייה הגדולה ביותר, "מאווי מרמרה", התרחש עימות אלים. במהלך התקרית הותקפו לוחמי צה"ל בנשקים שונים. חלק מהלוחמים הוכו. 9 ממשתתפי המשט נהרגו ו-20 נפצעו. כמה לוחמים נפצעו גם הם במהלך העימות.

כפי שניתן לראות באחת מהתמונות האיקניות מהאירוע, שפורסמה על ידי דובר צה"ל, נראים לוחמי השייטת יורדים לסיפון המרמרה. האירוע האלים הסתיים בביקורת בין-לאומית חריפה נגד ישראל ולהידרדרות גדולה ביחסים בין ישראל לטורקיה, שמתבטאת עד יום זה.

2011 – טבילת האש של כיפת ברזל

מערכת כיפת ברזל. ההצלחה שלה הצילה חיים של ישראלים רבים. צילום: AP

הפיתוח של המערכת שכולנו מכירים, "כיפת ברזל", שמהווה חלק ממערך ההגנה על ישראל, החל עוד בעשור הקודם. המערכת שפיחתה רפאל רשמה נקודת ציון ענקית ב-7 באפריל 2011, כאשר הצליחה ליירט לראשונה רקטת גראד שנורתה מרצועת עזה לעבר אשקלון. מאחר שהמערכת זיהתה את המיקום המדויק של נקודות השיגור, היא אפשרה לחיל האוויר לתקוף מיד את החוליות המשגרות.

מרגע זה, למעשה נפתח חלק משמעותי ביותר בהגנה האווירית של מדינת ישראל. כמות הפגיעות של הרקטות ופצצות המרגמה של ארגוני הטרור ברצועה פחתה וכך גם כמות הנפגעים בעורף הישראלי. המערכת רשמה במהלך השנים נתוני יירוט טובים. כך למשל, במהלך המבצע האחרון בעזה, "חגורה שחורה", אחוזי ההצלחה ביירוט עמדו על כ-90%.

2011 – שחרור גלעד שליט

צילום ראשון של גלעד שליט עם קציני צה"ל. צילום: AP

ב-18 באוקטובר 2011 הגיעה לשיאה עסקת שליט, במסגרתה הסכימה ישראל לשחרר 1,027 אסירים פלסטינים תמורת שחרורו של החייל שנשבה בידי חמאס, גלעד שליט. ביום זה העביר חמאס את שליט לשטח מצרים, ממנה הועבר לישראל, ובמקביל שחררה ישראל בתמורה 477 אסירים ביטחוניים. השלב השני של העסקה התקיים ב-18 בדצמבר 2011, ובמהלכו שחררה ישראל 550 אסירים ביטחוניים נוספים.

העסקה עוררה בישראל ביקורת ציבורית רבה, לצד שמחה רבה של התומכים בה. הצילום המוצג הוא התיעוד הראשון של גלעד שליט בשטח ישראל יחד עם קצינים ישראלים בכירים. חלק ממשוחררי עסקת שליט שבו לעסוק בטרור, והשלכותיה מורגשות עד היום.

2012 – נאום הפצצה של נתניהו באו"ם

ראש הממשלה נתניהו בנאום בעצרת האו"ם. צילום: AP

ב-27 בספטמבר 2012 עלה נתניהו על בימת האו"ם וסיפק את אחת התמונות האיקוניות של העשור. ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בעצרת הכללית בניו-יורק, והקדיש את עיקר דבריו לסוגיית תכנית הגרעין של איראן. נתניהו הציג איור באמצעותו הדגים את ה"קו האדום" שיש להציב בפני טהרן במטרה למנוע ממנה השגת נשק גרעיני.

קצת פחות משלוש שנים אחר כך, מבחן התוצאה, לפחות זמנית, נטה נגד ישראל. כמה ממעצמות העולם, כולל ארה"ב, חתמו ב-2015 על הסכם הגרעין עם איראן. כמה שנים לאחר מכן, המגמה השתנתה שוב לאחר שממשל טראמפ הודיע על יציאתו מההסכם.   

2012 – מבצע "עמוד ענן"

הפצצה של חיל האוויר במהלך מבצע "עמוד ענן". צילום: AP

ב-14 בנובמבר 2012 יוצאת ישראל למבצע "עמוד ענן", שנפתח בסיכול הממוקד של אחמד ג'עברי, מי שכונה רמטכ"ל חמאס. במהלך המבצע, שנערך כשבוע, בוצעו אלפי תקיפות על יעדים ברצועת עזה, ובמקביל נורו מרצועת עזה כ-1,500 רקטות לעבר יישובי הדרום. לראשונה, בוצע ירי גם לעבר ערי המרכז בהן ראשון לציון, תל אביב וירושלים. המבצע הסתיים כעבור שבוע בהכרזה על הפסקת אש. 6 ישראלים נהרגו במהלך המבצע, בינהם שני חיילים. המבצע לא כלל כניסה קרקעית לרצועה והתנהל בעיקרו על ידי חיל האוויר.

2014 – מבצע "צוק איתן"

חיילי מילואים על גבול עזה. הכניסה הקרקעית המאסיבית האחרונה של צה"ל לרצועה. צילום: AP

מה-8 ביולי ועד ל-26 באוגוסט ניהלה ישראל במשך 50 ימים את המערכה הצבאית המשמעותית ביותר בעשור האחרון – מבצע "צוק איתן". המבצע נפתח בעקבות ירי רקטי בלתי פוסק מרצועת עזה לעבר אוכלוסייה אזרחית ויישובים בדרום ישראל, שהחל לאחר מבצע "שובו אחים" של צה"ל לאיתור שלושת הנערים הישראלים החטופים ורציחתם ב-12 ביוני באותה שנה.

בחלקו הראשון כלל המבצע בעיקר הפצצות כבדות של חיל האוויר הישראלי, חיל השריון וחיל התותחנים ברצועת עזה, כשבמקביל ישראל ספגה ירי רקטי מרצועת עזה והתמודדה עם חדירה של מחבלים חמושים לשטחה שהגיעו מרצועת עזה דרך הים או דרך מנהרות. בשלב השני, שהחל ב-17 ביולי, נכנסו כוחות קרקעיים של צה"ל לרצועה. 68 חיילים וחמישה אזרחים ישראלים נהרגו במהלך ימי המבצע. סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול, לוחמי צה"ל שהשתתפו בקרבות רפיח ושג'עיה (בהתאמה) נהרגו וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס. המבצע חקוק בתודעה הישראלית כטראומה לאומית והשלכותיו מעסיקות את המערכת הביטחונית עד היום.

2015 – טרור היחידים

פיגוע בירושלים. צילום: AP

בספטמבר 2015 החל גל טרור פלסטיני, שכונה טרור היחידים. מחבלים בודדים, ללא שיוך ארגוני, החלו לבצע פיגועי דריסה, ירי ודקירה נגד מטרות צבאיות ואזרחיות ישראליות, בעיקר באזור עוטף ירושלים. הפיגוע הראשון בגל זה היה רציחתו בראש השנה של אלכסנדר לבלוביץ'. עד סוף שנת 2016 נהרגו עשרות ישראלים ונפצעו עוד רבים אחרים בפיגועים במתווים שונים. במהלך התקופה ניסו במערכת הביטחון להתמודד עם בעיית טרור היחידים, שכן היא היוותה אתגר מודיעיני גדול.

2016 – פרשת אלאור אזריה

אלאור אזריה בדיון במשפטו. צילום: AP

בהמשך לטרור היחידים שפקד את המדינה, ירייה אחת של חייל אחד גרמה לאחת מהסערות הציבוריות הגדולות ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. ב-24 במרץ 2016, שני מחבלים תושבי חברון הגיעו לעמדת צה"ל בתל רומיידה ודקרו את אחד החיילים. השניים נורו על ידי הכוח במקום. אחד מהם נהרג מהירי והשני שכב פצוע קשה על הקרקע. כעבור כמה דקות הגיע למקום החייל אלאור אזריה, ירה בראשו של אותו מחבל מנוטרל וחיסל אותו.

אזריה הועמד לדין בבית דין צבאי, ובראשית 2017 הורשע בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת. הוא נידון ל-18 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי. לאחר שריצה תשעה חודשי מאסר, שוחרר מהכלא. מעשהו, העמדתו לדין והרשעתו של אזריה, כמו גם התגובות של צה"ל והמערכת הפוליטית, עוררו עימות ציבורי נרחב בישראל.

2018 – תחילת "צעדות השיבה"

מתפרעים פלסטינים על גדר הרצועה. כל יום שישי. צילום: AP

ב־30 במרץ 2018 החלו הפלסטינים במתווה חדש-ישן של פעילות, לצד הירי הרקטי מרצועת עזה. במסגרת ההפגנות התעמתו פעילים ומחבלים פלסטינים עם כוחות צה"ל בסמוך לגדר המערכת סביב רצועת עזה. אלפי פלסטינים מתקרבים לגדר, תוך שחלקם מיידים אבנים, ומשליכים בקבוקי תבערה ומטעני חבלה. במקביל, מעת לעת נעשו ניסיונות לחבל בגדר ולעבור אותה אל הצד הישראלי. במהלך הפגנות אלה, משתמש צה"ל באמצעים שונים ובחלק מהמקרים נהרגים ונפצעים פלסטינים רבים. אותן תקריות מביאות לסבבי הסלמה בין ישראל וחמאס וארגוני הטרור השונים ברצועת עזה.  

2018 – מבצע "מגן צפוני"

בלי נשק. חיילי צה"ל בתוך מנהרה של חיזבאללה. צילום: AP

ירייה אחת לא נורתה במהלך המבצע הזה, אך תארו לכם את מצבה של ישראל בגזרה הצפונית עם שש מנהרות טרור חודרות לשטח ישראל. ב-4 בדצמבר יצאה ישראל למבצע "מגן צפוני" - מבצע צבאי-הנדסי של צה"ל בהובלת פיקוד הצפון, חיל ההנדסה ואגף המודיעין לחשיפה ונטרול מנהרות טרור חודרות גדר, שחפר חיזבאללה מלבנון לתוך שטח ישראל. במהלך השנים שקדמו למבצע זיהו בישראל את האיום ופיתחו מערכות טכנולוגיות מתקדמות, ששימשו את צה"ל במהלך המבצע המוצלח.

 

אולי יעניין אותך גם